Senaste nytt

Skippa returflyget - har jag något att förlora på att berätta det?

Panda

Medlem
Hejsan,

Är inbokad på en resa som är följande:

27/7 ARN - MUC LH2421
27/7 MUC - CGN LH1988

31/7 CGN-ZRH LX4477 (flygs av Eurowings)
31/7 ZRH-ARN LX1250

Efter ändringar i resplanen, så kommer jag att "vaska" hemresan från CGN-ARN då bokningen gjordes på en icke ombokningsbar biljett. Det jag då undrar är om jag har något att vinna/förlora på att berätta för personalen på flygplatsen att jag inte kommer resa tillbaka på samma bokning som jag reser till Tyskland på?

Jag har läst lite online om No-Show fees, men det verkar som det knappt förekommer i praktiken!? Speciellt eftersom det verkar vara kutym med överbokning.
Något som också rent hypotetiskt skulle kunna hända är att om det skulle bli inställda flyg på hemvägen, och om man får reda på det innan man ska vara incheckad. Då skulle man eventuellt kunna bli berättigad ersättning trotts att ens ambition inte vara att åka med på hemresan?

Egentligen ingen big deal detta, men alltid kul att höra era resonemang.
 
Hejsan,

Är inbokad på en resa som är följande:

27/7 ARN - MUC LH2421
27/7 MUC - CGN LH1988

31/7 CGN-ZRH LX4477 (flygs av Eurowings)
31/7 ZRH-ARN LX1250

Efter ändringar i resplanen, så kommer jag att "vaska" hemresan från CGN-ARN då bokningen gjordes på en icke ombokningsbar biljett. Det jag då undrar är om jag har något att vinna/förlora på att berätta för personalen på flygplatsen att jag inte kommer resa tillbaka på samma bokning som jag reser till Tyskland på?

Jag har läst lite online om No-Show fees, men det verkar som det knappt förekommer i praktiken!? Speciellt eftersom det verkar vara kutym med överbokning.
Något som också rent hypotetiskt skulle kunna hända är att om det skulle bli inställda flyg på hemvägen, och om man får reda på det innan man ska vara incheckad. Då skulle man eventuellt kunna bli berättigad ersättning trotts att ens ambition inte vara att åka med på hemresan?

Egentligen ingen big deal detta, men alltid kul att höra era resonemang.
I praktiken tillämpas inte no show-fees så länge man inte sätter det i system. Och förmodligen inte ofta även om någon sätter det i system.
Möjligtvis skulle man kunna få några kronor tillbaka på skatter, men det äts förmodligen upp av administrativa avgifter.
 

Panda

Medlem
Ring och avboka EFTER utresan så kanske du får tillbaka lite skatter om du har tur. Att säga till på flygplatsen gör ingen gladare.

Tack för svaret, blir förmodligen att göra så. Kan tilläggas att resan är bokad på Travelstart. Bör jag isåfall rimligtvis kontakta Travelstart eller något av flygbolagen Lufthansa, Eurowings eller Swiss då det är dessa som är involverade i min bokning?
 
Tack för svaret, blir förmodligen att göra så. Kan tilläggas att resan är bokad på Travelstart. Bör jag isåfall rimligtvis kontakta Travelstart eller något av flygbolagen Lufthansa, Eurowings eller Swiss då det är dessa som är involverade i min bokning?
Om det är resebyrå så lär du inte få tillbaka några skatter, de är notoriska på att ta ut avgifter som vida överstiger en ev återbetalning.
Jag hade nog bara struntat i att checka in på hemresan
 

palmen

Moderator
Bästa är nog som sagt att bara strunta i att checka in hemresan och råka missa flyget.
Som du nämnde tidigare kan du ju ha tur med att flyg ställs in och då kan du med största sannolikhet få tillbaka pengar för den delen av biljetten, men problemet är att du bokat med en resebyrå som säkert vill ta en avgift för detta.
 

Berglund

Medlem
Du får väl inte tillbaka pengar på en icke av-/ombokningsbar biljett om flyget visserligen blir inställt men man inte har checkat in? Har man inte checkat in på flyget så är ju det en tydlig indikation på att man inte hade för avsikt att åka med och då tror jag inte att någon sorts förseningsersättning eller pengarna tillbaka utgår. I allt väsentligt utgår jag från att man måste ha checka in i rätt tid, för att överhuvudtaget komma ifråga för någon sådan form av ersättning, resebyråbokning eller inte.
 

Ricci

Medlem
Jag gjorde detta många gånger med SAS när de flög till BKK. CPH-ARN, ARN-CPH-BKK-XXX-CPH-vaska
Har tjänat många tusen när jag åkt business på detta sätt.
 

Nemo

Medlem
Du får väl inte tillbaka pengar på en icke av-/ombokningsbar biljett om flyget visserligen blir inställt men man inte har checkat in? Har man inte checkat in på flyget så är ju det en tydlig indikation på att man inte hade för avsikt att åka med och då tror jag inte att någon sorts förseningsersättning eller pengarna tillbaka utgår. I allt väsentligt utgår jag från att man måste ha checka in i rätt tid, för att överhuvudtaget komma ifråga för någon sådan form av ersättning, resebyråbokning eller inte.
Låter orimligt - tänk på att sista incheckningstid kan vara så sent som 30 min före avgång; ditt resonemang leder till att flygbolagen kan ställa in flighten strax innan dess och slippa ge ersättning till passagerarna.
 
Toppen