SJ - Det här gjorde ni INTE bra!

SJ ställer in Uppsalapendeln.



Detta gjorde ni verkligen inte bra SJ (eller politikerna som använder offentligt finansierad kollektivtrafik för att slå ut andra alternativ)






img_-7058270787430602795.jpg




SJ:s tågtrafik mellan Uppsala och Stockholm läggs ner – en minusaffär

SJ klarar inte längre konkurrensen med regionernas trafik och därför lägger man ned ”Uppsalapendeln” från och med 15 december, skriver Dagens Nyheter. Enligt företagets affärschef Jan Kyrk kräver en trafikering av sträckan nya tåg, en investering som inte lönar sig enligt honom. – Det är...


icon-32x32.png


www.svt.se
 
Nä, det där är ett ofog, regioner som kommer på att de skulle kunna operera sina pendeltåg i fjärrtrafik

Sedan är det väl rätt rimligt att köra just Stockholm -uppsala med pendel, malmö-göteborg är en helt annan sak
 
Råkade boka en resa utan att vara inloggad. Nu försöker febrilt att lägga till mina resor men det "fastnar" inte. Kan få upp resedetaljer men sen försvinner dem och behöver knappa in bokningsnummer och mejladress för att få ut resan igen.



Otroligt att det inte går att bara lägga in en resa i mina resor...
 
Hachans skrev:SJ ställer in Uppsalapendeln.Klicka för att utvidga...
Enig. Bedrövligt att vi 2024 får en försämring i den här storleksordningen. Med de brister vi har i järnvägssystemet så fungerar det inte med tåg som startar i Örebro eller Eskilstuna. Det är konsekvent försenat på sträckan Stockholm-Uppsala. Det håller liksom inte. Jag skulle tippa på att det finns andra intressenter som vill fylla SJ:s lucka, men det är långa ledtider så jag ser vinterkaos framför mig. Inte kul och inte alls bra av SJ.
 
Hachans skrev:SJ ställer in Uppsalapendeln.Detta gjorde ni verkligen inte bra SJ (eller politikerna som använder offentligt finansierad kollektivtrafik för att slå ut andra alternativ)SJ:s tågtrafik mellan Uppsala och Stockholm läggs ner – en minusaffärSJ klarar inte längre konkurrensen med regionernas trafik och därför lägger man ned ”Uppsalapendeln” från och med 15 december, skriver Dagens Nyheter. Enligt företagets affärschef Jan Kyrk kräver en trafikering av sträckan nya tåg, en investering som inte lönar sig enligt honom. – Det är...www.svt.seKlicka för att utvidga...
I nyhetsflödet fortsätter det rapporteras om detta, tex https://sverigesradio.se/artikel/farre-pendlingsalternativ-slar-mot-foretagen-katastrof och https://sverigesradio.se/artikel/dystra-prognosen-for-uppsalas-pendlare-samre-punktlighet



Dvs det är relativt många som oroar sig för den här utvecklingen. Sedan är det lite sorgligt att diskursen mest känns som att felet är SJs, har inte sett någon diskussion kring kommuner och regioner som töjer på gränserna. (Om jag minns rätt är det olagligt för kommun / region att bedriva verksamhet för andra än kommunen/regionens invånare, och sedan slår sig kommunerna/regionerna ihop i förbund för att kunna gå runt det och bedriva verksamhet på riks eller landsdelsnivå.)
 
Nu bor jag inte i Uppsala längre men detta måste ju vara en total katastrof för regionen, självförvållat dessutom tycks det vara. Är det hälften av alla pendlaravgångar som ryker?
 
Man undrar om det varit någon dialog mellan regionerna och SJ. Om det nu blir katastrof regionerna så borde de väl formellt sätt kunnat upphandla av SJ att fortsätta köra, och betala den mellanskillnad som behövs för att det ska gå ihop? På samma sätt som de subventionerar SL och mälartåg? Vill de inte göra det, eller har de inte ens diskuterat saken?



Egentligen fel tråd för det här för det är väl inte SJ som gjort något dåligt. De är ju ålaggda att driva trafik med vinst alternativt upphandlat subventionerad trafik - inte trafik med förlust.
 
igelkotten skrev:Nu bor jag inte i Uppsala längre men detta måste ju vara en total katastrof för regionen, självförvållat dessutom tycks det vara. Är det hälften av alla pendlaravgångar som ryker?Klicka för att utvidga...


I princip är det tjugo i avgångarna som försvinner. Mälartåg har redan de klassiska tio över avgångarna.



Om jag fick drömma lite så skulle jag hoppas att VR/MTR tar över SJ:s tåglägen, och använder hälften av dem att köra Uppsala-Göteborg, och den andra hälften Uppsala-Stockholm.
 
igelkotten skrev:Nu bor jag inte i Uppsala längre men detta måste ju vara en total katastrof för regionen, självförvållat dessutom tycks det vara. Är det hälften av alla pendlaravgångar som ryker?Klicka för att utvidga...


Japp, något i den häraden. Det blir timmestrafik istället.




mha321 skrev:Man undrar om det varit någon dialog mellan regionerna och SJ. Om det nu blir katastrof regionerna så borde de väl formellt sätt kunnat upphandla av SJ att fortsätta köra, och betala den mellanskillnad som behövs för att det ska gå ihop? På samma sätt som de subventionerar SL och mälartåg? Vill de inte göra det, eller har de inte ens diskuterat saken?Egentligen fel tråd för det här för det är väl inte SJ som gjort något dåligt. De är ju ålaggda att driva trafik med vinst alternativt upphandlat subventionerad trafik - inte trafik med förlust.Klicka för att utvidga...


SJ gick till Mälartåg och erbjöd sig, men de tyckte de var tvungna att göra en upphandling kring det hela eftersom Mälartrafik har trafikplikt. Om det stämmer eller ej är oklart, men de sa åtminstone nej till SJ.




Fredrik Staxäng skrev:I princip är det tjugo i avgångarna som försvinner. Mälartåg har redan de klassiska tio över avgångarna.Om jag fick drömma lite så skulle jag hoppas att VR/MTR tar över SJ:s tåglägen, och använder hälften av dem att köra Uppsala-Göteborg, och den andra hälften Uppsala-Stockholm.Klicka för att utvidga...


Du får inte glömma bort SJs direkttåg som varit inställda pga personalbrist hur länge som helst. I tillägg till den utlovade SL linjen Uppsala-Nynäshamn som heller aldrig kom igång pga personalbrist (men det är ju SL).



Men det visar lite hur situationen är för pendlarna.



Enligt insiders i branschen finns det inte en chans att Mälartåg kan täcka upp bortfallet från SJ. De har varken fordon eller personal. Den enda operatör som har kapacitet på kort sikt är SJ. Och nu frigör de fordon för att återuppta IC-trafiken till Malmö och Göteborg där de kan göra stora pengar istället .
 
Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?
 
guwonder skrev:Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?Klicka för att utvidga...


Inkomsten från trängselskatterna skulle gå till kollektivtrafiken men går nu till förbifarten istället. Det var någon regering som ändrade det, tror den var borgerlig.
 
guwonder skrev:Så konsekvensen blir att fler kör för att åka mellan Uppsala och Stockholm och betalar trängselzonsavgifterna? Går trängselzonens pengar direkt till att stödja kollektivtrafiken?Klicka för att utvidga...
"Alla" svenska politiker och högre tjänstemän inom svensk offentlig sektor är helt inkompetenta men samtidigt arrogant omedvetna om det. Tyvärr ligger all fokus i det offentliga rummet på gängkriminalitet och tar plats från annat - cyniskt sett så gagnar det politikerna för det är mycket lättare att prata om och agera inom det området än andra samhällskritiska frågor som infrastruktur, välfärd, energiförsörjning samt försvar. Det syns om och om igen att Sverige saknar handlingskraftiga beslutsfattare - hela grejen med att offentliga aktörer alltid använder lagen om offentlig upphandling som en ursäkt för att inte behöva göra något åt problem men samtidigt alltid lyckas bryta mot den lagen och hamna i domstol är en ständigt återkommande tragisk historia. Och pga den lagen så tappar en av Sveriges största regioner hälften av sina tågförbindelser mellan de två största städerna i regionen och samtidigt får huvudstaden mer biltrafik tvärt emot politiska ambitioner.
 
Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.
 
SK989 skrev:Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.Klicka för att utvidga...
Det var min första tanke också. Dumt.
 
SK989 skrev:Förutom minskat trafikutbud mellan Stockholm C och Uppsala innebär SJ:s beslut att tågtrafiken mer eller mindre upphör på sträckan Märsta - Knivsta/Uppsala. SL-pendeln går utan undantag via Arlanda istället för Märsta och detsamma gäller Mälartåg. med undantag för typ 2 tåg om dagen.Klicka för att utvidga...
Det går ju fortsatt att åka med byte. Visst tar det lite länge tid men 40 minuter istället för 20 är inte så blodigt. (värre om man ska vidare därifrån såklart, men det gäller ju alla pendlingar).
 
mha321 skrev:Det går ju fortsatt att åka med byte. Visst tar det lite länge tid men 40 minuter istället för 20 är inte så blodigt. (värre om man ska vidare därifrån såklart, men det gäller ju alla pendlingar).Klicka för att utvidga...
Visst går det att åka men vi pratar mer än fördubblad restid; 42 minuter med byte mot 18 minuter idag om man ska Märsta-Uppsala. På sträckan Märsta-Knivsta blir det 33 minuter med byte jämfört med 7-8 minuter idag. Bytestiden i Väsby är ca 5 min, så om pendeln från Märsta är 5 min sen (inte helt ovanligt) blir restiden lätt långt över en timme eftersom det är halvtimmestrafik mellan Väsby och Uppsala.
 
Jag har faktiskt lite svårt att se att man bara rakt av skulle plocka bort ett antal tiovagnarståg ur rusningstrafiken. Sannolikt är detta bara ett utspel från SJ:s sida för att försöka få bättre villkor, antingen i en förhandling med ägaren eller med Mälartåg.



Men tragiskt om möjligheten att tjäna prio-poäng på sträckan beskärs kraftigt.
 
palmen skrev:1,5h innan dagens tågresa till Malmö får man ett sms om att AC är ur funktion i min vagn och man är hemskt ledsna för det...40 grader när man kliver ombord och en "doft" som mer går åt omklädningsrum än tågvagn möter en.I höjd med Södertälje (start i Stockholm) hade det varit lämpligt att byta till nya kläder...Det bjuds åtminstone på "tågvarmt" vatten på tetra i min vagn. Tänk om det kunde varit kallt...Dessutom kör SJ fram tåget åt fel håll, dvs alla som bokat säte i tågets riktning får nu åka baklänges (exakt samma sak hände påbörjat förra resan till Malmö, 2 av 2 på den).Finns det någon försäkring man kan teckna för detta? SJ erbjöd gratis ombokning till annat tåg, problemet är att alla andra tåg är fullbokade så det hjälper ju inte. Hade man kunnat avboka pga oegentligheter och sen tagit det på amex platinum försäkringen med ersättning om 2000 och köpt en biljett med SAS till Köpenhamn istället? Det hade blivit samma pengar ungefär om man fått ut det påbörjat försäkringen plus återbetalning av biljett.Sen undrar folk varför man flyger istället för att åka tåg... Ett flyg utan AC/Ventilation hade aldrig accepterats och hade ställts in om man inte kunde laga det eller hitta annat flygplan.Klicka för att utvidga...
Jag fick en voucher av dem när jag åkte utan AC och det var medvetna om det. Tror vouchern var på 50% av priset.
 
SJ var en mer prisvärd och mer konsekvent upplevelse för 20 år sedan än vad det är nu för Stockholm-Malmo. SJ har nu så lite ledig kapacitet och tillgänglighet på sträckan att priserna är mycket högre och eventuella utrustningsproblem skapar mer problem för fler kunder.



Problem med ett tåg kan innebära att du står upp på fötterna på ett annat fullt tåg. Inte bra.
 
Nu när jag har använt Prio Black samma dag ombokningsförmån de senaste dagarna har jag märkt ett problem: ingen automatisk bokföring av poäng från de ombokade resorna . Är detta ett nytt problem eller är det ett problem som jag tidigare inte har märkt?
 
Back
Top