henke12
Medlem
Idag blev dagen då min första reserapport skrevs!
Bakgrund
En resa i jobbet med tiderna 09-18 måndag-fredag innebar en avresa från Stockholm söndagkväll.
Då jag inte var jättesugen på varken Paris eller att lämna Sambo/Sverige en minut tidigare än nödvändigt fanns i princip 2 val.
SAS eller Air France direktflyg 17.40 respektive 18.20.
Det fanns lite mer "obskyra" varianter via någon hubb i Europa med liknande avgångstider och väldigt sena landningar i Paris.
Som Eurobonusmedlem föll valet på SAS Plus då även behovet av flexibel biljett fanns samt att jag verkligen gillar SAS-loungen i Paris(kan jag vara den enda?!)
Söndagen
Efter att ha sovit ut på söndagen hade jag några whatsappmeddelanden som varslade om snökaos då jag vaknade.
En vän väntade på väska från TG960 från Bangkok (ankom 07.15 och fick väskan 12.15) och en annan vän hoppade i sista stund av LO456 som blev 3h sen till Warzawa då anslutningen till Madrid skulle brännas.
Då mitt flyg inte avgick förrän 17.40 och snön började avta tog jag det med ro men bestämde mig för att skippa att checka in bagage och istället packa måttligt och köra handbagage.
Fixade lite på hemmaplan och tänkte passa på att jobba lite i loungen så jag drog ändå ut med flygbussen relativt tidigt vid 15-blecket då min sambo åkt för att jobba och jag hade packat klart.
Incheckning/ankomst Arlanda
Flygbussresan fortlöpte utan anmärkning och insåg rätt snabbt att det var mkt rött på skärmarna och att redan på landside var köerna långa till SAS Servicecenter och när det dessutom är klappstolar uppställda förstår man att det är illa.
Jag hade checkat in med endast handbagage i appen och stegade raskt förbin kön och spurtade genom fasttrack(3st före i kön) och fick en fönsterplats i Guldloungen.
mkt rött!
kö till SAS servicecenter@landside
Men som sagt, ingen stress.
Jag hämtade en kaffe och tog igen lite BC-läsning och kolla alternativ om även min flight skulle bli inställd.
En snabb kik på FR24 gav infon att 95% av avgångarna var CNL men min SK579 ARN-CDG såg väldigt fin ut på skärmarna!
Härligt! Snart sitter man ombord och peter i en box och är bitter för att man inte får en polarrulle.
Nåja, en Mikkeller ska dom väl kunna fixa fram!
Hann även kika lite på expertflyer och såg att det fortfarande fanns platser via MUC och ZRH ifall det skulle bli CNL.
Förseningsstatistik ARN från FR24
utsikt från loungen
Blev lite raslös efter 1,5h och tog en promenad och insåg att det var sjukt långa köer till allt som hade personal. Till och med MAX hade satt upp skyltar där de vädjade till förståelse med långa köer och mat som kunde ta slut.
(mera) kö till loungedisken.
Boarding
Under min promenad såg jag att min flight fått en gate! Gate 7!
Bra tecken!
Flight: SK579 ARN-CDG
Avgångstid: 1740 (enligt tidtabellen)
Ankomsttid: 2015 (enligt tidtabellen)
Datum: 3 Feb 2019
Säte&klass: 6D Plus
Flygplanstyp: B737
Gick till gaten och märkte att folk hade börjat samlats men såg ingen B737 dessvärre.
Kikade FR24 och filtrerade på flygningar inbound ARN och det var dessvärre sparsamt med såna.
Ännu färre blåvita B737.
Upp med datorn igen och såg snabbt att både MUC och ZRH nu var inställda.
Började tappa hoppet lite och kollade expertflyer igen. BMA-BRU-CDG fanns att tillgå med avgång 20.10 och en kort kort natt i Bryssel i övrigt alla utnollat eller inställt.
Avgång
Ett woooooooo gick igenom de boardingsugna passagerarna när gateskärmen ändrades till rött och INSTÄLLD/CANCELLED
Well, det var inte så oväntat med tanke på statistiken.
Kväll på Arlanda
Uppdaterade appen och såg att inget hänt,
Vis av att ha sett köerna insåg jag att det skulle bli svårt att få nån hjälp. Vandrade sakliga utåt och kollade en sista gång om alternativ att lämna Stockholm ikväll och insåg snabbt att det var lönlöst.
Ringde först min resebyrå men det var kö och jag bad dom ringa upp mig när det var min tur genom att trycka #1.
Ringde istället SAS i Österrike och efter att ha knappat in mitt EB-nummer tog det ungefär 49 sekunder innan en trevlig österrikare/tysk svarade och bekräftade mina "farhågor" att jag inte skulle komma till Paris idag. Propsade inte på om Brommaalternativet då det kändes ovärt för att spara 1,5h imorrn och dessutom med 4h medioker sömn.
Blev snabbt ombokad till SK573 morgonen efter (7.15-9.50) utan problem.
Tack Österrike!
Lyckades dock inte checka in på den nya flygningen.....
Klockan är nu strax efter 18 och jag börjar räkna baklänges, när måste jag kliva upp imorgon för att vara på ARN 6.30 (och dessutom ensam då sambon jobbar natt)
För tidigt blev svaret! Gick bort till Clarion och möttes av detta i gången mellan hotellet och Sky City.
kö (igen)
En kö av guds nåde.
Nåja, jag drog upp datorn igen och bokade snabbt och lätt ett enkelrum!
Mat vore gott, och köa är inte så kul,
Lämnade kön och gick bort till min favorit på Arlanda. EastWest där paradrätten är Yakinikupasta!
Självklart valde jag den!
Hmm, hade varit smutt att varit incheckad imorgon då det inte funkade i appen.
T5 kändes inte som nåt bra alternativ och då jag dessutom var på EastWest är det ju nära bort till T4.
Gick till incheckningen och fick hjälp av en kille som förklarade att det minsann INTE går att checka in utrikes på inrikes. T4 är INRIKES!
- Du kan ju fråga min supervisor här bredvid också!!
- Okej, förlåt, som du kanske vet är det lite struligt på T5 idag.
- Det går inte att checka in här om du ska utrikes, du måste gå till T5!!
Hans kvinnliga chef vinkade över mig och efter 4 sekunder hade jag en nödutgångsplats och boardingkort!
Utöver det hade jag fått en högre bokningsklass
Tack för den!
Övernattning
Kön var fortfarande rätt lång men nu mer personal så det tog kanske 10 minuter innan jag fått ett rum trots överbokning. Fick en fin uppgradering till våning 12 med vardagsrum och utsikt mot Tornet.
Fick även en 125kr-check som Nordic Choice guldmedlem som jag nu nyttjat på ett gott glas Bianchini MontePulciano i restaurangen på våning 12 med snöröjning och sporadiska flygplansrörelser som nöje.
Med tålamod, guldkort och ödmjukhet är snökaos inte överjävligt.
Nu väntar en god natts sömn och imorgon väntar förhoppningsvis Paris!
Bakgrund
En resa i jobbet med tiderna 09-18 måndag-fredag innebar en avresa från Stockholm söndagkväll.
Då jag inte var jättesugen på varken Paris eller att lämna Sambo/Sverige en minut tidigare än nödvändigt fanns i princip 2 val.
SAS eller Air France direktflyg 17.40 respektive 18.20.
Det fanns lite mer "obskyra" varianter via någon hubb i Europa med liknande avgångstider och väldigt sena landningar i Paris.
Som Eurobonusmedlem föll valet på SAS Plus då även behovet av flexibel biljett fanns samt att jag verkligen gillar SAS-loungen i Paris(kan jag vara den enda?!)
Söndagen
Efter att ha sovit ut på söndagen hade jag några whatsappmeddelanden som varslade om snökaos då jag vaknade.
En vän väntade på väska från TG960 från Bangkok (ankom 07.15 och fick väskan 12.15) och en annan vän hoppade i sista stund av LO456 som blev 3h sen till Warzawa då anslutningen till Madrid skulle brännas.
Då mitt flyg inte avgick förrän 17.40 och snön började avta tog jag det med ro men bestämde mig för att skippa att checka in bagage och istället packa måttligt och köra handbagage.
Fixade lite på hemmaplan och tänkte passa på att jobba lite i loungen så jag drog ändå ut med flygbussen relativt tidigt vid 15-blecket då min sambo åkt för att jobba och jag hade packat klart.
Incheckning/ankomst Arlanda
Flygbussresan fortlöpte utan anmärkning och insåg rätt snabbt att det var mkt rött på skärmarna och att redan på landside var köerna långa till SAS Servicecenter och när det dessutom är klappstolar uppställda förstår man att det är illa.
Jag hade checkat in med endast handbagage i appen och stegade raskt förbin kön och spurtade genom fasttrack(3st före i kön) och fick en fönsterplats i Guldloungen.
mkt rött!
kö till SAS servicecenter@landside
Men som sagt, ingen stress.
Jag hämtade en kaffe och tog igen lite BC-läsning och kolla alternativ om även min flight skulle bli inställd.
En snabb kik på FR24 gav infon att 95% av avgångarna var CNL men min SK579 ARN-CDG såg väldigt fin ut på skärmarna!
Härligt! Snart sitter man ombord och peter i en box och är bitter för att man inte får en polarrulle.
Nåja, en Mikkeller ska dom väl kunna fixa fram!
Hann även kika lite på expertflyer och såg att det fortfarande fanns platser via MUC och ZRH ifall det skulle bli CNL.
Förseningsstatistik ARN från FR24
utsikt från loungen
Blev lite raslös efter 1,5h och tog en promenad och insåg att det var sjukt långa köer till allt som hade personal. Till och med MAX hade satt upp skyltar där de vädjade till förståelse med långa köer och mat som kunde ta slut.
Boarding
Under min promenad såg jag att min flight fått en gate! Gate 7!
Bra tecken!
Flight: SK579 ARN-CDG
Avgångstid: 1740 (enligt tidtabellen)
Ankomsttid: 2015 (enligt tidtabellen)
Datum: 3 Feb 2019
Säte&klass: 6D Plus
Flygplanstyp: B737
Gick till gaten och märkte att folk hade börjat samlats men såg ingen B737 dessvärre.
Kikade FR24 och filtrerade på flygningar inbound ARN och det var dessvärre sparsamt med såna.
Ännu färre blåvita B737.
Upp med datorn igen och såg snabbt att både MUC och ZRH nu var inställda.
Började tappa hoppet lite och kollade expertflyer igen. BMA-BRU-CDG fanns att tillgå med avgång 20.10 och en kort kort natt i Bryssel i övrigt alla utnollat eller inställt.
Avgång
Ett woooooooo gick igenom de boardingsugna passagerarna när gateskärmen ändrades till rött och INSTÄLLD/CANCELLED
Well, det var inte så oväntat med tanke på statistiken.
Kväll på Arlanda
Uppdaterade appen och såg att inget hänt,
Vis av att ha sett köerna insåg jag att det skulle bli svårt att få nån hjälp. Vandrade sakliga utåt och kollade en sista gång om alternativ att lämna Stockholm ikväll och insåg snabbt att det var lönlöst.
Ringde först min resebyrå men det var kö och jag bad dom ringa upp mig när det var min tur genom att trycka #1.
Ringde istället SAS i Österrike och efter att ha knappat in mitt EB-nummer tog det ungefär 49 sekunder innan en trevlig österrikare/tysk svarade och bekräftade mina "farhågor" att jag inte skulle komma till Paris idag. Propsade inte på om Brommaalternativet då det kändes ovärt för att spara 1,5h imorrn och dessutom med 4h medioker sömn.
Blev snabbt ombokad till SK573 morgonen efter (7.15-9.50) utan problem.
Tack Österrike!
Lyckades dock inte checka in på den nya flygningen.....
Klockan är nu strax efter 18 och jag börjar räkna baklänges, när måste jag kliva upp imorgon för att vara på ARN 6.30 (och dessutom ensam då sambon jobbar natt)
För tidigt blev svaret! Gick bort till Clarion och möttes av detta i gången mellan hotellet och Sky City.
kö (igen)
En kö av guds nåde.
Nåja, jag drog upp datorn igen och bokade snabbt och lätt ett enkelrum!
Mat vore gott, och köa är inte så kul,
Lämnade kön och gick bort till min favorit på Arlanda. EastWest där paradrätten är Yakinikupasta!
Självklart valde jag den!
Hmm, hade varit smutt att varit incheckad imorgon då det inte funkade i appen.
T5 kändes inte som nåt bra alternativ och då jag dessutom var på EastWest är det ju nära bort till T4.
Gick till incheckningen och fick hjälp av en kille som förklarade att det minsann INTE går att checka in utrikes på inrikes. T4 är INRIKES!
- Du kan ju fråga min supervisor här bredvid också!!
- Okej, förlåt, som du kanske vet är det lite struligt på T5 idag.
- Det går inte att checka in här om du ska utrikes, du måste gå till T5!!
Hans kvinnliga chef vinkade över mig och efter 4 sekunder hade jag en nödutgångsplats och boardingkort!
Utöver det hade jag fått en högre bokningsklass
Tack för den!
Övernattning
Kön var fortfarande rätt lång men nu mer personal så det tog kanske 10 minuter innan jag fått ett rum trots överbokning. Fick en fin uppgradering till våning 12 med vardagsrum och utsikt mot Tornet.
Fick även en 125kr-check som Nordic Choice guldmedlem som jag nu nyttjat på ett gott glas Bianchini MontePulciano i restaurangen på våning 12 med snöröjning och sporadiska flygplansrörelser som nöje.
Med tålamod, guldkort och ödmjukhet är snökaos inte överjävligt.
Nu väntar en god natts sömn och imorgon väntar förhoppningsvis Paris!
Last edited: