Martin Björnström
Medlem
Jag funderade lite på om jag har större lojalitet med Eurobonus än SAS. Och med under tio kvalificerande flighter per år och sex år med EBG är väl den frågan utredd?
Jovisst, men det finns inte en chans att bokföringsmässigt värde eller finansiellt nuvärde av ett genomsnittligt EB-poäng uppgår till 5 öre. I senaste årsrapporten bokfördes hela Eurobonusskulden till summan 380 Mkr.
Eurobonus är ju skulder. Förstår inte var värdet ligget i att sälja skulderna? Avtal med Amex, Diners och MC kanske?
Jag förstår affärsmodellen, och att den går att sälja och borde ha ett högt teoretiskt värde.Eurobonus är ju en verksamhet som genererar pengar - det är klart att det går att sälja, och det är nog snarare den som är värdefull än en lista på medlemmarna.
Exempelvis säljer ju EB poäng till Amex, SEB Kort, Flygbussarna, biluthyrare osv, som sedan delar ut dem till sina kunder (för att stimulera lojalitet). När en kund sedan vill växla in sina poäng, så köper EB en tjänst av SAS (eller ett annat flygbolag alternativt hotell eller vad det nu är) - men till ett lägre pris än vad de sålt poängen för. Mellanskillnaden blir vinst.
Exempel: Amex köper 1500 poäng av SAS för säg 100 kr, och ger dessa till en kund som handlar på sitt Amex-kort. Kunden väljer sedan att växla in poängen till en trött smörgås i cloudshop - vilken kostar Eurobonus 60 kr. Vinsten på 40 kr behåller man.
Det är självklart att detta program går att driva och vidareutveckla helt skilt från SAS.