SAS sänker intjäning på billiga GO-biljetter med 96%?

NyfikenGrau skrev:Verkligen dystert för denna grupp, särskilt som jag inte kan tänka mig att den består av andra än sådana som flyger billig economy i jobbet för att arbetsgivaren har bestämt det.Klicka för att utvidga...


Som här. Alltid billigast economy som gäller. Farväl, Diamond. Var kul så länge det varade!
 
Helt ok och en förändring jag föreslagit tidigare gällande Go-light produkten. Den ska konkurrera på marknaden mot lågservice bolagen och då ska allt extra bort. Dessa snål-kunder räknar ändå bara kronor och bryr sig inte om poäng. Inte bra med försämring för Go dock på Long haul, men ändå nöjd som aktieägare.
 
M.K skrev:Helt ok och en förändring jag föreslagit tidigare gällande Go-light produkten. Den ska konkurrera på marknaden mot lågservice bolagen och då ska allt extra bort. Dessa snål-kunder räknar ändå bara kronor och bryr sig inte om poäng. Inte bra med försämring för Go dock på Long haul, men ändå nöjd som aktieägare.Klicka för att utvidga...


Ja, strippa Go light på allt, även statusförmåner som prioboarding, lounge och liknande.



Men att lägga intjäning till Hong Kong på 300 poäng, det är faktiskt löjligt.
 
Hachans skrev:Ja, strippa Go light på allt, även statusförmåner som prioboarding, lounge och liknande.Men att lägga intjäning till Hong Kong på 300 poäng, det är faktiskt löjligt.Klicka för att utvidga...


Ja exakt! Ta bort poängintjäning helt istället och försök erbjud marknadens sämsta produkt till lägsta pris. Gärna längst bak i planet också utan kaffet med flygvärdinna från öst.
 
Nya tabellen ser ut ungefär så här (info från insideflyer)





upload_2018-10-1_11-37-23-png.80072
 
M.K skrev:Ja exakt! Ta bort poängintjäning helt istället och försök erbjud marknadens sämsta produkt till lägsta pris. Gärna längst bak i planet också utan kaffet med flygvärdinna från öst.Klicka för att utvidga...


Längst bak i planet är inte orimligt. Finns ju amerikanska bolag som reserverar denna del till dem som reser go light. Jag hade även sneglat på handbagagereglerna för dessa resenärer om jag hade varit SAS.
 
Undrar vad som händer med aktieägarabatten?

Gäller ju idag endast billigaste GO biljetterna. (inte light dock)

Kan man hoppas att rabatten ändras att gälla även plus och/ellerombokningbara go biljetter som ger hyfsat med poäng?

Annars ser jag själv ingen större anledning behålla aktierna
 
M.K skrev:Ja exakt! Ta bort poängintjäning helt istället och försök erbjud marknadens sämsta produkt till lägsta pris. Gärna längst bak i planet också utan kaffet med flygvärdinna från öst.Klicka för att utvidga...
Ja det kommer ju verkligen öka SAS status på marknaden. Produkten ska väl vara bra i alla klasser hos ett vettigt flygbolag!
 
Detta blev nog den så kallade spiken i kistan för min del. Jag tillhör gruppen som flyger GO i longhaul. Fem år i rad som EBG+ har det blivit men med den här förändringen är frågan om jag ens kommer att komma upp i EBG igen. Mycket tråkigt tycker jag att man inte värdesätter 24 longhaul legs + 10-talet kort-/medeldistans legs om året.



Möjligen lyckas jag med EBG om jag införskaffar Amex Elite, men jag undrar om jag vill gynna SAS ens på det sättet framöver. Förutom ifall man också ändrar reglerna så att ett EBG intjänat på detta vis också berättigar till Lifetime Gold, men det är ju knappast troligt.



Det blir nog till att styra mer mot Lufthansa nu för min del. Jag får undersöka vad som blir bäst.
 
Hachans skrev:Längst bak i planet är inte orimligt. Finns ju amerikanska bolag som reserverar denna del till dem som reser go light. Jag hade även sneglat på handbagagereglerna för dessa resenärer om jag hade varit SAS.Klicka för att utvidga...
Strålande idé!

Man får gärna åka med, grattis till de som hittar billiga biljetter på flighter som man ändå behöver åka på men denna grupp bör boarda sist och alla handbagage större än en normal ryggsäck borde gate checkas med tvång och av princip.
 
ulagun skrev:Undrar vad som händer med aktieägarabatten?Gäller ju idag endast billigaste GO biljetterna. (inte light dock)Kan man hoppas att rabatten ändras att gälla även plus och/ellerombokningbara go biljetter som ger hyfsat med poäng?Annars ser jag själv ingen större anledning behålla aktiernaKlicka för att utvidga...
Jag kommer sälja ut nu.

Kan inte riktigt stå bakom allt detta samt jag tror de kommer gräva sin egen grop...
 
palmen skrev:Nya tabellen ser ut ungefär så här (info från insideflyer)Visa bifogad bild 80071Klicka för att utvidga...




Nja, du har skrivit att massvis med klasser inom norden ger 0 poäng, Insideflyer har lämnat fältet blankt

vilket inte behöver betyda 0.

Provbokar man så ser de ut som även de klasserna ger 100 poäng.
 
Istället för att ta bort guldkorten från Cornflakespaketen så gör de det svårare att flyga in status och poäng.
 
Vore rätt bisarrt om vanlig go inom Skandinavien gav 0 poäng.
 
Hachans skrev:Jag hade även sneglat på handbagagereglerna för dessa resenärer om jag hade varit SAS.Klicka för att utvidga...


Det hoppas jag, även som snart helt statuslös, att alla andra bolag börjar göra också. Det enskilt största irritationsmomentet jämte säkerhetskontrollen för mig på en genomsnittlig flygresa. Har hört en del passagerare gnälla när de inte fått knöla in sin jätteväska i hyllan utan måste checka in den. Jag lovar att checka in den är ett trevligare alternativ än vad jag i de lägena skulle vilja göra med bagaget ifråga.



Däremot tror jag vissa här är för optimistiska om hur detta förbättrar för de "lönsamma" resenärerna - SAS har tagit steg efter steg för att avveckla förmåner för de som reser på billiga biljetter, men när kommer förmånerna för lönsamma resenärer då? Kommer de alls? OM ombyggnaden av loungen i CPH är något att gå på känns det inte som jag missar något alls när jag tappar status.
 
Rätt festligt att man kommer tjäna lika mycket/mer EB-poäng om man väljer MTR istället för SAS för sin resa....Rimligheten i det
 
SAS går ju högst troligt inte med vinst på att sälja en Go Light för 2900:- till LAX, mer ärligt hade varit att ge 0p istället. 240p känns ju som en förnedring.
 
Homer skrev:Nja, du har skrivit att massvis med klasser inom norden ger 0 poäng, Insideflyer har lämnat fältet blanktvilket inte behöver betyda 0.Provbokar man så ser de ut som även de klasserna ger 100 poäng.Klicka för att utvidga...
Har ändart bilden nu, de har dessutom massa överlappande bokningsklasser så vet inte riktigt vad som stämmer i dagsläget.
 
M.K skrev:Helt ok och en förändring jag föreslagit tidigare gällande Go-light produkten. Den ska konkurrera på marknaden mot lågservice bolagen och då ska allt extra bort. Dessa snål-kunder räknar ändå bara kronor och bryr sig inte om poäng. Inte bra med försämring för Go dock på Long haul, men ändå nöjd som aktieägare.Klicka för att utvidga...
Jag är en av dessa "snål-kunder" och jag kan garrantera dig att mitt resande styrs utifrån hur jag tjänar mina poäng.

Nu blir det till att lägga om strategin, återstår att se om jag fortsätter med EBG/D hos SAS med annat resmönster eller om jag flyttar mitt poängsamlande från flyg och vilka bolag jag reser med.



Att ha kvar eurobonus och kreditkorten är ju dock fortfarande en bra affär så EBG lär jag ju hålla kvar vid med hjälp av kreditkort samt en longhaul i plus.
 
Back
Top