Palazzi
Medlem
SJ2000 (fd X2000) har nu rullat på svensk järnväg i 23år (!!!) och var vid sitt införande ett av världens mest avancerade snabbtåg. SJ2000 är fortfarande ett mycket bra tåg, men tågen slits och behöver snart genomgå en helrenovering.
SJ har nu bestämt att alla 36 tågset, med sex vagnar i vardera ska genomgå renovering, successivt mellan 2016-2019. En renovering skedde också mellan 2005-2007, men inte av den dignitet som nu väntar. Målet är att tågen efter renovering ska hålla för trafik till och med 2035, när tågen trafikerat spår i hela 45år!
Helrenoveringen av SJ2000 kommer inte senarelägga införandet av nya snabbtåg, utan bara säkerställa att det finns tillräckligt med tåg när än äldre tåg ska tas ur trafik. SJ2000 har en teknisk toppfart, i trafik, på 210km/h vilken fortfarande bör vara gångbar i närstående framtid. Nya spårläggningar medger 250km/h, något som SJ2000 dock aldrig kommer nå i kommersiell trafik.
SJ2000 har tillsammans, vid dags dato, rullat 26miljoner mil...
SJ har nu bestämt att alla 36 tågset, med sex vagnar i vardera ska genomgå renovering, successivt mellan 2016-2019. En renovering skedde också mellan 2005-2007, men inte av den dignitet som nu väntar. Målet är att tågen efter renovering ska hålla för trafik till och med 2035, när tågen trafikerat spår i hela 45år!
Helrenoveringen av SJ2000 kommer inte senarelägga införandet av nya snabbtåg, utan bara säkerställa att det finns tillräckligt med tåg när än äldre tåg ska tas ur trafik. SJ2000 har en teknisk toppfart, i trafik, på 210km/h vilken fortfarande bör vara gångbar i närstående framtid. Nya spårläggningar medger 250km/h, något som SJ2000 dock aldrig kommer nå i kommersiell trafik.
SJ2000 har tillsammans, vid dags dato, rullat 26miljoner mil...