Senaste nytt

Senator is the limit!

ilon

Medlem
Bokningsfältet hos Lufthansa läser ju supertydligt "First Name". I Sverige klassas mellannamn inte som förnamn. SAS har ett separat fält för mellannamn vid bokning.

Nu får vi bara hoppas att de går med på att retroregga. Men det får jag inte reda på förrän Söndag + väntetid.
Så kan det vara, dock lyckades jag aldrig prissätta den hos Lufthansa :(

ilon

Medlem
@mha har, efter mycket om och med med Miles & Morse kundtjänst lyckats!
Resan var bara hälften av äventyret, den andra halvan var att få kundtjänst att korrekt kreditera segmenten till hans konto :cool:

mha

Medlem
Screenshot_20240930-164335_Brave.jpg

Slutet gott status säkrad.

AABack2ARN

Medlem
1 retroreg
3 tickets
6 customer service-samtal

Försök aldrig få tyskar att göra något som är utanför deras manual...

Jag är lite orolig att frun har hamnat i samma sits. Hennes nummer kändes uppenbarligen inte igen (jag borde agerat på att FTL inte framgick på boardingpassen) men hennes FTL-nummer stämde. Lufthansa har till och med skickat ett mail om att utvärdera resan så uppenbarligen har de lyckats koppla ihop hennes biljett med M&M-kontot. Men inte fan har några poäng kommit in. Suck :(

• Sad
Reactions: mha

mha

Medlem
Jag är lite orolig att frun har hamnat i samma sits. Hennes nummer kändes uppenbarligen inte igen (jag borde agerat på att FTL inte framgick på boardingpassen) men hennes FTL-nummer stämde. Lufthansa har till och med skickat ett mail om att utvärdera resan så uppenbarligen har de lyckats koppla ihop hennes biljett med M&M-kontot. Men inte fan har några poäng kommit in. Suck :(

Pressa på följande:
- Svenska mellannamn är inte ett First Name
- Registrering på M&M frågar efter First Name, således är profilnamn utan mellannamn inte fel
- Det är inte tekniskt jättefel att ange alla mellannamn i Given Name på biljettbokning, så förväntar sig ju tyskarna att man gör det
- Det är inte hennes fel att förnamnet har en character limit i Amadeus
- Be dem dubbelkolla hennes originalbokning där förnamnet står med och matchar
- Hänvisa att folk med kortare mellannamn där förnamnet till fullo kommer med på boardingpasset får sin status och poäng. Samma sits.

Till sist; beklagar framtida jobbet.

AABack2ARN

Medlem
Till sist; beklagar framtida jobbet.

Tack och bra tips. Har registrerat de 4 flighterna nu så får vi se vad den tyska byråkratin kan komma upp med.

Jag registrerade alla mina namn Adam Bertil Ceasar (förnamn) Davidsson (efternamn) i M&M-profilen och på bokningen. Det fungerade uppenbarligen
För frun samma sak men Anna Britta (förnamn) Carlsson Davidsson (efternamn) i M&M-profilen och bokningen. Det fungerade inte. Och jag la till hennes FTL-nummer i bokningen först när hon hade fått igenom matchningen till FTL för att slippa ta bort och registrera ett nytt nummer (superdålig lösning med olika nummer beroende på status btw)

Men uppenbarligen förstår Lufthansa att jag heter Adam Davidsson och frun heter Anna Carlsson Davidsson, för så skriver de i reklammailen...

mha

Medlem
Tack och bra tips. Har registrerat de 4 flighterna nu så får vi se vad den tyska byråkratin kan komma upp med.

Jag registrerade alla mina namn Adam Bertil Ceasar (förnamn) Davidsson (efternamn) i M&M-profilen och på bokningen. Det fungerade uppenbarligen
För frun samma sak men Anna Britta (förnamn) Carlsson Davidsson (efternamn) i M&M-profilen och bokningen. Det fungerade inte. Och jag la till hennes FTL-nummer i bokningen först när hon hade fått igenom matchningen till FTL för att slippa ta bort och registrera ett nytt nummer (superdålig lösning med olika nummer beroende på status btw)

Men uppenbarligen förstår Lufthansa att jag heter Adam Davidsson och frun heter Anna Carlsson Davidsson, för så skriver de i reklammailen...
Då har du kanske bättre tur om du har samma namn i din M&M-profil som på ticket. I mitt fall så finns inte mina mellannamn öht i min M&M-profil och den skar av mitt first name på första bokstaven. Men ja. Även Ilon fick problem med att hans SEN inte aktiverades och fick hjälp i gaten.

AABack2ARN

Medlem
Poängen kom in på fruns konto idag (mindre än 24 timmar efter att jag registrerade dem som saknade). Så det var ju effektivt i alla fall. :) Nu väntar jag bara på att hon får bekräftelsen om att hennes FTL-status är förlängt till 2026.

Får väl hålla lite koll på detta vid nästa bokning.

Toppen