Senaste nytt

Signuppoäng på Amex som befintlig kortmedlem?

Resetokig

Medlem
Blir lite förvånad över texten på hemsidan.
...Erbjudandet gäller endast personer som inte tidigare har varit kort- eller extrakortsmedlemmar...
Hittar inte heller något om 6mån längre.

Attachments

• Screenshot_20220307-112641_Samsung Internet.jpg
    Screenshot_20220307-112641_Samsung Internet.jpg
    76,3 KB · Visningar: 260
Blir lite förvånad över texten på hemsidan.

Hittar inte heller något om 6mån längre.
Det rapporterades väl häromveckan/månaden att de ändrat villkoren för inbjudningar… antagligen för att för många satt det i system att skaffa/säga upp kortet i omgångar…

Står så här när man värvar någon:
  • Erbjudandet gäller endast om din vän inte redan har, eller har haft, ett American Express-kort under de senaste 6 månaderna.

Hur länge får de hålla rätt på att man varit medlem med tanke på GDPR och andra regler. Uppmanar naturligtvis ingen att ljuga men är ändå nyfiken.

• Gilla
Reactions: Gus
Hur länge får de hålla rätt på att man varit medlem med tanke på GDPR och andra regler. Uppmanar naturligtvis ingen att ljuga men är ändå nyfiken.
Såg länge som det anses nödvändigt. Av redovisningstekniska skäl kan de få behålla infon mycket längre än vad GDPR säger då det trumfar den delen.

Såg länge som det anses nödvändigt. Av redovisningstekniska skäl kan de få behålla infon mycket längre än vad GDPR säger då det trumfar den delen.

Du kan begära att de tar bort all information om dig, om du avslutar alla relationer. Jag har mycket svårt att tänka mig att slippa ge ut nya bonusar eller redovisning är ”tvingande och berättigande skäl” att behålla information som väger tyngre än din personliga integritet.

De kan maska bort all PII information och fortfarande ha kvar transaktionerna, kortnr etc. De måste bara ta bort all information som kan peka ut din identitet.

Last edited:
Du kan begära att de tar bort all information om dig, om du avslutar alla relationer. Jag har mycket svårt att tänka mig att slippa ge ut nya bonusar eller redovisning är ”tvingande och berättigande skäl” att behålla information som väger tyngre än din personliga integritet.

De kan maska bort all PII information och fortfarande ha kvar transaktionerna, kortnr etc. De måste bara ta bort all information som kan peka ut din identitet.

Lagarna kring redovisning, FIs krav, penningtvätt, m.m., står över GDPR så de behöver inte ta bort all data.
Men begär man att de ska rensa så måste de i alla fall ta bort all personlig data som inte direkt behövs för de sakerna.
Men datan måste ha en anledning för att sparas med. Så bara för datan sparas i 7 år för penningtvätt betyder det inte att den datan får användas för att kontrollera om personen varit kund för att inte ge signup-bonus.

Lagarna kring redovisning, FIs krav, penningtvätt, m.m., står över GDPR så de behöver inte ta bort all data.
Men begär man att de ska rensa så måste de i alla fall ta bort all personlig data som inte direkt behövs för de sakerna.
Men datan måste ha en anledning för att sparas med. Så bara för datan sparas i 7 år för penningtvätt betyder det inte att den datan får användas för att kontrollera om personen varit kund för att inte ge signup-bonus.

Det är ju ganska troligt att om du har data sparad hos dem för de ändamål som redovisningslagen beskriver, så kommer det också ge någon form av utslag när de registrerar dig som ny kund, och därmed får du inte bonusen.

redovisningstekniska skäl kan de få behålla infon mycket längre än vad GDPR säger
Du kan begära att de tar bort all information om dig,
Det är ju ganska troligt att om du har data sparad hos dem för de ändamål som redovisningslagen beskriver
Fast frågan är på vilket sätt de får spara och accessa personinformation på grund av lagkrav kring redovisningen. Jag har nämligen stött på det motsatta problemet i verkligheten.

Jag har fiber i sommarstugan ungefär halva året. Då min leverantör inte har någon "pausmöjlighet" har det inneburit att jag varje år fått "börja om" med ny kundregistrering, ny "betalningskoppling" nytt kundnummer och en del annat nykundsstrul.

Rätt eller fel, men de påstår att eftersom jag inte är "aktiv" kund under vinterhalvåret så är de tvingade att radera all information om mig med allt strul det innebär varje år. "Någonstans" finns det rimligen bokföringsverifikationer som exempelvis visar vad jag betalt, men den informationen använder de inte "mot kund" med hänvisning till GDPR.

I höstas kom en kreativ kundtjänstmedarbetare på att det borde gå att koppla en ointressant gratistjänst till mig så att jag därmed fortsätter som kund och behåller mina kunduppgifter även under vintern. Vi får väl se om det fungerar till våren.

har data sparad hos dem för de ändamål som redovisningslagen beskriver, så kommer det också ge någon form av utslag när de registrerar dig som ny kund
Jag är inte så säker på att de får använda uppgifterna på detta sätt. Men om några år lär vi ha en del datapunkter. :)

Toppen