Senaste nytt

Sjuk på semesterresa, vad gäller försäkringsmässigt?

Hemförsäkringstillägg, länsförsäkringar. Nu hävdade SOS International precis att det bara är en förälder som får skjuta på sin resa. Den andra föräldern och vår 4-åriga son måste åka imorgon. Jag tycker det låter lite konstigt när det är en 1-åring man pratar om.

Stå på dig mot SOS International - det där låter helt bisarrt om du frågar mig. Nu vet jag inte om sjukdomen är allvarlig eller inte: Men barn som vårdas inneliggande är väl per definition relativt allvarligt. Går det inte att få ansvarig läkare att skriva intyg att barnet behöver båda föräldrar på plats eller att tillståndet är allvarligt och föräldrarna bör vara tillgängliga om läget skulle försämras? Har man en försäkring som täcker den här situationen så måste den rimligen täcka kostnader för hela familjen!

I Sverige har båda föräldrar rätt att få ersättning för "Vård av barn" från Försäkringskassan och vara frånvarande från arbetet om ens barn vårdas inneliggande på sjukhus.

Amex definierar resa så här:
Resor kan vara i upp till 60 dagar i följd eller sammanlagt upp till 120 dagar under varje 12-månadersperiod, och måste påbörjas och avslutas i det land där den Försäkrade är bosatt.

Det finns skydd för
- Avboka och skjuta upp resa
- Avbryta resa
- Förkorta resan

Ser dock inget om "förlänga resan".

Premium kortet saknar täckning för Medicinsk assistans och omkostnader, där är Elite-kortet lite bättre.
Japp, den är också bara 60 dagar, vi har rest i snart 90 dagar. Det är därför vi har en tillfällig utlandsförsäkring också.

Stå på dig mot SOS International - det där låter helt bisarrt om du frågar mig. Nu vet jag inte om sjukdomen är allvarlig eller inte: Men barn som vårdas inneliggande är väl per definition relativt allvarligt. Går det inte att få ansvarig läkare att skriva intyg att barnet behöver båda föräldrar på plats eller att tillståndet är allvarligt och föräldrarna bör vara tillgängliga om läget skulle försämras? Har man en försäkring som täcker den här situationen så måste den rimligen täcka kostnader för hela familjen!

I Sverige har båda föräldrar rätt att få ersättning för "Vård av barn" från Försäkringskassan och vara frånvarande från arbetet om ens barn vårdas inneliggande på sjukhus.
Jag håller med, helt galet. Jag frågade kvinnan var det stod i villkoren men hon kunde inte hänvisa till någon paragraf, bara att "hon visste det". Hon skulle kolla upp och ringa tillbaka. Nu har det gått 45 minuter...

Det har varit ett intressant dygn att diskutera med försäkringsbolaget. Utkomsten, det står inget i deras villkor om detta, men det är deras policy att bara en får stanna. Efter mycket ifrågasättande från min sida, och vilken del av villkoren de lutar sig mot, ändrade det sig (enligt bolaget för att läkaren sa att båda föräldrarna behövdes) och vi får nu alla stanna.

Kan vara bra för andra att veta om.

Det har varit ett intressant dygn att diskutera med försäkringsbolaget. Utkomsten, det står inget i deras villkor om detta, men det är deras policy att bara en får stanna. Efter mycket ifrågasättande från min sida, och vilken del av villkoren de lutar sig mot, ändrade det sig (enligt bolaget för att läkaren sa att båda föräldrarna behövdes) och vi får nu alla stanna.

Kan vara bra för andra att veta om.
Skönt att höra och bra att veta att de kan ändra sig om man står på sig!

Toppen