Senaste nytt

SAS säljer Eurobonus?

SAS Eurobonus har 2,8 miljoner medlemmar enligt senaste årsredovisningen. Om vi antar att 2/3 av medlemmarna är aktiva (typ en flygning per år eller mer) och att dessa i snitt har 10 000 poäng på sitt konto, så är SAS Eurobonus "skuld" till medlemmarna 19 miljarder poäng. Sätter vi ett värde på dem på 5 öre/poäng, är skulden 1 miljard kronor.

Fördelen är att det går att devalvera hur mycket som helst ("enhancement"), men för att lojaliteten ska vara värd något måste ju medlemmarna gilla programmet.
 
Vi har startat en helt sajt som handlar bara om hur vi ska få så mycket Eurobonus (eller motsvarande) som möjligt och lägger all vår vakna tid på att hitta deals :D

Men det är väl det motsatta från vad en potentiell köpare vill åt:p ? Jag antar att de vill ha en jäkla massa kunder som krediterar men inte utnyttjar (eller till viss del utarmar;)).
 
Eurobonus är ju en verksamhet som genererar pengar - det är klart att det går att sälja, och det är nog snarare den som är värdefull än en lista på medlemmarna.

Exempelvis säljer ju EB poäng till Amex, SEB Kort, Flygbussarna, biluthyrare osv, som sedan delar ut dem till sina kunder (för att stimulera lojalitet). När en kund sedan vill växla in sina poäng, så köper EB en tjänst av SAS (eller ett annat flygbolag alternativt hotell eller vad det nu är) - men till ett lägre pris än vad de sålt poängen för. Mellanskillnaden blir vinst.

Exempel: Amex köper 1500 poäng av SAS för säg 100 kr, och ger dessa till en kund som handlar på sitt Amex-kort. Kunden väljer sedan att växla in poängen till en trött smörgås i cloudshop - vilken kostar Eurobonus 60 kr. Vinsten på 40 kr behåller man.

Det är självklart att detta program går att driva och vidareutveckla helt skilt från SAS.
 
Ett fristående Eurobonus skulle inte behöva skilja sig så mycket från idag ur resenärssynpunkt. Dess verksamhet skulle såklart vara hårt styrd av avtal med SAS. Det skulle ju fortfarande vara SAS lojalitetsprogram och tjäna det syftet.
 
Eurobonus är ju en verksamhet som genererar pengar - det är klart att det går att sälja, och det är nog snarare den som är värdefull än en lista på medlemmarna.

Exempelvis säljer ju EB poäng till Amex, SEB Kort, Flygbussarna, biluthyrare osv, som sedan delar ut dem till sina kunder (för att stimulera lojalitet). När en kund sedan vill växla in sina poäng, så köper EB en tjänst av SAS (eller ett annat flygbolag alternativt hotell eller vad det nu är) - men till ett lägre pris än vad de sålt poängen för. Mellanskillnaden blir vinst.

Exempel: Amex köper 1500 poäng av SAS för säg 100 kr, och ger dessa till en kund som handlar på sitt Amex-kort. Kunden väljer sedan att växla in poängen till en trött smörgås i cloudshop - vilken kostar Eurobonus 60 kr. Vinsten på 40 kr behåller man.

Det är självklart att detta program går att driva och vidareutveckla helt skilt från SAS.

Du har helt rätt, tänkte faktiskt inte så långt.
 
SAS Eurobonus har 2,8 miljoner medlemmar enligt senaste årsredovisningen. Om vi antar att 2/3 av medlemmarna är aktiva (typ en flygning per år eller mer) och att dessa i snitt har 10 000 poäng på sitt konto, så är SAS Eurobonus "skuld" till medlemmarna 19 miljarder poäng. Sätter vi ett värde på dem på 5 öre/poäng, är skulden 1 miljard kronor.

Jovisst, men det finns inte en chans att bokföringsmässigt värde eller finansiellt nuvärde av ett genomsnittligt EB-poäng uppgår till 5 öre. I senaste årsrapporten bokfördes hela Eurobonusskulden till summan 380 Mkr.
 
Jovisst, men det finns inte en chans att bokföringsmässigt värde eller finansiellt nuvärde av ett genomsnittligt EB-poäng uppgår till 5 öre. I senaste årsrapporten bokfördes hela Eurobonusskulden till summan 380 Mkr.

Var att se som ett räkneexempel, missade att det stod i ÅR.

En riktigt skum sak är dock att Eurobonusskulden bokfördes till 1,8 miljarder kr i årsredovisningen för 2009, och 380 miljoner 2011 som du säger. Känns lite som att de behövt trixa med balansräkningen...
 
En riktigt skum sak är dock att Eurobonusskulden bokfördes till 1,8 miljarder kr i årsredovisningen för 2009, och 380 miljoner 2011 som du säger. Känns lite som att de behövt trixa med balansräkningen...

Yes. Höga skulder utan räntekostnader är bokföringsmässigt ofarliga. Ända fram till den punkt då man börjar noja sig över risken för tvångslikvidation...

Jag tror att det i praktiken är så att skulden har låg impact på ett sätt som liknar det faktum att en bank kan ha skulder gentemot sparare som vida överstiger vad de vid varje givet tillfälle har i reserv. Sålänge inte alla försöker lösa in sina EB-poäng på samma gång är det alltså inga problem. Och till skillnad från flygbolag med sina award seats kan bankerna inte bestämma att bara två sparare per bankkontor får ta ut besparingar varje dag.
 
Toppen