Senaste nytt

SJ säger upp avtalet om Mälardalstrafiken i förtid

011430121

Medlem
Väntade att någon från Östergötland, Västmanland, Närke skulle komma med komentarer angående detta
Östgötar har vid vissa tillfällen kommenterart att det är lätt med tåg att ta sig till Arlanda men om jag förstår det hela så kommer det att bli betydlig försämring

MTR kommer att ta över trafiken från den 12 dec 2021, under ca 3 månader kommer det inte att finnas så stort utbud av trafiken i Mälardalsområdet.

Källa Dagens Infrastruktur
SJ säger upp avtalet med Mälardalstrafik i förtid: "Inget intresse från beställarens sida att omförhandla avtalet" - dagensinfrastruktur

Det där drabbar mer arbetspendlare skulle jag säga och möjligtvis enstaka som byter tåg i Stockholm för vidare färd ut i landet. Jag antar dock att det löser sig. Sen tar ju MTR över den trafiken från mitten december.

Beslutet påverkar inte linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala och Linköping-Stockholm-Gävle.

Citat från andra länken.
Det är väl den sistnämnda sträckan som är den viktigaste förbindelsen söderut vad jag vet, det är i alla fall den jag har åkt. Är inte uppdaterad på ifall riktiga fjärrtågslinjer stannar på Arlanda C numera.

Det är tråkigt, men oftast är det billigare att köpa en SJ-biljett från Linköping till Stockholm C när det är kampanj/långt i förväg för 95/195 kr och sen åka med SL ut till Arlanda. Man blir mer flexibel då om det är långa väntetider. Tar hellre en promenad på stan än sitter på Arlanda och väntar. Direkttåget kostar ofta 300-400 kr även långt innan. Sen har vi också direktbuss med Flixbus/Netbus till både Arlanda och Landvetter.

Beslutet påverkar inte linjerna Stockholm-Västerås-Örebro-Göteborg, Stockholm-Uppsala och Linköping-Stockholm-Gävle.

Citat från andra länken.
Det är väl den sistnämnda sträckan som är den viktigaste förbindelsen söderut vad jag vet, det är i alla fall den jag har åkt. Är inte uppdaterad på ifall riktiga fjärrtågslinjer stannar på Arlanda C numera.
Linjerna du nämner ovan är SJ egna linjer som trafikeras med X40 tåget (Dubbeldäckaren). De som SJ sagt upp är alltså ER1 tågen, de nya från Stadler som trafiksattes under 2018/2019.

SJ tåg skall vad jag vet stanna vid Arlanda C, har ju alltid Stockholm - Uppsala tågen som dras med RC LOK gått via Märsta. Tror detsamma med Dubbeldäckaren som trafikerar som "Regionaltåg" Linköping - Stockholm - Gävle (via Nyköpingslingan) i alla fall under Covid.

Tar hellre en promenad på stan än sitter på Arlanda och väntar.

Önskar jag hade det lugnet, oavsett stad och flygplats, men känner tyvärr alltid lite latent stress avresedagen så länge jag inte passerat säkerhets- och passkontroll. Annars absolut inget emot långa promenader i städer, tvärtom.

SJ tåg skall vad jag vet stanna vid Arlanda C, har ju alltid Stockholm - Uppsala tågen som dras med RC LOK gått via Märsta. Tror detsamma med Dubbeldäckaren som trafikerar som "Regionaltåg" Linköping - Stockholm - Gävle (via Nyköpingslingan) i alla fall under Covid.

Det jag skulle önska mig vore förlängning av X2-tågen från Malmö och Göteborg upp till Arlanda C/Uppsala, men vet inte hur görbart det är i dagsläget, eller framöver. Men då skulle Arlanda faktiskt kunna bli ett realistiskt alternativ för hela landet som jag ser det.

Önskar jag hade det lugnet, oavsett stad och flygplats, men känner tyvärr alltid lite latent stress avresedagen så länge jag inte passerat säkerhets- och passkontroll. Annars absolut inget emot långa promenader i städer, tvärtom.

Det jag skulle önska mig vore förlängning av X2-tågen från Malmö och Göteborg upp till Arlanda C/Uppsala, men vet inte hur görbart det är i dagsläget, eller framöver. Men då skulle Arlanda faktiskt kunna bli ett realistiskt alternativ för hela landet som jag ser det.
Utmärkt förslag!

Det är en bra idé att låta X2000 söderifrån köra vidare till Arlanda men dessvärre är det nog svårt praktiskt. Arlanda N, som trafikeras av Arlanda Express, är en s.k. säckstation var tåg enkelt kan vändas medan Arlanda C, som trafikeras av bl.a. SJ och SL, inte är det. Något tredje s.k. vändspår finns inte heller vid Arlanda C. Det gör det problematiskt att vända tåg där eftersom dels blockeras perrongen/spåret under vändtiden (vilket hindrar andra tåg såsom SL-pendeln), dels krävs en näraliggande växel så att tåget kommer "rätt" på returen söderut - och det veti sjutton om lämplig växel finns.

Att låta X2000 vända på Arlanda N funkar inte heller för den perrongen har fel höjd då Arlanda Express tafikeras med vagn X3 som har en annan höjd än X2.

Det funkar bättre att förlänga X2000 till Uppsala (via Arlanda). Just ett tredje vändspår är ofta anledningen till varför tåg har en viss slutstation - att vissa pendeltåg har slutstation Ulriksdal (och inte Solna som är mer av en knutpunkt) beror på att Ulriksdal, men inte Solna, har vändspår. I Stockholms tunnelbanas gröna linje finns t.ex. vändspår vid Odenplan och Hötorget men inte vid t.ex. T-Centralen eller S:t Eriksplan.

Last edited:
Det är en bra idé att låta X2000 söderifrån köra vidare till Arlanda men dessvärre är det nog svårt praktiskt. Arlanda N, som trafikeras av Arlanda Express, är en s.k. säckstation var tåg enkelt kan vändas medan Arlanda C, som trafikeras av bl.a. SJ och SL, inte är det. Något tredje s.k. vändspår finns inte heller vid Arlanda C. Det gör det problematiskt att vända tåg där eftersom dels blockeras perrongen/spåret under vändtiden (vilket hindrar andra tåg såsom SL-pendeln), dels krävs en näraliggande växel så att tåget kommer "rätt" på returen söderut - och det veti sjutton om lämplig växel finns.

Att låta X2000 vända på Arlanda N funkar inte heller för den perrongen har fel höjd då Arlanda Express tafikeras med vagn X3 som har en annan höjd än X2.

Det funkar bättre att förlänga X2000 till Uppsala (via Arlanda).
Kunde inte sagt de bättre själv! Uppsala kan vara ett alternativ, problemet är att då måste man upprätta så att tågen är lastade med mat och sånt i Sthlm för dessa faciliteter finns ej i samma utsträckning som på Stockholm Central.

Toppen