Visst vore det trevligt med lite flera destinationer med direktflyg från Arlanda. Det är väl bara att köpa in en kärra och köra igång? Har försökt mig på en grovkalkyl på detta några gånger men ledsnat då det verkar hopplöst att få att lyfta. Hursom, här kommer i alla fall lite siffror....
Destinationer:
Först det roliga, vilka destinationer? 6 avgångar i veckan till olika städer, bara long haul. Ingen idé och konkurrera med det som det redan flygs på från ARN. Några förslag är:
Cape Town
San Paulo
Singapore
Male
Punta Cana
Vancouver
Phuket
Mauritius
Man får nog lägga om rutterna ett par gånger per år efter vad som funkar bäst för säsongen. Att få de stora charter bolagen för att fylla en stor del av eco kommer att vara en viktig faktor. Med en turtäthet på max 1 gång per vecka kommer väl affärsresandet vara begränsat.
Plan:
Har kikat lite på BAs 787. Den har 35 business, 25 eco exta och 154 eco. Totalt 214 platser. Med lite rabatter kan man kanske komma över kärran för 1 miljard. Pruta borde ju gå nu när den har lite skamfilat rykte för dagen. Barnsjukdomarna kommer ju att lösas. 6 rutter per vecka ger c:a 600 ben/flights på år. Eller 6000 flygningar på 10 år. Vilket ger en kostnad för planet på 167 000kr per flygning. Har räknat ett planet är värt 0 kr efter 10 år vilket kanske kan kvittas mot att jag just nu inte har med någon finansiering eller service.
Soppa:
Tänker mig en snittflight på 5000nm eller c:a 926 mil. Är 5 ton/hr rimligt? I så fall 50 ton x USD950 ger c:a 318 000 kr per flight.
Personal:
3 i cockpit och 8 crew borde funka. Här måste man ju ha e stor fördel om man trafikerar en stad varje eller varannan dag så man kan vända besättning. Med en turtäthet 7 dagar eller mer får man flyga runt personalen. Besättningen kan ju inte ligga kvar en vecka. Man får försöka löse detta genom att man flyger kabin personalen till nästa stad man trafikerar. T.ex. börjar men med Singapore där personalen sover över och flyger vidare till Male som är näst på tur att trafikeras o.s.v. Personalen har jag räknat med med en kostnad på 100 000 kr per flight. Det ger c:a 10 000 per gubbe. Hälften lön och hälften logi och transport.
Mat & dryck
200 kr per pax? Är det för lågt? Borde väl i alla fall inte vara det om man tar betalt för drycken i eco?
Landing fee
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men har räknat med 30 000 kr i landing fee och övriga flygplatsavgifter.
Markkostnader & admin
Har räknat med 15 gubbar anställda på marken för att ratta allt. Det kostar väl c:a 15 Mkr per år och sedan 15 Mkr till på övrigt. Detta ger en kostnad på detta om 50 000 kr utslaget per flight.
Intäkter per flight:
Biljettpriser inkl. bränsletillägg men utan skatter
Business mellan 8-12Tkr snitt 10 000 kr
Eco Plus mellan 5-7,5Tkr snitt 6250 kr
Eco mellan 2500-4000 snitt 3250 kr
Med en kabinfaktor på 85 % skulle det ge en intäkt på 856 Tkr per tur
Finansiering:
Av 1 miljard får man säkert låna 800 Mkr, mycket går med exportkrediter m.m. Sedan behöver vi 100 Mkr i rörelse kapital. Det ger oss 300 Mkr kvar att finansiera. Det är där du kommer in i bilden. Vi behöver en 100 personer som vill gå in med 3 Mkr var. Vi delar på vinsten och skarvar om vi går back. Som kompensation tar vi bl.a. hand om de 15% tomma säterna. Europas bästa flyupplevelse till long haul med en Business i hästväg. Med all kunskap som finns på forumet så kan det ju inte vara några problem att få ihop. Vem ringer Boeing?

Destinationer:
Först det roliga, vilka destinationer? 6 avgångar i veckan till olika städer, bara long haul. Ingen idé och konkurrera med det som det redan flygs på från ARN. Några förslag är:
Cape Town
San Paulo
Singapore
Male
Punta Cana
Vancouver
Phuket
Mauritius
Man får nog lägga om rutterna ett par gånger per år efter vad som funkar bäst för säsongen. Att få de stora charter bolagen för att fylla en stor del av eco kommer att vara en viktig faktor. Med en turtäthet på max 1 gång per vecka kommer väl affärsresandet vara begränsat.
Plan:
Har kikat lite på BAs 787. Den har 35 business, 25 eco exta och 154 eco. Totalt 214 platser. Med lite rabatter kan man kanske komma över kärran för 1 miljard. Pruta borde ju gå nu när den har lite skamfilat rykte för dagen. Barnsjukdomarna kommer ju att lösas. 6 rutter per vecka ger c:a 600 ben/flights på år. Eller 6000 flygningar på 10 år. Vilket ger en kostnad för planet på 167 000kr per flygning. Har räknat ett planet är värt 0 kr efter 10 år vilket kanske kan kvittas mot att jag just nu inte har med någon finansiering eller service.
Soppa:
Tänker mig en snittflight på 5000nm eller c:a 926 mil. Är 5 ton/hr rimligt? I så fall 50 ton x USD950 ger c:a 318 000 kr per flight.
Personal:
3 i cockpit och 8 crew borde funka. Här måste man ju ha e stor fördel om man trafikerar en stad varje eller varannan dag så man kan vända besättning. Med en turtäthet 7 dagar eller mer får man flyga runt personalen. Besättningen kan ju inte ligga kvar en vecka. Man får försöka löse detta genom att man flyger kabin personalen till nästa stad man trafikerar. T.ex. börjar men med Singapore där personalen sover över och flyger vidare till Male som är näst på tur att trafikeras o.s.v. Personalen har jag räknat med med en kostnad på 100 000 kr per flight. Det ger c:a 10 000 per gubbe. Hälften lön och hälften logi och transport.
Mat & dryck
200 kr per pax? Är det för lågt? Borde väl i alla fall inte vara det om man tar betalt för drycken i eco?
Landing fee
Vet inte om jag är helt ute och cyklar men har räknat med 30 000 kr i landing fee och övriga flygplatsavgifter.
Markkostnader & admin
Har räknat med 15 gubbar anställda på marken för att ratta allt. Det kostar väl c:a 15 Mkr per år och sedan 15 Mkr till på övrigt. Detta ger en kostnad på detta om 50 000 kr utslaget per flight.
Intäkter per flight:
Biljettpriser inkl. bränsletillägg men utan skatter
Business mellan 8-12Tkr snitt 10 000 kr
Eco Plus mellan 5-7,5Tkr snitt 6250 kr
Eco mellan 2500-4000 snitt 3250 kr
Med en kabinfaktor på 85 % skulle det ge en intäkt på 856 Tkr per tur
Finansiering:
Av 1 miljard får man säkert låna 800 Mkr, mycket går med exportkrediter m.m. Sedan behöver vi 100 Mkr i rörelse kapital. Det ger oss 300 Mkr kvar att finansiera. Det är där du kommer in i bilden. Vi behöver en 100 personer som vill gå in med 3 Mkr var. Vi delar på vinsten och skarvar om vi går back. Som kompensation tar vi bl.a. hand om de 15% tomma säterna. Europas bästa flyupplevelse till long haul med en Business i hästväg. Med all kunskap som finns på forumet så kan det ju inte vara några problem att få ihop. Vem ringer Boeing?
