Kör på! Svårt att ha synpunkter på att Lufthansa behandlar HON Circle "bättre" än en simpel EBG/D.Fredrik skrev:Nåja, vi kan sätta någon på att studera korrelationen mellan ståndpunkt och status i någon av allianserna.Klicka för att utvidga...
Kör på! Svårt att ha synpunkter på att Lufthansa behandlar HON Circle "bättre" än en simpel EBG/D.Fredrik skrev:Nåja, vi kan sätta någon på att studera korrelationen mellan ståndpunkt och status i någon av allianserna.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Kör på! Svårt att ha synpunkter på att Lufthansa behandlar HON Circle "bättre" än en simpel EBG/D.Klicka för att utvidga...
Min poäng med detta (det var jag som lyfte det i en annan tråd) var att detta torde vara ett enkelt (och helt gratis) sätt att göra en liten åtskillnad mellan Diamond/Pandion och övriga i luften. Det saknas som bekant ett tydligt mervärde i luften för oss som inte reser i Go - ett mervärde som många andra bolag har skapat.Alf skrev:Förändrar inte min syn på detta. Reser jag i business skall det inte vara någon skillnad. Jag accepterar numera att jag som statuslös inte får tillgång till SAS "finloung" och det kan jag stå ut med. Men när jag kommit ombord skall det vara likvärdig, i varje fall i businessklass. Skulle nästa steg vara att servera olika sorters vin till vilken status man har, finvin till hög status och lådvin till mej som är statuslös. Nej det får vara måtta på statustänkandet, vi lever ju på 2000-talet.Klicka för att utvidga...
Egenintresse i form av att jag ofta reser med SAS i så fall. Inget annat egenintresse. Jag har full förståelse för att Lufthansa behandlar HON Circle på ett bättre sätt än vad de skulle behandla mig som inte har denna status och defintiivt inte inbringar några pengar av värde. Därför ser jag inte heller något som helst problem i detta och skulle inte heller vara negativ om andra bolag införde liknande saker. Det senare är det viktiga.Fredrik skrev:Folk i tråden har synpunkter. De har positiva synpunkter. Det beror på att de själva räknar med att få liknande fördelar på bolagen de oftast flyger med. Det är talande att den ende som varit tydligt negativ är statuslös.Egenintresset ljuger inte.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Egenintresse i form av att jag ofta reser med SAS i så fall. Inget annat egenintresse. Jag har full förståelse för att Lufthansa behandlar HON Circle på ett bättre sätt än vad de skulle behandla mig som inte har denna status och defintiivt inte inbringar några pengar av värde. Därför ser jag inte heller något som helst problem i detta och skulleinteheller vara negativ om andra bolag införde liknande saker. Det senare är det viktiga.Egenintresse spelar liksom ingen roll om man ser nyktert på saken.Klicka för att utvidga...
Så är det ju inte. Det du försöker säga är ju att vi alla skulle tala i något påhittat egenintresse. Något sådant har du givetvis inte kunnat påvisa, snarare tvärtom.Fredrik skrev:Haha,det börjar bli parodiskt nu. Du tar för givet att din ståndpunkt är den korrekta.Klicka för att utvidga...
Det handlar inte om att servera olika saker utan vem som ska få välja först om det riskerar att inte räcka till alla. Man skulle ju också kunna blocka rad 1-4 för EBD och högre och uppnå samma resultat.Alf skrev:Förändrar inte min syn på detta. Reser jag i business skall det inte vara någon skillnad. Jag accepterar numera att jag som statuslös inte får tillgång till SAS "finloung" och det kan jag stå ut med. Men när jag kommit ombord skall det vara likvärdig, i varje fall i businessklass. Skulle nästa steg vara att servera olika sorters vin till vilken status man har, finvin till hög status och lådvin till mej som är statuslös. Nej det får vara måtta på statustänkandet, vi lever ju på 2000-talet.Klicka för att utvidga...
Jag tycker att det är rimligt men sannolikt är detta lika känsligt som prioboarding och annat där de bästa kunderna får positiv särbehandling. Men man får akta sig så att det rimliga i det hela inte blir förväxlat med någon sorts egenintresse.Senator skrev:Jag är nog inne på samma spår som@Agöatt det borde finnas en differentiering för EuroBonus Diamond och Pandion även ombord.Klicka för att utvidga...
Agö skrev:Jag tycker att det är rimligt men sannolikt är detta lika känsligt som prioboarding och annat där de bästa kunderna får positiv särbehandling. Men man får akta sig så att det rimliga i det hela inte blir förväxlat med någon sorts egenintresse.Klicka för att utvidga...
Haha, nej bitter är jag när jag inte får en polarrulle. De små sakerna i livet, du vet.Fredrik skrev:Nu låter du bara bitter.Klicka för att utvidga...
Visar hur tragiska SAS är, om de inte ens lyckas ta superbra hand om sina 2000 bästa pax...Kiev skrev:SAS har allerede prioritering på longhaul. Min erfaring er 20-30% av reisene kommer de først til oss EBP og spør om ønsket drikke etter takeoff, og ønsket hovedrett. Men det er ikke særskilt konsekventKlicka för att utvidga...
Konklusionen borde vara att det här är bästa idén! Det är också rätt trevligt att någon frågar vad man vill ha innan man får maten.Senator skrev:Jag tror inte man skall servera i statusordning, men jag tror man skall ta beställning av huvudrätt per status. Det är inte så svårt.:Klicka för att utvidga...
SAS nya businesskabin är kanske för likvärdig och inte som ex. Swiss med sina tronplatser. Det är kanske en annan diskussion men jag ser det som ett lätt sätt att tydliggöra skillnader mellan status på ett sätt som inte kostar. Tycker att det vore en förmån att ex. spara två mittenpar till ev. EBD:r som vill åka tillsammans eller några fönsterplatser för de som vill åka själva.Agö skrev:Det där verkar ju dock vara subjektivt. I en annan tråd var det ju någon som föredrog 8A/H. Själv skulle jag aldrig välja dessa platser och ogillar också rad 1. Inte helt uppenbart vilka som är de bästa platserna - kanske en skillnad mot andra bolag?Klicka för att utvidga...
På swiss frågade de mig i förväg vad jag ville ha (osäker på om de gjorde det med alla). Satt nästan längst bak så mitt första-alternativ skulle eventuellt inte räcka sa dom men det visade sig att jag fick en av de sista utav kött-rätten. Om de har någon som frågar alla i Business vad de vill ha så kan de ju lätt se om det kommer att räcka eller inte.olo skrev:De bolag som tar upp beställningar, hur hanterar det när en önskad rätt tar slut - framförallt om de inte tar upp beställningarna i serveringsordning?Enda gången jag har beställt så var på COPA, och då visste kabinpersonalen när han kom fram till mig och mitt resesällskap att av ena rätten fanns det bara en kvar.Klicka för att utvidga...
Absolut. Och detta har ju diskuterats många gånger (dvs. vem som är värd mest för SAS alltså, kortsiktigt och långsiktigt). One off-passageraren i full flex Business eller Diamantmedlemmen som gör 90 ben i billigaste tänkbara ekonomi mellan Umeå och Stockholm per år. Jag brukar hänvisa till hur viktigt SAS tycker att Eurobonus ändå är, i regel alltid ett par slides om programmet i de finansiella presentationerna osv. Och samtidigt fundera en aning på hur andra program behandlar kunder ombord.Abbs skrev:Så om jag betalt för en full flex Business och inte får min hjortkind, för längst fram sitter en familj som ursprungligen var bokad i Plus men fick CU på grund av en förälders EBD och bestämt sig att alla fyra ska smaska hjortkind, kommer jag välja SAS då igen? Tänk om mitt arbete inte tillåter bonusprogram? Trots det har jag betalat mer för min full flex biljett än vad familjens Friends and Family plusbiljetter kostat.Klicka för att utvidga...
Senator skrev:Jag är nog inne på samma spår som@Agöatt det borde finnas en differentiering för EuroBonus Diamond och Pandion även ombord.Jag kan delvis förstå@Alfpoäng om en köpt produkt. Men låt mig ställa några frågor till@Alf:1. Anser du att SAS (eller andra bolag) skall lasta mat så att alla kan välja vad dom vill, men att SAS då kastar 2/3 av maten, eller2. Reducera utbud till en rätt, och kräva att alla som har allergi eller smakpreferenser beställer specialmat?Jag förespråkar varken 1 eller 2, och gissar du håller med att ur både kostnadsmässigt och miljöperspektiv är 1 inget bra alternativ, och 2 en urvattning av produkten. Om du är med på detta resonemang, hur skall ett bolag som SAS då bäst "fördela" maten ombord?Klicka för att utvidga...