Senaste nytt

SAS flighter till Japan

Homer

Medlem
Har någon från SAS sagt något om hur de tänker flyga till Japan?
Över Ryssland kommer ju knappast att vara ett alternativ.
 

Johans00

Medlem
Har någon från SAS sagt något om hur de tänker flyga till Japan?
Över Ryssland kommer ju knappast att vara ett alternativ.
Jag vill minnas att Anko hintade på Diamond eventet i november att det inte blir några SAS flygningar till Tokyo så länge Rysslands luftrum är stängt.
 

M.K

Medlem
@Tomas E Jag hoppas verkligen du har fel där och att Putin ger upp detta vansinniga krig. Själv tror jag på fred och normalisering senast efter presidentvalet i USA 2024 med en handlingskraftig person på plats i Vita huset.
 
Last edited:

Tomas E

Medlem
@Tomas E Jag hoppas verkligen du har fel där och att Putin ger upp detta vansinniga krig. Själv tror jag på fred och normalisering senast efter presidentvalet i USA 2024 med en handlingskraftig person på plats i Vita huset. Nuvarande vill väl ändå vila på ett trevligt hem efter denna period?
Då ska jag förklara mig lite mer: även om Ukrainakriget skulle gå över i ett osäkert och instabilt vapenstillestånd någon gång nästa år, eller Ukraina lyckas återta huvuddelen av sitt territorium, tror jag inte nödvändigtvis att det leder till att Rysslands luftrum öppnas. Jag kan inte se hur relationen mellan väst och Ryssland kommer att normaliseras ens till 2021 års situation de närmaste åren, så länge nuvarande regim finns kvar (även om Putin efterträds av någon ungefär likadan) och med mindre än att alla krigsförbrytelser leder till åtal och ett gigantiskt krigsskadestånd betalas. Detta händer knappast med mindre att regimen störtas inifrån. Valda delar av sanktionerna mot Ryssland kommer nog att finnas kvar under överskådlig tid, och då kommer även Ryssland att upprätthålla motsvarande sanktioner. Min grundgissning är faktiskt att Ryssland kommer att vara att parialand i decennier framåt.

Vad gäller flygtrafiken tror jag det finns två ytterligare komplikationer, men här är jag ute och spekulerar mer. Rysslands stöld och illegala omregistrering av hundratals flygplan som ägs av utländska leasingbolag (och var registrerade i andra länder) har inneburit flagranta brott mot flera internationella konventioner. (En liten sak jämfört med vad som sker i Ukraina, kan man tycka, men branschspecifik för det här resonemanget.) Det finns därför all anledning att tro att luftfart är ett område där sanktioner kommer att behållas av väst även om det sker vissa lättnader inom andra områden. Dessutom är jag högst tveksam till om några västliga flygbolag skulle våga flyga med passagerare över Ryssland ens om Ryssland ensidigt skulle öppna luftrummet (t.ex. i förhoppningen att väst skulle följa efter), efter Belarus "kapning" av ett Ryanair-flygplan 2021 i syfte att kidnappa personer ombord. Risken att flyga över en diktatur som visat sig bryta mot all internationell lag är nog för stor.

Flyger man inte runt Ryssland flyger man inte alls till Japan från Europa under kommande år, tror jag. Om man är ett västligt flygbolag alltså.
 

Gweilo_2

Medlem
Någon uppdatering kring SAS och Haneda ? "Alla" andra fortsätter att flyga på över polen och sedan ner över Aleuterna, en del via Centralasien. Lite skumt att en rutt man kört sedan 1957 inte bedöms vara mer bärkraftig ? Är det egentligen brist på plan som är anledningen ?
 

Homer

Medlem
Någon uppdatering kring SAS och Haneda ? "Alla" andra fortsätter att flyga på över polen och sedan ner över Aleuterna, en del via Centralasien. Lite skumt att en rutt man kört sedan 1957 inte bedöms vara mer bärkraftig ? Är det egentligen brist på plan som är anledningen ?

Återupptas i slutet av mars 2023 sa de i september, några poster upp i denna tråd, och det är fortfarande vad som står på deras hemsida.
Flyg har varit bokningsbara sedan dess, lite väl sent att ändra sig nu.
 
Toppen