Senaste nytt

Service som Elite hos Turkish Airlines

Är det lättare att få uppgradering om planet är överbokat och isåfall varför?
Är det kostnadsfri uppgradering:)?

Ja på båda. Om planet är överbokat i ekonomi, men det finns platser kvar i Business så flyttar de upp folk. Brukar väl vara denna ordning de går efter: TKE+, TKE, *G, *S. Senast jag flög så flyttade de upp *S till o med.

Någon som blivit uppgraderad på long-haul?

Jag har aldrig flugit ekonomi long-haul med TK, så nej. :) Men, jag har haft folk brevid mig som blivit uppgraderade.

Kan man förvänta sig bättre service med något annat bolag inom alliansen som elite?

Ja, som *G så har du ju de förmånerna som *G innebär.

Tack för svaren!

Med den sista frågan tänkte jag mest på om det fanns chans till uppgradering tex hos SAS trots att man är guld hos Turkish.

Chans finns alltid, men den är nog liten tror jag. Det finns redan så många EBG etc på alla flighter tror jag. :)

På TK under semestertider är det dock MYCKET turister, så då brukar man inte behöva var TK Elite ens, utan *G/*S räcker.

TK Elite är Star Alliance Gold, ja. Så TK Elite Plus är bara något som syns inom TK. Inom *A är det bara vanligt Gold som andra.

Har gjort 10 legs på TK under senaste året som Elite, varav 3 long haul. Har fått två op-ups, IST-AMS och ARN-IST, bägge gångerna var flyget överbokat. Tycker överlag att servicen har varit bra på mina flygningar, i synnerhet Business där de brukar vara extra uppmärksamma. Fick höra av en purser att de har koll på manifestet. Tillskillnad från SAS där det ofta finns ett 20-30 tal EBG/EBD på flygningarna, så är det bara några enstaka Elite/Elite+ per short haul flygning hos Turkish. Det är nog skälet till varför det är så lätt att bli uppgraderad när det är överbokat.

Har haft Elite status och flugit kanske 10 ggr senaste 12 månaderna, inget extra i form av service eller att min status har blivit uppmärksammad på något sätt. Däremot har det blivit några uppgraderingar ARN-IST, IST-ARN. Men det beror på att de använder ordningar TKE+, TKE, *G, *S som @johhenrik skrev tidigare.

Toppen