Tobbe.O
Medlem
Trevliga nyheter!
1 900 000 passagerare reste med SAS i mars! Kabinfaktorn ökade till 76% ! 
www.sasgroup.net
På egen hand är siffran 1,91 miljoner egentligen inte så intressant, däremot är kabinfaktorn 75,7% rätt bra och yielden 1,08 kr/RPK är OK. Det är dock oklart om dessa siffror är tillräckligt bra för att SAS ska vara på väg mot månatliga nollresultat - ursäkta att jag är en dysterkvist. Juni-september 2022 låg SAS på en kabinfaktor på 77,9%-82,2% och hade som mest en yield på 1,16 kr. Men förhoppningsvis ska väl inte årets resultat tyngas av någon strejk.Mars 2022 var också påverkat (men mer marginellt [än feb 22]), så även nästa månads pressmeddelande kommer säkert att "spinna på" hur mycket ökning av passagerarantalet som skett jämfört med samma månad förra året. Det är därför först i aprilsiffrorna som det blir verkligt intressant och då vi har möjlighet att se om det sker någon fortsatt återhämtning för SAS från den nivån vi såg apr-dec 2022.
Jag passar på att citera min kommentar till förra månadens trafiksiffror och det hurtiga pressmeddelandet kring dessa:
På egen hand är siffran 1,91 miljoner egentligen inte så intressant, däremot är kabinfaktorn 75,7% rätt bra och yielden 1,08 kr/RPK är OK. Det är dock oklart om dessa siffror är tillräckligt bra för att SAS ska vara på väg mot månatliga nollresultat - ursäkta att jag är en dysterkvist. Juni-september 2022 låg SAS på en kabinfaktor på 77,9%-82,2% och hade som mest en yield på 1,16 kr. Men förhoppningsvis ska väl inte årets resultat tyngas av någon strejk.