Senaste nytt

SIXT scam?

Avgeek

Medlem
Jag har jämfört två exakta identiska datum på sixt.com versus sixt.de

BMW Mini Cooper - 34.22 euro per dag (.de) - vs. 59.23 USD per dag
Chevrolet Cruze - 35.49 euro per dag (.de) vs. 61.46 USD per dag
Mercedes CLA -42.15 euro per dag (.de) vs. 73.21 USD per dag
Ford Mustang - 52.62 euro per dag (.de) vs. 91.69 USD per dag
Mercedes SLK - 76.65 euro per dag (.de) vs. 134.73 USD per dag

Det här är ju egentligen rätt så otroligt. Det rör sig om cirka 30-40% om inte mer i prisskillnad. För exakt samma bil. Exakt samma villkor.
 

AABack2ARN

Medlem
Och du är säker på att alla vilkor är identiska? Bokar du på .de har du troligtvis europeiska handelsvillkor medan på .com har du amerikanska villkor som (troligen) inte är identiska ur ett kundrättighetsperspektiv.

Du lär kunna hitta motsvarande på andra bolag. Men jag håller med om att skillnaden är lite väl påtaglig.
 

Avgeek

Medlem
Och du är säker på att alla vilkor är identiska? Bokar du på .de har du troligtvis europeiska handelsvillkor medan på .com har du amerikanska villkor som (troligen) inte är identiska ur ett kundrättighetsperspektiv.

Du lär kunna hitta motsvarande på andra bolag. Men jag håller med om att skillnaden är lite väl påtaglig.
Ja, jag är helt säker på det. Jag har kollat även sixt.se

T.ex kostar BMW mini cooper 480 SEK/dag - skillnad från 34.22 euro som är snarare 300 kr om dagen

Eller Mustang för 743 kr/dag, ganska stor skillnad från 52.62 euro

Mercedes SLK 1090 SEK/dag - contra 76.65 euro
 

jonten

Medlem
Jag bokade idag inloggad via .se, typ 850 USD.
Testade annan weblläsare och .com, typ 950 USD
Så jag ser ingen större skillnad.
 

Avgeek

Medlem
Jag bokade idag inloggad via .se, typ 850 USD.
Testade annan weblläsare och .com, typ 950 USD
Så jag ser ingen större skillnad.
Du tycker inte det är skillnad på 1090 SEK och 76.65 Euro (700 SEK)? Kolla som sagt .de och jämför med vilken annan av Sixt-sidorna
 

jonten

Medlem
Du tycker inte det är skillnad på 1090 SEK och 76.65 Euro (700 SEK)? Kolla som sagt .de och jämför med vilken annan av Sixt-sidorna
Missade att skriva att .se där var jag inloggad med platinum rabatt, efter att denna är avdragen skiljer det bara några kronor för mig.
 

Stefan62

Medlem
Jag är inte säker, men har hört att priset avgörs i många fall av vilken nationalitet man anger vid bokningen.

Samma rykte gör gällande att t ex en dansk får högre hyrbilspris i Danmark än vad en icke-dansk får - pga moms och skatteregler.

Kanske någon dansk bekräfta eller berätta hur det är!

I USA vet jag av erfarenhet hos Alamo och Hertz att det blir lägre pris för en utom-amerikan - moms, skatteregler och även inkluderat försäkringspris står för skillnaden.
 

AABack2ARN

Medlem
Vill hävda att skillnaden i USA-priser beror på inkluderade försäkringar och betalningsvilja. Moms (som egentligen är sales tax) och skatteregler har jag nog aldrig sett sig vara olika beroende på att jag är utlänning. Möjligtvis kan det finnas undantag avseende sales tax om man bokar från en internationell website kontra går till disken som fysisk person och hyr en bil?
 

kaktusen

Medlem
När man bokar via Europa ingår vanligtvis försäkring vilket kan vara en rejäl kostnad. I detta fall verkar dock skillnaden i pris vara väldigt hög. En del företag tar ut olika priser beroende på ursprungsland. Antar att de gjort någon slags formel/kalkyl/analys som visar att detta är en bra ide.
 

AABack2ARN

Medlem
Jämförde sixt.de och sixt.com för en veckas bilhyra i Dusseldorf i maj. Exakt samma datum och tider på bägge siterna.

Priserna var i stort sett identiska. €283.91 @ DE och $320.62 = €282.95 @ COM

Villkoren skillde sig åt på så sätt att det var fria mil på COM medan 2100km ingick på DE

Kollade ytterligare en bil och där var skillnaden i princip lika liten.

@Avgeek: var hittade du dessa stora skillnader?
 
Toppen