SAS presenterar fem nya rutter från Århus

Canadien skrev:Hittar inget om när Århus-Stockholm börjar trafikeras?Klicka för att utvidga...


Finns redan från Bromma. Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.



Men i övrigt - oj vad många linjer. Århus som är en sån liten flygplats.
 
Hachans skrev:Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.Men i övrigt - oj vad många linjer. Århus som är en sån liten flygplats.Klicka för att utvidga...
Ja, det blir väl survival of the fittest i vanlig ordning. Århus må vara en liten flygplats men kommunen i sig har ju 335 000 invånare, stort universitet och stora företag som Arla, Dansk Supermarked, Vestas, Aarsleff m.fl. Bekymret är ju att flygplatsen ligger så dåligt till...




olo skrev:Det borde innebär i konkurrens med Sun-air, för de flyger väl fortfarande de sträckorna?Klicka för att utvidga...
Japp.
 
Hachans skrev:Finns redan från Bromma. Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.Klicka för att utvidga...
Med connections, troligen.


olo skrev:Det borde innebär i konkurrens med Sun-air, för de flyger väl fortfarande de sträckorna?Klicka för att utvidga...
Har t.ex. Sun-air connections via BRA eller något sådant? Annars borde det ju vara en ganska stor fördel för SAS för alla passagerare som inte startar/slutar i just Stockholm.
 
mha321 skrev:Med connections, troligen.Har t.ex. Sun-air connections via BRA eller något sådant? Annars borde det ju vara en ganska stor fördel för SAS för alla passagerare som inte startar/slutar i just Stockholm.Klicka för att utvidga...


Ingen aning, men du har en poäng där. Dock kan jag tänka mig att det finns någon sorts överenskommelse eftersom de flyger under British Airways flagg och BRA har deals med andra Oneworldmedlemmar. Men jag spekulerar bara. Jag vet som sagt inte.
 
Hachans skrev:Finns redan från Bromma. Hus ska SAS konkurrera om det tveksamma underlaget där.Men i övrigt - oj vad många linjer. Århus som är en sån liten flygplats.Klicka för att utvidga...


Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.



(SUN-Air flög Bromma-Billund innan maskinen flyttades till Århus. Kanske flyttas tillbaka till Billund igen, då det är deras hubb?)
 
Hachans skrev:Ingen aning, men du har en poäng där. Dock kan jag tänka mig att det finns någon sorts överenskommelse eftersom de flyger under British Airways flagg och BRA har deals med andra Oneworldmedlemmar. Men jag spekulerar bara. Jag vet som sagt inte.Klicka för att utvidga...
Blev tvungen att testa lite snabbt med Matrix, och ja det verkar gå att köpa biljett tex Umeå-Århus, första leg med BRA265, andra leg med BA8292. Det är en BA-fare.




fcx skrev:Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.Klicka för att utvidga...
Intressant. Den bokning jag kikade på med Matrix hävdar Economy (K). Men det kan ju vara pga att det ska vara economy på BRA. Väljer jag däremot Businessclass så finns inget alternativ, antagligen för att BRA inte har det.
 
Inga dåliga hubbar med Kastrup, München o Prag (nåja, sista är ingen jättehub men det innebär en allians till).



Så SAS utmanar Sun-Air på 2/3 rutter i Skandinavien, och bara till Göteborg har man fortsatt monopol från Aarhus.
 
Palazzi skrev:Inga dåliga hubbar med Kastrup, München o Prag (nåja, sista är ingen jättehub men det innebär en allians till).Så SAS utmanar Sun-Air på 2/3 rutter i Skandinavien, och bara till Göteborg har man fortsatt monopol från Aarhus.Klicka för att utvidga...
Prag?
 
fcx skrev:Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.Klicka för att utvidga...
Är det inte tvärtom? En kabinklass (kalla det formellt ekonomi) men service och priser som om det vore affärsklass? Sann monopolprissättning.
 
Rätta mig om jag har fel, men har inte SAS kört Stockholm - Århus förut? Har för mig att jag såg det så sent som för något år sen?
 
Just precis. Det stämmer, tack för påminnelsen.

Då kan man anta att det var en linje som gick bra men att den var tvungen att läggas ner pga brist på kärror snarare än lönsamhet.

Nåja, kul med satsningar.

Även fast MUC är lite märklig som val?
 
Plus skrev:Även fast MUC är lite märklig som val?Klicka för att utvidga...
Ja och nej. En lucka har precis uppstått i det att Sun Air / BA slutar att flyga Billund-München. Den rutten övertog man från Cimber som 2008 hade hela 54000 pax på rutten. När nu Sun Air lägger ned finns det ingen rutt till München från hela Jylland. Dessutom kan ju SAS använda sig av Lufthansa för vidare transport ut i världen om man nu vill det.



BMI Regional afviser ikke München-Billund rute - CHECK-IN.dk



Lufthansa vil ikke overtage München-rute - CHECK-IN.dk



Billund mister rute til europæisk storlufthavn - CHECK-IN.dk
 
fcx skrev:Brommalinjen är enbart business-class, och prissatt därefter. Om SAS börjar flyga på attraktiva tider så har jag svårt att se att Brommalinjen överlever.(SUN-Air flög Bromma-Billund innan maskinen flyttades till Århus. Kanske flyttas tillbaka till Billund igen, då det är deras hubb?)Klicka för att utvidga...


Helt ärligt, jag flög till Århus för några veckor sedan för ett event. Priset från Bromma var 1000 kr/lägre än det var till Århus via CPH med SAS GO från Arlanda. Nu bor ju jag inte i Stockholm så att åka till Arlanda sparar mycket tid, så det fick bli SAS ändå. Men jag hade lätt åkt via Bromma annars.
 
Back
Top