Senaste nytt

Skellefteå - Las Vegas under pilotstrejken

Börnen

Medlem
Hur mycket otur kan man ha en på en resa?


Ja, ni vet ju att det varit SAS-strejk och på grund av det blev min resa Skellefteå-Arlanda-Chicago-Las Vegas ombokad till Skellefteå-Arlanda-Chicago-London-Las Vegas med övernattning i London. Brittish Airways till London och sedan United. Redan där tappade jag lite tid men det skulle ändå bli ok med tid på slutdestinationen innan hemresa.


Risken för att väskan skulle försvinna ökade ju också med fler stopp så jag köpte en budgetväska som jag skulle kunna leva med om den försvann permanent.


Resan till London gick som den skulle men sedan började problemen.

20 minuter efter start i London på väg mot Chicago så kändes brandlukt och det blev viss rökutveckling i kabinen. Symptomen försvann rätt fort men man valde att gå tillbaka till Heathrow. Första gången jag varit med om att brandbilar mött upp vid landing

20190429_095812.jpg

https://www.dailystar.co.uk/news/latest-news/775360/breaking-London-Heathrow-chicago-united-airlines-ua929


Nå, ombokad igen då. Nu London-Los Angeles-Las Vegas med United. Allt gick bra och jag somnade till när det var 3 timmar kvar till landning. Vaknade igen och såg nöjd att det bara var 30 minuter kvar, skönt att snart vara framme. Sen såg jag att destinationen på kartan på skärmen ändrats till Calgary! Det visade sig att vi hade fått ett allvarligt sjukdomsfall ombord så man valde att gå ner i Calgary för att få personen till sjukhus. Tankning och sen fortsatte vi. Självklart missade jag anslutningen i Los Angeles och landade till slut i Las Vegas vid midnatt. Ganska exakt 48 timmar efter att jag påbörjat resan.

20190502_083004.jpg

Men lite goda erfarenheter gav det också. Första gången jag flugit United transatlantiskt. Bra erfarenhet av deras Economy. Mycket bättre än SAS när det gäller service. Bra mat, 3 serveringar, glass till efterrätt. Gratis öl och vin, serverades 5-6 gånger under resan.

20190429_155709.jpg 20190429_163202.jpg

Hur gick det med väskan då? Jodå, den kom fram som den skulle.


Vägen hem blev inte lika dramatiskt. Fick en ombokning på grund av strejken via Las Vegas – Los Angeles - London – Stockholm – Skellefteå. United till London och sen SAS Irland till Stockholm. Sista benet visste inte agenten om det skulle gå men bokade in mig på det utifall strejken skulle avblåsas. På eget beslut köpte jag en full flex biljett dagen efter på en avgång som trafikeras av Jettime bara för att vara säker på att komma hem i helgen.

Maten på väg hem var bra den med
20190502_193739.jpg 20190502_203101.jpg 20190503_021515.jpg

Strejken avblåstes som bekant och jag kunde flyga hela vägen som agenten hade bokat. På sista benet var vi totalt 31 passagerare på en Boeing 737-700, lite efterdyningar av missade anslutningar säkert.


Avbokade precis min säkerhetsbokning. Allt i sin ordning och SAS kundtjänst har skött sig exemplariskt under hela strejken för mig.


Nu återstår det att se vad United svara på min begäran om ersättning enligt EU-förordningen.
 

Börnen

Medlem
Uppdatering: 3,5 timmar efter att skickat in claim till SAS så fick jag svar att dom inte ger EU ersättning men självklart ersätter räkmackan på Pontus in the air, hotellet i London och shuttle mellan Heathrow och hotellet.
Återkommer när United återkommer, dom har ju svårt att ducka att det var tekniskt fel när dom berättat det för journalisterna.
 

sembl

Medlem
United kommer inte ge dig någon eu ersättning, bara bolag som baseras i eu som det gäller.
 

Börnen

Medlem
United kommer inte ge dig någon eu ersättning, bara bolag som baseras i eu som det gäller.

Nja
"It applies to flights departing from an airport in the EU (and Norway) and flights operated by an EU-based air carrier departing from an airport in a third country to an airport in the EU."

Finns en tråd med 86 sidor på flyertalk där specifikt claims mot United diskuteras
 
Toppen