Från och med den 13 februari blir det återigen möjligt att ta SJ-tåg från Köpenhamns flygplats Kastrup.
SJ-resor från Kastrup återupptas - Sydsvenskan
SJ-resor från Kastrup återupptas - Sydsvenskan
Jag säger som Gert Fylking: Äntligen!Agö skrev:Från och med den 13 februari blir det återigen möjligt att ta SJ-tåg från Köpenhamns flygplats Kastrup.SJ-resor från Kastrup återupptas - SydsvenskanKlicka för att utvidga...
Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.Designator skrev:Och idag var första gången sedan IDkontrollen infördes som jag kunde köra bilen över bron till Sverige - utan att några kontrollanter syntes till!Har jag missat något?Klicka för att utvidga...
När man läser den där statistiken känns det som att dom verkligen borde prioritera den närvaron hårt i fortsättningen också....Agö skrev:Sannolikt resursfråga även där. Det är ju intressant att gränskontrollen vid Lernacken primärt resulterat i att man löst andra typer av "brott". Känslan är att kontroll av biltrafiken varit näst intill fullständig men även där kanske man tvingas dra ned nu.Brott som upptäcks i samband med gränskontroll på Lernacken - Aktuellt - polisen.seKlicka för att utvidga...
På tisdagskvällen var det återigen stora förseningar i tågtrafiken. Att tågen inte håller tidtabellen blir allt vanligare visar färsk statistik från Skånetrafiken.– Våra resenärers stora problem är att det inte vet om de kommer fram i tid, konstaterar Linus Eriksson, trafikdirektör.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:På senare tid - alltså efter att ID-kontrollen på Kastrup togs bort - har det varit rent katastrofalt med tågen. Trasigt, försenat, brist på personal, signalfel, folk på spåren, bristande kapacitet.Öresundstågens majförsening: 581 timmar | SVT NyheterKlicka för att utvidga...
Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.Moco skrev:verkar det fram till 1980-talet ha varit förhållandevis mycket olyckor med dödlig utgång pga bristande kunskap och underhållKlicka för att utvidga...
Ville Fly Småland skrev:Det var just under 1980-talet som automatisk tågkontroll (ATC) började införas i Sverige. Fram tills dess sköttes ledningen av tågen helt manuellt. Den typiska olyckan på den tiden berodde på saker som missade stoppsignaler, fellagda växlar, missförstånd om körtillstånd... Mänskliga faktorn helt enkel. Tror inte att Sverige stack ut där. I länder som Tyskland, Italien och Spanien har flera sådana olyckor inträffat bara de senaste åren på bibanor utan (system motsvarande) ATC.Den dåliga tillförlitligheten idag beror på:Intensivare trafik än någonsin. Järnvägen är offer för sin egen popularitet.Eftersatt underhåll. Man har helt enkelt inte velat betala vad det kostar.Klicka för att utvidga...
Moco skrev:Sant. Problemen fortsätter dock, och många av dem går att eliminera. Man kan dock inte hela tiden skylla ifrån sig. Det gäller att agera. Att utöka trafiken med utsugande dussinoperatörer är inte lösningen.Bl.a. har England tidigare kritiserats mycket. Personligen upplever jag att tillförlitligheten på stamlinjerna är mycket hög nu. I Sverige är det otroligt riskabelt att ta tåget om man har en tid att passa.Klicka för att utvidga...
mtlmr skrev:Många går att åtgärda med obegränsade resurser.Ser man till var det blir problem, är det de absolut hårdast trafikerade banorna runt Stockholm, samt de hårt trafikerade banorna Malmö-Lund överrepresenterade. Att bygga ut där är inte bara ett stort ekonomiskt åtagande utan även ett stor ansträngning logistiskt under stor tid, just för att de är extremt trafikerade/extremt övertrafikerade.Vad har man gjort i England för att öka tillförlitligheten?"Utsugande dussinoperatörer", really?Klicka för att utvidga...
Trafiken i Skåne och över Öresundsbron samt på den danska sidan är synnerligen riskabel. Men det är i vart fall bra att man får ut tio kronor i ersättning...Vi som pendlar vet hur illa det är, det är ingen överdrift.HCas skrev:Visst finns det tillförlitlighetsproblem på järnvägen och visst betalar vi idag för bristande investeringar under lång tid, men att det är "otroligt riskabelt" att ta tåget om man har en tid att passa är allt lite överdrivet. Ett annat problem skulle jag säga är att det finns en utbredd föreställning - delvis på grund av medias rapportering - om att järnvägen är i katastrofalt dåligt skick, särskilt bland folk som kanske sällan eller aldrig åker tåg. Så illa är det inte i verkligheten, även om det naturligtvis finns stora problem.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Trafiken i Skåne och över Öresundsbron samt på den danska sidan är synnerligen riskabel. Men det är i vart fall bra att man får ut tio kronor i ersättning...Vi som pendlar vet hur illa det är, det är ingen överdrift.Efter gårdagens tågkaos: Skånetrafiken betalar ut 10 kronor till frustrerade pendlare - SydsvenskanKlicka för att utvidga...