Sitter på ett försenat SJ-tåg och ansökte om ersättning online. Det tog inte många minuter innan datorn hade räknat ut ersättningen på ett par hundralappar - men ersättningen går dock inte till mig utan till företagskontot för min uppdragsgivare för dagens resa.
Vad jag förstår är detta enligt reglerna om företaget vill ha det så enligt sitt avtal - men är detta vanligt? Vad säger ni andra som reser på företagsavtal? Som flygresenär är ju detta lite udda och jag är nyfiken snarare än gnällig.
Den gjorde jag igår...
Skillnaden är väl att när tåget är försenat får du
ersättning för att tjänsten du köpt inte kunde levereras. Tjänsten köptes in av företaget, alltså går återbetalningen till företaget.
Med flyget kan du få pengarna tillbaka, och då fungerar det så vitt jag vet på samma sätt, men utöver det kan du desstom får
kompensation för olägenheten med förseningen. Och denna går explicit till dig oberoende av hur det har betalats, då det inte handlar om en återbetalning.
Jag brukar i möjligaste mån alltid se till att betala själv och få ersättning, men det är i första hand pga att det blir enklare om/när något strular då, och inte kopplat till ersättningen
En sak får man allt säga om SJ -- deras processning av återbetalningar är snabbare och effektivare än något flygbolag jag haft med att göra. Men å andra sidan är det en ofta utnyttjad och välprovad funktion, och man får betydligt sämre "payoff" än med flygbolagen.