Senaste nytt

SAS Plus hela vägen eller icke-kopplad biljett och United First

GeorgZ

Medlem
Nu har det blivit dags att ta sig till Hawaii igen (äntligen).

SAS nya regler för eurobonuspoäng har ju av någon märklig anledning fått en att titta på Plus eller högre som resklass.

Nu börjar utmaningen.

Boka ARN - LAX - HNL - LAX - ARN i SAS Plus hela vägen kostar skjortan och vad jag förstår på detta forum så är det inte ens säkert att man får sitta i Eco Comfort på United flighterna utan man hamnar sannolikt bak i boskapsklass oavsett vad SAS bokningen säger att man betalat för.

Första halvan i Plus och USA-delarna i Eco är inte tillåtet på samma biljett

Alternativet att dela och boka ARN - LAX - ARN i SAS Plus och United flighterna separat vilket blir markant billigare. Det skulle dessutom innebära att det går att få United First utan att totalpriset blir högre än första alternativet. Då blir utmaningen iställer faran med att inte ha kopplade biljetter. På hemresan kommer det förmodligen bli övernattning och lite annat så där känns det okej. Men kvar är ditresan med 4,5 h layover på LAX.

Det jag inte kan hitta på mina sökningar här i forumet är huruvida United Domestic First är ombokningsbar samma dag om problem uppstår? (Fares Rules på engelska hos United visade sig vara ett bra botemedel mot sömnstörningar så jag hittade inget där heller innan jag somnade)

Tänkte att med all erfarenhet som finns här så borde det gå att få ett exakt korrekt svar ganska fort =)
 

GeorgZ

Medlem
Riktigt bra pris måste jag säga (titta på den när den dök upp här på forumet)

Dock är en av anledningarna att "tvinga" sig iväg Hawaii att få behålla statusen hos SAS =)
 

Senator

Moderator
I min erfarenhet är United "Same Day Changes" inte helt inbyggd i "United/IATA Big Pharma Sömnmedel" :cool: Ett sömnmedel som inte kräver en läkare, men en annan typ av doktorsgrad i att läsa text. But I digress... ;)

Jag har köpt ett antal United ticket stock (001) biljetter. I appen, får jag nästan alltid en möjlighet att byta samma dag, eller i vissa fall erbjuds jag flighter nästa dag (inom 24t från den ögonblick jag tittar). Så på utresan är det ett alternativ..... men... stort men..
1. Jag är inte 100% om det kräver samma bokningsklass (jag åker nästan alltid i Z) eller bara plats i kabinen
2. LAX-HNL: det finns bara en flight samma dag du anländer som hinner med (total 3)
3. LAX-HNL: det är B753 (24 platser) eller B752 (16 platser) och rätt många UA elites med uppgraderingsmöjligheter. Så du hittar kanske inte plats nästa dag
4. SFO-HNL: är det en B753, men två B777 per dag. Men... ser nu att de bara har 30 säten också :eek:

Jag kan tipsa om (har inte hunnit posta detta) att Lufthansa har en den grymma erbjudande till Karibien. Eftersom Lufthansa Z-klass ger 150% på long-haul, samt att du kan åka ARN-FRA-MUC som ger en del också i Z-klass skulle jag fundera på det som alternativ:
ARN-AUA/CUR/NAS
PNCLE LH P Round-Trip 13608(SEK) B V / 12M
ZRCLE LH Z Round-Trip 16208(SEK) B -- / 12M
Kräver inte natten mellan lör/sön

Det finns hur mycket som helst till Karibien med Lufthansagruppen via USA och med stopover i USA/Kanada både i P och Z.
 

pqvst

Medlem
Nu har det blivit dags att ta sig till Hawaii igen (äntligen).
Alternativet att dela och boka ARN - LAX - ARN i SAS Plus och United flighterna separat vilket blir markant billigare. Det skulle dessutom innebära att det går att få United First utan att totalpriset blir högre än första alternativet. Då blir utmaningen iställer faran med att inte ha kopplade biljetter. På hemresan kommer det förmodligen bli övernattning och lite annat så där känns det okej. Men kvar är ditresan med 4,5 h layover på LAX.

Exakt så gjorde jag förra året. Jag hittade en billig F&F MMX-ARN-LAX och sen bokade jag United Domestic F mellan LAX-HNL. Det gick hur bra som helst. Jag såg däremot till att ha gott om marginal. På dit resan hade jag ca 24 timmar i LA och bodde en natt där. På hemresan tog jag redeye från HNL som landade typ 5 på morgonen på LAX. SAS flyget gick senare under dagen så jag hade typ en 8 timmar layover på LAX. Jag sov några timmar i loungen och sen passade jag på att utforska alla lounger på LAX :D
 

Senator

Moderator
Exakt så gjorde jag förra året. Jag hittade en billig F&F MMX-ARN-LAX och sen bokade jag United Domestic F mellan LAX-HNL. Det gick hur bra som helst. Jag såg däremot till att ha gott om marginal. På dit resan hade jag ca 24 timmar i LA och bodde en natt där. På hemresan tog jag redeye från HNL som landade typ 5 på morgonen på LAX. SAS flyget gick senare under dagen så jag hade typ en 8 timmar layover på LAX. Jag sov några timmar i loungen och sen passade jag på att utforska alla lounger på LAX :D

Bra tips. Jag skulle i så fall se till att boka B757-200 som har flat-bed seats, undvika B757-300 och B737-800 som också finns på rutten ser jag. $1.200 tur/retur är saftigt för First och 100% till EuroBonus :eek:
 

GeorgZ

Medlem
Bra tips. Jag skulle i så fall se till att boka B757-200 som har flat-bed seats, undvika B757-300 och B737-800 som också finns på rutten ser jag. $1.200 tur/retur är saftigt för First och 100% till EuroBonus :eek:

$1200 för First eller $2000 för Eco Flex. Då känns First rätt prisvärt när lite flexibilitet är önskvärt
 

Senator

Moderator
$1200 för First eller $2000 för Eco Flex. Då känns First rätt prisvärt när lite flexibilitet är önskvärt

Absolut. Men det är en none-refundable fare och "Same Day Changes" funkar på samma sätt för båda kabiner.
City pair Fare class Fare basis code
LAX-HNL P LAX0LQFN
HNL-LAX P LAX0LQFN
Står i Uniteds bokningsdialog
CANCELLATIONS

TICKET IS NON-REFUNDABLE.
WAIVED FOR SCHEDULE CHANGE.


A WHOLLY UNUSED TICKET MAY BE APPLIED TOWARD THE
PURCHASE OF MOST DOMESTIC OR INTERNATIONAL FARES/
EXCLUSIONS APPLY / TICKET PRICED AT -CURRENT-
FARE LEVELS FOLLOWING ALL FARE RULE PROVISIONS.


BEFORE DEPARTURE
CHARGE USD 200.00 FOR REISSUE/UNTICKTED PTA.


Jag håller dock med dig att Uniteds flexibla ekonomi är hutlöst dyra och detta är ett bra alternativ. Q-klass som blir ca samma pris är första jag hittar med samma villkor. Det som är bra med amerikanska bolag är att efter $200 i avgift är dina $1.200 fortfarande värda $1.000 i restvärde som kan användas. Det är bättre än 0 ;)
 

pqvst

Medlem
Bra tips. Jag skulle i så fall se till att boka B757-200 som har flat-bed seats, undvika B757-300 och B737-800 som också finns på rutten ser jag. $1.200 tur/retur är saftigt för First och 100% till EuroBonus :eek:

Jag flög deras B757-300 och B737-900. Jag hade låga förväntningar men blev mycket positivt överraskad. En ganska gammal kabin, men jag tyckte det fungerade hur bra som helst på denna nästan 6 timmar långa flygning. Hyfsat sköna och breda stolar med gott om benutrymme.

Höjdpunkten var den super trevliga besättningen som tog hand om First. De lyfte verkligen hela upplevelsen. Man kände att de njöt av att få flyga Hawaii rutten, vilket inte verkade hända så ofta. Så det var väl lite speciellt för crew också.
 

Senator

Moderator
Jag flög deras B757-300 och B737-900. Jag hade låga förväntningar men blev mycket positivt överraskad. En ganska gammal kabin, men jag tyckte det fungerade hur bra som helst på denna nästan 6 timmar långa flygning. Hyfsat sköna och breda stolar med gott om benutrymme.

Höjdpunkten var den super trevliga besättningen som tog hand om First. De lyfte verkligen hela upplevelsen. Man kände att de njöt av att få flyga Hawaii rutten, vilket inte verkade hända så ofta. Så det var väl lite speciellt för crew också.

-900 är trevlig, men om du kan få lie-flat är väl det bättre? ;)
 
Toppen