Skydd vid flygändringar?

ramo

New member
Hej, har ett flyg nästa vecka med Norwegian till Dubai, anledning till att jag valde det flyget var att det åkte direkt (Emirates hade inte nattflyget den dagen) eftersom jag reser med vår bebis.

Nu visar det sig att flyget tar en omväg pga oroligheterna i Iran/Irak, så det sker en mellanlandning i PFO, Cypern mitt i natten. Det jag hade velat undvika. Dessutom ankommer den till Dubai nu mer än 2,5h senare. Allt detta och jag har varken fått något sms eller mail på att ändringar skett.

Jag köpte resan med Amex premium. Frågan är om jag har något skydd?

Hoppas någon insatt skulle kunna svara samt ge lite rekommendation på om det finns något att göra?

Jag ser dessutom att Emirates flyget fortfarande åker direkt.
 
ramo skrev:Hej, har ett flyg nästa vecka med Norwegian till Dubai, anledning till att jag valde det flyget var att det åkte direkt (Emirates hade inte nattflyget den dagen) eftersom jag reser med vår bebis.Nu visar det sig att flyget tar en omväg pga oroligheterna i Iran/Irak, så det sker en mellanlandning i PFO, Cypern mitt i natten. Det jag hade velat undvika. Dessutom ankommer den till Dubai nu mer än 2,5h senare. Allt detta och jag har varken fått något sms eller mail på att ändringar skett.Jag köpte resan med Amex premium. Frågan är om jag har något skydd?Hoppas någon insatt skulle kunna svara samt ge lite rekommendation på om det finns något att göra?Jag ser dessutom att Emirates flyget fortfarande åker direkt.Klicka för att utvidga...
Efter som det är så nära på resan har du rätt till avbokning
 
Är du säker på detta? Hur bör jag gå till väga? Jag har nämligen varit i kontakt med Norwegian och dem säger att dem inte kan erbjuda något.. pga omständigheterna.
 
Frågan är väl om det verkligen är en ändring av resan eller bara en försening, utifrån förordningar.



Avgångstid och flygplats är oförändrade. Ankomstflygplats är oförändrad, ankomst tid förväntas 2.5h sent.



Jag förutsätter att det inte är faktiskt flygbyte på vägen utan bara tekniskt stopp, där troligen alla sitter kvar. Och dessutom är planerade förseningen mindre än 3h



Jag tycker inte det låter helt självklart att man ska få from avbokning på den. Och med tanke på att det är Norwegian så brukar man ju få slåss för rättigheterna även när det är självklart...
 
Här finns ingenting att hämta, det är en helt vanlig försening som dessutom beror på extraordinära omständigheter. Om jag förstått det rätt så är det bara att planet går ner, tankar och lyfter igen och inget krångligt. Tittar jag på Flightradar så verkar det som att tankningen brukar ta ungefär 45 minuter och flyget landar långt innan annonserad ankomsttid i Dubai. De värsta problemen verkar vara att komma iväg i tid från Stockholm.



Dessutom ser jag att de senaste dagarna har man flugit direkt utan mellanlandning, antar att man haft en bra medvind.
 
Alla flyg tar omvägar, bara att titta på Flightradar24 - har inte ens sett ett Qatarplan över Iran/Irak men jag kanske bara tittade vid fel tidpunkt så.



Emirates flyger ju direkt, att landa för att tanka är inte ett "leg". Det är fortfarande "non-stop". När Norwegian har en mellanlandning så är det ju i Oslo oftast..



Angående ersättning så är ju ditt flyg inte mer än 3 timmar försenat, vilket är gränsen för EU kompensation. Jag antar ni ska vidare sen från Dubai med annat bolag?
 
palmen skrev:När landar Norwegian i Oslo menar du?Inte på ARN-DXB antar jag eller missar jag något här?Klicka för att utvidga...
Mellanlandning var nog lite fel ordval. Men det går ju utmärkt att flyga ARN-OSL-DBX om du av någon anledning skulle vilja det. Exempelvis kan ju ARN-DXB kärran vara full.
 
direktörnSE skrev:Alla flyg tar omvägar, bara att titta på Flightradar24 - har inte ens sett ett Qatarplan över Iran/Irak men jag kanske bara tittade vid fel tidpunkt så.Klicka för att utvidga...


Något off-topic, men både Qatar, Etihad och Aeroflot flyger över Iran.





screenshot_20200124-144808_flightradar24-jpg.104724
 
ramo skrev:Hej, har ett flyg nästa vecka med Norwegian till Dubai, anledning till att jag valde det flyget var att det åkte direkt (Emirates hade inte nattflyget den dagen) eftersom jag reser med vår bebis.Nu visar det sig att flyget tar en omväg pga oroligheterna i Iran/Irak, så det sker en mellanlandning i PFO, Cypern mitt i natten. Det jag hade velat undvika. Dessutom ankommer den till Dubai nu mer än 2,5h senare. Allt detta och jag har varken fått något sms eller mail på att ändringar skett.Jag köpte resan med Amex premium. Frågan är om jag har något skydd?Hoppas någon insatt skulle kunna svara samt ge lite rekommendation på om det finns något att göra?Jag ser dessutom att Emirates flyget fortfarande åker direkt.Klicka för att utvidga...
En kompis flög denna avgång för någon vecka sen. Innan avgång fick han bifogat SMS.

Edit: han fick SMSet samma dag som avgång...

https://www.businessclass.com/forum/attachments/whatsapp-image-2020-01-13-at-16-16-00-jpeg.104726/
 
bnr skrev:En kompis flög denna avgång för någon vecka sen. Innan avgång fick han bifogat SMS.Edit: han fick SMSet på avgångsdatumet...Visa bifogad bild 104726Klicka för att utvidga...


Japp, men de kanske avvaktar tills de vet att de faktiskt behöver göra det stoppet eller ej. Som sagt, de senaste avgångarna har de inte landat utan flugit direkt.
 
Hachans skrev:Japp, men de kanske avvaktar tills de vet att de faktiskt behöver göra det stoppet eller ej. Som sagt, de senaste avgångarna har de inte landat utan flugit direkt.Klicka för att utvidga...
Mycket möjligt. Hänger väl på vindar också.

Vet att de fått mellanlanda tidigare (innan det senaste stöket i Iran) också.
 
bnr skrev:Mycket möjligt. Hänger väl på vindar också.Vet att de fått mellanlanda tidigare (innan det senaste stöket i Iran) också.Klicka för att utvidga...


Ja, det är verkligen att pusha sin tur att flyga den vägen med en 737.
 
Hachans skrev:Ja, det är verkligen att pusha sin tur att flyga den vägen med en 737.Klicka för att utvidga...
Det gick väl bättre med MAX under den period de hade den. Det var väl å andra sidan på den rutten som de fick en MAX stående i Iran i månader (eller, det var väl DXB-OSL, som väl är ytterligare en aning längre), så det var inte helt riskfritt det heller.



Men för att vara mer på poängen, det är ju garanterat därför so Emirates tex inte behöver göra fuel stop på vägen -- de har helt enkelt en flygmaskin bättre anpassad för den sträckan och kan därför lägga på en liten omväg utan att planet egentligen är out of range.
 
mha321 skrev:Det gick väl bättre med MAX under den period de hade den. Det var väl å andra sidan på den rutten som de fick en MAX stående i Iran i månader (eller, det var väl DXB-OSL, som väl är ytterligare en aning längre), så det var inte helt riskfritt det heller.Men för att vara mer på poängen, det är ju garanterat därför so Emirates tex inte behöver göra fuel stop på vägen -- de har helt enkelt en flygmaskin bättre anpassad för den sträckan och kan därför lägga på en liten omväg utan att planet egentligen är out of range.Klicka för att utvidga...
Finns ju t.o.m. en tråd om denna linje.



Norwegian Dubai - Stockholm, Problemlinje? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Back
Top