Senaste nytt

SAS startar upp Landvetter - Arlanda från 5:e maj

Tror inte SAS eller något annat flygbolag i en kris på likviditet har råd att flyga linjer av ren strategi.

Jag tror mycket väl att SAS kan flyga vissa linjer av strategi. Däremot tycker jag att flyga Sträckan Arlanda - Göteborg är en dålig strategi. Borde vara bättre att flyga Arlanda - Malmö. Tåg från Göteborg till Arlanda är ju både bekvämare och tar ungefär lika lång tid.

Jag tror mycket väl att SAS kan flyga vissa linjer av strategi. Däremot tycker jag att flyga Sträckan Arlanda - Göteborg är en dålig strategi. Borde vara bättre att flyga Arlanda - Malmö. Tåg från Göteborg till Arlanda är ju både bekvämare och tar ungefär lika lång tid.
Japp, det är mycket strategi bakom. SJ kan lätt äta upp SAS resenärer på sträckan om de inte är försiktiga. Och flyger inte SAS på sträckan kan även andra aktörer börja äta marknadsandelar från dem. Och eftersom det är en av deras linjer där de tjänar som mest pengar är de mycket angelägna om linjen inte slumpas bort i någon upphandling.

Antagligen har de som ansvarar för trafikplaneringen och kommersiella avdelningen kommit fram till att det ekonomiskt är bättre att flyga till GOT än MMX? Det handlar ju både om strategi och ekonomi. Jag tror verkligen inte att SAS flyger en linje de förlorar pengar på, i detta läge.

Till MMX har det väl dessutom oftare varit CityJet som flugit, i jämförelse med GOT?

Om SAS bestämmer sig att flyga ARM-MMX så tror jag inte det kommer vara lång tid efter att vi svenskar får komma in till Danmark om vi har en dags flygbiljett från Kastrup.

Till södra Sverige går fint via Kastrup, värre med returen dock.

Toppen