Ja på båda. Om planet är överbokat i ekonomi, men det finns platser kvar i Business så flyttar de upp folk. Brukar väl vara denna ordning de går efter: TKE+, TKE, *G, *S. Senast jag flög så flyttade de upp *S till o med.
Har gjort 10 legs på TK under senaste året som Elite, varav 3 long haul. Har fått två op-ups, IST-AMS och ARN-IST, bägge gångerna var flyget överbokat. Tycker överlag att servicen har varit bra på mina flygningar, i synnerhet Business där de brukar vara extra uppmärksamma. Fick höra av en purser att de har koll på manifestet. Tillskillnad från SAS där det ofta finns ett 20-30 tal EBG/EBD på flygningarna, så är det bara några enstaka Elite/Elite+ per short haul flygning hos Turkish. Det är nog skälet till varför det är så lätt att bli uppgraderad när det är överbokat.
Har haft Elite status och flugit kanske 10 ggr senaste 12 månaderna, inget extra i form av service eller att min status har blivit uppmärksammad på något sätt. Däremot har det blivit några uppgraderingar ARN-IST, IST-ARN. Men det beror på att de använder ordningar TKE+, TKE, *G, *S som @johhenrik skrev tidigare.