Senaste nytt

SAS piloterna vill inte flyga tor till Kanarieöarna

Johan F

Medlem
SAS piloterna vill inte flyga tor Kanarieholmarna samma dag, så skyddsombudet försöker nu stoppa detta. Har för mig att jag läst om detta innan och SAS svar var då att det ligger inom tillåtna ramverket (även om det inte var mycket utrymme för förseningar etc).

Känns spontant som en lyxstrejk - alla jobb har ju sina nackdelar och vill man inte flyga så får man väl söka sig till något annat jobb istället

1741106151346.png

SAS har i teori rätt men som du påpekar blir marginalerna väldigt små! Vi åkte Norwegian till Dubai i febuari, de vänder inte sina besättningar och plan där heller. Besättningen hade bara den sträckan (7-8 tim) aktivt även om flygplanen vänder till annan ort och Norwegian därmed lätt skulle ha de flyga aktivt innan eller efter flygning till/från Dubai.

Är det inte över 10 år sedan man tog bort nattstoppet på LPA?

De lördagar när det är typ 15 avgångar så ska man då ha flugit ner 50-100 anställda på fredagen, och sedan lika många upp igen på söndagen. Vem ska då flyga maskinerna i Europa på fredag och söndag kan man fråga sig?

Är det inte över 10 år sedan man tog bort nattstoppet på LPA?

De lördagar när det är typ 15 avgångar så ska man då ha flugit ner 50-100 anställda på fredagen, och sedan lika många upp igen på söndagen. Vem ska då flyga maskinerna i Europa på fredag och söndag kan man fråga sig?
Piloter jobbar väl inte direkt fem dagar i veckan i genomsnitt (särskilt inte med 14 h-dagar)? För det är väl fortfarande max 900 h blocktid per år som gäller? Den faktiska arbetstiden (från incheckning till utcheckning) är dock några timmar längre per arbetsdag än blocktiden. Jag har sett en uppgift om att typisk arbetstid är från 1 h före avgång till 30 min efter landning. Kollande en lördag i april: SK1819 ARN-LPA flyger med avgång 09:15 och ankomst 14:20. Sedan flyger SK1820 LPA-ARN med avgång 15:10 och ankomst 21:55. Om det är samma besättning åt båda hållen borde det kunna betyda en arbetstid från ca 08:15 till ca 22:25, alltså ca 14 h 10 min, varav uppåt 11 h 50 min flygtid. Möjligen är den normala blocktiden lite kortare än tidtabellstiden.

I strejken 2022 var det 900 piloter på SAS Scandinavia ("mainline") som skulle strejka enligt mediauppgifter och enligt senaste årsredovisningen omfattar den delen av SAS 70 flygplan (eller gjorde det vid bokslutet i höstas). Det motsvarar nästan 13 piloter per flygplan, eller drygt 6 besättningar per flygplan. (Long haul-besättningar lär väl oftast vara 3 piloter?) Kanske lite mer om de netto anställt fler sedan dess. Så antalet besättningar räcker definitivt för att låta dem övernatta på LPA fredag-lördag/lördag-söndag och hålla planen flygande dagarna runtomkring. Men det upplägget kostar mer pengar, därför vill väl SAS inte göra så, så länge deras nuvarande upplägg är enligt regelverket.

Även om det känns tufft att själv tänka sig 14 h arbetsdagar, dessutom på lördagar, så känns det rätt lockande att kunna riva av hela sin årsarbetstid på ca 80 sådana arbetsdagar. :cool: Fast då kanske inte nästa tanke skulle vara "så jag kan ägna mer tid åt intressanta flygresor". ;)

Last edited:
Handlar väl i första hand om säkerhet.
Lyxstrejk kan man ju isf benämna alla strejker som. Men är samma sak varje gång det skall förhandlas inom flyget. "Alla där har det så in i h-e bra så f-n ta dem om de vill ha något lite bättre, för så kanske inte jag och alla andra Svensson kan åka och sola lika billigt".
Svenska folket rasar och går ut i tidningen och gråter.
Heja besättningen, stoppa detta direkt så vi har utvilade piloter och säkrare resor.

Nu är det väl ingen strejk på gång, eftersom pilotföreningen 2022 skrev på ett 5,5-årigt kollektivavtal till hösten 2027? Så tills dess är det nog fredsplikt som gäller. Arbetsmiljöverket lär väl helt enkelt titta på om arbetspassen är i enlighet med gällande regelverk?

Inför helgen skickar Connect ner en besättning som är standby lördag och söndag, dessa får endast flyga Connect avgångar, jag tror att det är endast en OSL avgång från LPA som inte är Connect.

Toppen