Senaste nytt

SAS Presenterar: Destination Unknown

intuition

Medlem
Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.

Vi har ju lite olika åsikter som är inte konstigt eftersom det är ingen svart/vit fråga. Med min bakgrund inom teknik och marknadsföring blir jag alltid lite besviken när carpet bombing används istället för riktade kampanjer som kunden upplever som personliga även om tok många personer får exakt samma erbjudande.

Ett bra exempel, som jag fortfarande aldrig sett i Sverige trots att det var vanligt i USA redan för 15 år sedan. Du handlar i matbutiken. Baserad på dina inköp får du kuponger utskrivna på ditt kassakvitto. Urvalet baseras på vad du har just köpt och det gäller endast i den matbutik inom ett visst antal dagar. Det kan vara för liknande produkter (salsa om du köpte nacho chips) eller konkurrerande produkter Valios yogurt om du köpte Arlas. Butiken har självklart förhandlat med leverantören som står för delar om inte hela rabatten. Valio vill du ge varje kund som köper Arlas vaniljyogurt under en veckas tid en 5 kronors rabatt för att köper din yogurt nästa gång? Inget behov att veta vem kunden är, inga kundkort, och ingen möjlighet att använda rabatten på en annan ICA butik än din ICA. Men större ICA handlare i Sverige kör fortfarande med tryckta veckoblad i en lokaltidning som kostar mycket. Veckobladen är kanske fortfarande lönsamma, men det finns frukt som hänger mycket lägre om man tänker lite nytt.
Har också jobbat mycket med målgruppsstytd marknadsföring.
Just ditt exempel var ett superhajpat exempel på en produktchefsutbildning jag gick för ca 15 år sedan.
När man nu ser hur butikskedjorna implementerat det inser man att det var en teknisk hype och inte speciellt bra för försäljning. Coop ger mig alltid erbjudande så saker jag precis köpt. Varför skulle jag vilja köpa 3 flaskor sköljmedel när jag nyss köpt en och den räcker i 3 månader?

Jag gillar också målgruppsstyrning. Men många gånger är bombmatta bättre. Har kört mängder med fantastiskt framgångsrika ODR zoomat på postnummer. Har också kört ADR med köpta målgrupper och personligt riktad reklam och haft sämre utfall än bombmattan
 

mrestes

Medlem
När man nu ser hur butikskedjorna implementerat det inser man att det var en teknisk hype och inte speciellt bra för försäljning. Coop ger mig alltid erbjudande så saker jag precis köpt. Varför skulle jag vilja köpa 3 flaskor sköljmedel när jag nyss köpt en och den räcker i 3 månader?
Felimplementerat. Det måste finnas en logik i erbjudande och allra helst en 3de part som finansierar. Har även haft stor butiker i USA som analyserade korgen och lät leverantörerna se information om kunderna som köpte deras eller en konkurrents produkter, till exempel, vilka tidskrifter kunden eventuellt köpte. Butikerna har mycket information om sina leverantörers kunder som leverantörerna kan aldrig själv få tag i.
 

Gnopps

Medlem
Ja, stort intresse bland den lilla minoritet av SAS kunder som är på forum som detta. De hade hört talats om kampanjen helt utan eposten (och de har troligen redan appen). Eller som nämnt ovan hade SAS kunnat använda en smart urval för att träffa en stor andel av dem som inte bor inom 2-3 timmar av CPH. Och sluppit risken att irritera en grupp som är kanske lika stor som den lilla minoritet som är intresserad av detta.
Som jag skrev i min första inlägg är det en avvägning. Jag bara undrar om SAS ens funderade på att använda en krypskytt istället för carpet bombing.
Den attityden först jag inte riktigt. SAS ordnar en kul grej och för att grejen inte ordnas helt anpassat för en viss grupp så ska de inte få höra om det? Jag bor i Helsingfors och tycker det är jättekul att SAS hittar på något ovanligt. Visst vore det ännu roligare för mig om det hittades på i Helsingfors men det som ordnas i Köpenhamn är ju fortfarande kul. Alltså, istället för att vara besviken att det inte ordnades med tanke på var jag bor så kan jag glädjas över att det ordnas i överhuvud taget.

Att SAS hittar på en annorlunda idé är väl något att glädjas över, inte vara besviken över att det inte är anpassat just för mig? Tummen upp för SAS som ordnar detta! Om jag för önska så nästa gång inkludera anslutning inom samma poängzon.

Vi har ju lite olika åsikter som är inte konstigt eftersom det är ingen svart/vit fråga. Med min bakgrund inom teknik och marknadsföring blir jag alltid lite besviken när carpet bombing används istället för riktade kampanjer som kunden upplever som personliga även om tok många personer får exakt samma erbjudande.
Fast det här är ju något som kan intressera samtliga. Vänder man på det hade det säkert suttit massivs med folk som blev besvikna om de inte fått information om det här erbjudandet.
 

TP12

Medlem
Skönt att du tagit ditt förnuft till fånga och flyttat till Götet ;) ;) ;)
Haha, var mkt enklare med CPH. Har åkt tåg till Sthlm flera gånger nu pga inte orkat ta mig ut till Landvetter - hade aldrig hänt i Malmö. Och direktlinjen till JFK som jag bokat in mig på försvann. Och på resan till YUL har jag inte lyckats få till första flighten från GOT än... Men annars är det bra.
 
Den attityden först jag inte riktigt. SAS ordnar en kul grej och för att grejen inte ordnas helt anpassat för en viss grupp så ska de inte få höra om det?
Det beror väl delvis på att vi anser att ett flyg från CPH har visst relevans till oss fortfarande? Det är inte helt orealistiskt att faktiskt boka ett flyg till CPH för att hänga på detta.

Hade t.ex. en ICA-butik i Kiruna börjat skicka mig olika erbjudanden som gäller i deras butik hade jag ju ansett det varit spam, oavsett hur unika de erbjudandena är.

Det jag menar är att diskussionen egentligen landar i man känner sig som en del av målgruppen eller inte. Om man tycker det är helt orimligt att boka ett eget flyg för att hänga på detta är det också rimligt att man tycker det är spam att få mail om det. Om man däremot anser att det är rimligt att hänga på om än inte helt optimalt lagt för dig så tycker man inte heller att det är fel att få mail om detta.

Med det sagt tycker jag att det är rimligt att skicka ut detta till alla Eurobonus-medlemmar, men har ändå förståelse för att folk som har en annan syn på flyg kan vara av en annan åsikt.
 

mrestes

Medlem
Själv är jag varken sur eller besviken. Men det finns säkert folk som blev lockad först sedan besviken när de insåg att det gällde bara CPH med inget erbjudande att ansluta sig från andra ställen till ett bra pris eller antal poäng.

Missen i mina ögon är att SAS inte gjorde det tydligare från början att det gällde CPH och inget annat trots att det skickades ut på svenska till folk som bor i Umeå. Igen, inte besviken, men lite förvånad att det hanterades så klumpigt när det ändå verkar vara en stor satsning.
 

palmen

Moderator
Med det sagt tycker jag att det är rimligt att skicka ut detta till alla Eurobonus-medlemmar, men har ändå förståelse för att folk som har en annan syn på flyg kan vara av en annan åsikt.
Om man stör sig på att man får reklam man inte är intresserad av kan man ju alltid slå av det.
Jag får massa reklam om att köpa produkter för eurobonuspoäng, boka hotell och hyrbilar genom sas. Något jag aldrig gör av flera anledningar. Det är bara trycka delete på mailet och gå vidare om innehållet i det inte är intressant och gå vidare med livet.

Just detta mail tycker jag SAS lyckats jäkligt bra med, även om några verkar bli irriterade. All attention på detta är enorm, inte enbart på bc utan på alla andra sidor relaterade till att samla poäng och liknande.
 

Jannes

Medlem
Målet var ju inte bara att fylla avgången, utan att nå maximal mängd intresserade och få några till app-nedladdningar.

Hade man kunnat ha den ”CPH-XXX” bilden i infomejlet? Absolut, hade varit lite mer information utan att spoila nåt. Hade jag blivit mer störd på att SAS undviker att skicka information om en av deras mest intressanta kampanjer på länge, för att de gjort geografiska begränsningar på mottagare? Absolut.

1707315098998.png
 
Toppen