fcx skrev:Hur är strukturen på flygplatsavgifter? Är det dyrare/billigare för SAS att flyga på Haneda jämfört med Narita?Klicka för att utvidga...
Tokyo Haneda, Tokyo Narita, Osaka Kansai och Nagoya Chubu får bestämma om landningsavgifter själva.
Resten av flygplatserna i Japan måste följa Infrastrukturministeriets direktiv.
http://www.mlit.go.jp/common/001191078.pdf (endast på japanska)
Exempel av andningsavgifter på Tokyo Narita (NRT)
Ett Boeing 787 plan kostar 457.450 JPY (ca 36.600 SEK)
Ett Boeing 777-300ER plan kostar 725.075 JPY (ca 58.000 SEK)
Ett Airbus A380 plan kostar 1.100.975 JPY (ca 88.100 SEK)
料金(着陸料・停留料・BHS使用料・PBB使用料) (endast på japanska)
Exempel av andningsavgifter på Tokyo Haneda (HND)
Ett Boeing 777-300 plan kostar ca 700.000 JPY (ca 56.000 SEK)
På Tokyo Haneda får flygbolaget rabatt på landningsavgifter under tre år om deras ankomst/avgångstider är mellan kl. 23 - 06.
Första året, får flygbolaget 50% rabatt,
andra året, får flygbolaget 30% rabatt,
tredje året, får flygbolaget 20% rabatt,
om deras ankomst/avgångstider är mellan kl. 23 - 06.
http://www.mlit.go.jp/common/001055149.pdf (endast på japanska)
Infrastrukturministeriet i Japan försöker att införa landningsavgifter som är baserade på bullervärde.
Flygplan med lågt bullervärde ska få lägre landningsavgifter och flygplan med högt bullervärde planer ska få betala högre landningsavgifter
http://search.e-gov.go.jp/servlet/Public?CLASSNAME=PCMMSTDETAIL&id=155171203&Mode=0
http://www.mlit.go.jp/koku/haneda/news/i/nl2018special_1.pdf