Senaste nytt

Sixt Sverige - automat/manuell

Moco

Medlem
Varför är det en så kraftig överrepresentation av manuellt växlade bilar hos Sixt i Sverige? Nästan alla bilar, inklusive BMW X5 står listade som att de är utrustade med manuell växellåda. Men vem vill köra en X5 utan automat? I övrigt är det ju inte så att de har så många bilar som skulle vara roligare att köra med manuell (tex Audi A1 eller Smart) i det svenska utbudet. Orkar de inte uppdatera hemsidan eller är det faktiskt så att de mestadels erbjuder manuellt växlade fordon? :confused:
 

JohnR

Medlem
Brukar det inte vara så att man får kryssa i en rutan under tillval för att få automat (kostar extra)

Sen är det väl tveksamt om dom har någon manuell att erbjuda dig när du kommer på plats.
 

Moco

Medlem
Brukar det inte vara så att man får kryssa i en rutan under tillval för att få automat (kostar extra)

Sen är det väl tveksamt om dom har någon manuell att erbjuda dig när du kommer på plats.

Jag vill inte ha manuell. Jag förstår inte riktigt varför man skulle vilja ha det numera ändå, annat än om man är väldigt ovan att köra med det.
Borde väl snarare vara så att man får kryssa i tillvalsrutan om man absolut vill ha en manuellt växlad bil.
 

Juancarlos

Medlem
X5 har väl automatlåda som standard (enligt BMWs hemsida säljs den inte med Manuell växellåda)? Den erfarenheten jag har av Sixt i Sverige är jag oftast får en automat växlad bil även om jag bokat manuell.
 

olo

Medlem
Jag har undrat samma sak. Jag funderar på om det inte handlar om att de kan ta extra betalt för automat, och inte om vad de har för bilar i garaget.
 

igelkotten

Medlem
Kanske ett sneaky sätt att lösa den där uppgradering till högre klass som man har som Platinum? Avis i Uppsala har kört den fräckisen med mig, och påstått att automatlåda var en uppgradering eftersom jag bokade manuell...
 

Moco

Medlem
Jag ringde Arlanda och frågade. Från MB C-klass (och motsvarande) och uppåt är det standard med automat. Deras hemsida lämnar där en del att önska eftersom det mesta listas som manuellt. X5 gick inte att få överhuvudtaget då de inte hade några sådana bilar längre (trots att den listas på hemsidan) utan det blir en Q7, vilket inte var aktuellt för mig. Bokade dock en annan bil - som vi väl i slutändan får se om det faktiskt blir.
 

swb

Medlem
På hemsidan är det nog manuell som är standard vid val men i praktiken är de flesta bilar automat efter C-nivå. Har bokat kanske 15 bilar med Sixt (alla på centralstationen förvisso) och fått manuell växellåda en gång och då skulle jag ha en Mercedes A-klass eller motsvarande och fick en BMW 1-serie med manuell.
 
Toppen