Senaste nytt

SJ kör nattåg fr.o.m. 2022

SK989

Medlem
EU har jobbat på frågan i mer än 30 år. Det är absolut myndigheter i många fall som sätter stopp. Som när danska myndigheter helt plötsligt inte godkände SJs vagnar inför trafikstart. Eller när tyskarna trilskades för de inte tyckte svensk upphandlad trafik skulle köra på tyska spår. Eller när tyska trafikledningen inte kan annonsera avgångstider för tåget ordentligt eller dela med sig av data så att operatören kan kommunicera med sina kunder.

Man har trott att järnvägsbolagen skulle inordna sig på samma sätt som flygbolagen utan att behöva tvinga dem men det har man hoppats på lite för länge nu. Det finns som du säger absolut inget intresse för det då systemet som det är nu gynnar dem. Därför är det bara reglering och tvång som kvarstår, förutsatt att man tycker detta är viktigt. För som det är nu finns det inga chanser i världen att tågtrenden fortsätter.

Och ja, det finns ett bokningssystem som klarar en del, men om inte allmänheten har tillgång till det är tämligen meningslöst.
Tvång lär inte gå - det finns ingen legal grund för det och om det är något som EU:s institutioner är noggranna med är det att ha en legal grund i fördragen för de rättsakter som antas. EU kan inte heller tvinga bussföretag med gränsöverskridande trafik att använda en viss säljkanal. Eller flygbolag för den delen. Om ett flygbolag med gränsöverskridande trafik inom EU endast vill använda sina egna säljkanaler utan att erbjuda anslutningar till andra flygbolag så finns det inget som hindrar dem och det finns som bekant flera exempel på flygbolag som valt just ett sådant upplägg. Och järnvägsföretag som också vill ha ett sådant upplägg är fria att ha det.

Det EU kan göra är att se till att en gemensam försäljningskanal byggs upp som järnvägsföretag frivilligt kan ansluta sig till och som allmänheten kan använda. Problemet är ju vem som ska betala för det. EU:s medlemsländer? Då tryter nog intresset av flera skäl, en inte oviktig faktor i det sammanhanget är att det finns EU-länder som helt saknar persontrafik på järnväg (Malta, Cypern) eller som saknar gränsöverskridande persontrafik till andra EU-länder (såsom Irland, Grekland och Finland). I andra EU-länder är den gränsöverskridande järnvägstrafiken så väldigt liten (t.ex. Lettland och Litauen) att man knappast vill betala för något gemensamt bokningssystem eller så har det nationella järnvägsbolaget ingen gränsöverskridande trafik alls (t.ex. Estland och Slovenien) varpå intresset att vara med och betala inte är det bästa.

Jag har svårt att se att någon annan än marknadskrafterna kan lösa detta på kommersiell basis och om det inte sker så är väl det givna svaret att det helt enkelt inte är lönsamt och då återstår endast en skattefinansierad EU-lösning men som sagt, om det är uppemot 10 EU-länder som inte är så intresserade i avsaknad av behov lär det inte heller hända.

Att tyska myndigheter trilskades mot den svenska upphandlade nattågstrafiken är inte riktigt korrekt skulle jag säga. Tyska myndigheters svar var snarare att Tyskland själv inte vill vara med i någon upphandling eftersom det saknas behov av upphandlad tågtrafik på sträckan i Tyskland, vilket innebar att den svenska upphandlade tågtrafiken får drivas på kommersiell basis vad gäller den tyska sträckan. I sak hade väl tyskarna rätt? Innan Trafikverket upphandlade nattågen till Tyskland (SJ var enda anbudsgivare) fanns det kommersiell nattågstrafik mellan Sverige och Tyskland under den delen av året som behovet är störst, med Snälltåget. Det är också fullt möjligt - året runt - att åka tåg som drivs på kommersiella villkor mellan Sverige och Hamburg med endast ett byte. Varför ska man då ändå införa trafikplikt och upphandla trafik egentligen? De skattepengarna kan användas till något bättre. Ca 80 miljoner kr per år kostar det skattebetalarna att SJ kör ett nattåg per dag till Tyskland under 244 dagar om året, d.v.s. varje dag som SJ:s nattåg till Tyskland rullar iväg sker det med ett stöd från skattebetalarna på över 300 000 kr per dag. Snälltåget, som fortsatt att köra, får inte ett öre av Trafikverket för att köra sina nattåg till Tyskland.
 
Last edited:
Toppen