Remington Steele
Medlem
Kampanjen känns ju lyckad - mycket buzz och redan 10 sidor i denna tråd...
Har också jobbat mycket med målgruppsstytd marknadsföring.Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.
Vi har ju lite olika åsikter som är inte konstigt eftersom det är ingen svart/vit fråga. Med min bakgrund inom teknik och marknadsföring blir jag alltid lite besviken när carpet bombing används istället för riktade kampanjer som kunden upplever som personliga även om tok många personer får exakt samma erbjudande.
Ett bra exempel, som jag fortfarande aldrig sett i Sverige trots att det var vanligt i USA redan för 15 år sedan. Du handlar i matbutiken. Baserad på dina inköp får du kuponger utskrivna på ditt kassakvitto. Urvalet baseras på vad du har just köpt och det gäller endast i den matbutik inom ett visst antal dagar. Det kan vara för liknande produkter (salsa om du köpte nacho chips) eller konkurrerande produkter Valios yogurt om du köpte Arlas. Butiken har självklart förhandlat med leverantören som står för delar om inte hela rabatten. Valio vill du ge varje kund som köper Arlas vaniljyogurt under en veckas tid en 5 kronors rabatt för att köper din yogurt nästa gång? Inget behov att veta vem kunden är, inga kundkort, och ingen möjlighet att använda rabatten på en annan ICA butik än din ICA. Men större ICA handlare i Sverige kör fortfarande med tryckta veckoblad i en lokaltidning som kostar mycket. Veckobladen är kanske fortfarande lönsamma, men det finns frukt som hänger mycket lägre om man tänker lite nytt.
Felimplementerat. Det måste finnas en logik i erbjudande och allra helst en 3de part som finansierar. Har även haft stor butiker i USA som analyserade korgen och lät leverantörerna se information om kunderna som köpte deras eller en konkurrents produkter, till exempel, vilka tidskrifter kunden eventuellt köpte. Butikerna har mycket information om sina leverantörers kunder som leverantörerna kan aldrig själv få tag i.När man nu ser hur butikskedjorna implementerat det inser man att det var en teknisk hype och inte speciellt bra för försäljning. Coop ger mig alltid erbjudande så saker jag precis köpt. Varför skulle jag vilja köpa 3 flaskor sköljmedel när jag nyss köpt en och den räcker i 3 månader?
Den attityden först jag inte riktigt. SAS ordnar en kul grej och för att grejen inte ordnas helt anpassat för en viss grupp så ska de inte få höra om det? Jag bor i Helsingfors och tycker det är jättekul att SAS hittar på något ovanligt. Visst vore det ännu roligare för mig om det hittades på i Helsingfors men det som ordnas i Köpenhamn är ju fortfarande kul. Alltså, istället för att vara besviken att det inte ordnades med tanke på var jag bor så kan jag glädjas över att det ordnas i överhuvud taget.Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.
Fast det här är ju något som kan intressera samtliga. Vänder man på det hade det säkert suttit massivs med folk som blev besvikna om de inte fått information om det här erbjudandet.Vi har ju lite olika åsikter som är inte konstigt eftersom det är ingen svart/vit fråga. Med min bakgrund inom teknik och marknadsföring blir jag alltid lite besviken när carpet bombing används istället för riktade kampanjer som kunden upplever som personliga även om tok många personer får exakt samma erbjudande.
Haha, var mkt enklare med CPH. Har åkt tåg till Sthlm flera gånger nu pga inte orkat ta mig ut till Landvetter - hade aldrig hänt i Malmö. Och direktlinjen till JFK som jag bokat in mig på försvann. Och på resan till YUL har jag inte lyckats få till första flighten från GOT än... Men annars är det bra.Skönt att du tagit ditt förnuft till fånga och flyttat till Götet![]()
![]()
![]()
Det beror väl delvis på att vi anser att ett flyg från CPH har visst relevans till oss fortfarande? Det är inte helt orealistiskt att faktiskt boka ett flyg till CPH för att hänga på detta.Den attityden först jag inte riktigt. SAS ordnar en kul grej och för att grejen inte ordnas helt anpassat för en viss grupp så ska de inte få höra om det?
Om man stör sig på att man får reklam man inte är intresserad av kan man ju alltid slå av det.Med det sagt tycker jag att det är rimligt att skicka ut detta till alla Eurobonus-medlemmar, men har ändå förståelse för att folk som har en annan syn på flyg kan vara av en annan åsikt.