Senaste nytt

SAS Q2 och halvårs resultat

Högre kabinfaktor och vinst i dagens läge anser jag är en bra siffra. Lite onödigt negativa rubriker på det kvartalsbokslutet.

Jetfuel är ofta en post som får väldigt mycket upmärksamhet. Det är väl för det är "lätt" att skylla på den helatiden. MEN det är ju endå en faktor som är lika för samtliga. Alltså Norgeflyg och SAS betalar mer eller mindre exakt samma pris för jetfuel.
Hur kan då vissa bolag tjäna stora pengar medans andra inte tjänar ett öra?. Det är något mer bakom som trögt att förändra organisationer och gammalt tänk.

Som exempel har Jetfuel ökat 11.5% senast månaden. Men ligger endå 6.8% lägre än va det gjorde förra året.
Personligen tycker jag flygbranchen ska bli tvungen att redovisa flygbiljett priset på ett annat sätt:
* Biljett pris
* Skatter
* Fuel charge

Då blir det glasklart för alla varför du köper en biljett för 500:- på Norgeflyg men kanske kostar 600:- på SAS.
Får man svart på vit som kund att norgeflyg och sas har exakt samma fuel charge så blir det lättare att välja vem man vill flyga med...TROR jag.

Sedan den reklam som norgeflyg pushar på med att deras plan drar mindre bränsle etcetcetc. Stämmer ju, men skillnaden på förbrukning är ofta så försvinnande liten så nästan löjligt att diskutera.

Lustigt är också att Norgeflyg inte nämner att Flygplan med Winglets på sträcker under 1timma (man brukar iofs säga 2timmar) har en negativ effekt av att just ha Winglets. Så SAS gör helt rätt att inte sätta winglets på de maskiner (förutom 600) som flyger inrikes eller mellan hubbarna.

Om vi skulle leka lite med tanken att SAS skulle gå i KK. Jag menar inte på något sätt att man ska fortsätta skjuta in pengar i ett blödande bolag. Men vill mer se vad effekten skulle bli.

* Sverige, norge och danmark skulle stå utan en flag carrier. Alltså blir de länderna beroende på bolag som Norwegian , Ryanair eller andra länders flagcarriers för att ta sig ut i europa.

* Sverige, norge och danmark blir ett av de få länderna i västEU som blir utan en flagcarrier. Kan faktiskt inte på rakarm komma på något land (förutom de väldigt små länderna som luxemburg,andorra etcetc) som INTE har en flagcarrier.

* De flagcarrier som trafikerar sverige kan nu sätta sina priser lite mer "fritt". Tex KLM mellan AMS-ARN kommer säkerligen priset öka 25% över natten. Vågar inte ens tänka på BA mellan LHR-ARN

* Ska en Svensk,Dansk eller Norrman ta sig till NewYork får man nu åka vi tex CDG,LHR,AMS,HAM...eller vänta på att norwegian börjar traffikera.

Vore det inte ett naturligt steg att delaup SAS lite?. Så de länderna som SAS har närvaro i splittas. Kan tänka mig att det är en väldigt stor overhead i deras verksamhet iom 3hub:ar som ligger så tätt intill varann.

Jag ser risken som obefintlig att SAS försätts i KK. De tre statliga ägarna skulle aldrig tillåta det. Däremot är en rekonstruktion möjlig där man återanställer personal på dagens marknadsvillkor.

Det surras på regeringskansliet att alla staligt ägda bolag skall säljas.
Moderaternas filosofi kanner vi till.
Och om ett företag har ekonomiska problem då är det
som regel marknaden som har sagt sitt.
Och som tidigare nämts, det måste finnas garantier för infrastrukturen.
Dock inte på skattebetalarnas bekostnad om alternativet är privatisera.
Länge leve den fria marknaden!

En sak som nämnts förr är att SAS omöjligt kan vara lönsamt med tre hubbar på ca 20 miljoner invånare. Det är ju ungefär samma antal hubbar som Lufthansa haft i Tyskland under lång tid för sin befolkning på ca 80 miljoner invånare. Lägg därtill att fler personer antagligen besöker Tyskland med Lufthansa än Skandinavien med SAS.

Men nu är det ju så att kunderna inte vänder ryggen till SAS utan kabinfaktorn är högre än tidigare. Översatt betyder det att fler kunder kommer till SAS.

Men nu är det ju så att kunderna inte vänder ryggen till SAS utan kabinfaktorn är högre än tidigare. Översatt betyder det att fler kunder kommer till SAS.

Har sagt det förr och säger det igen. Kostnadsbesparingar ger snabba resultat men långsiktigt är prisökningar nyckeln till ökad marginal och förbättrat resultat. En högre kabinfaktor betyder inte nödvändigtvis högre vinst även om omsättningen kan öka. Man måste även ta produktens kostnad, dess intäkt samt cost of sales i beaktande.

Toppen