SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.

Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backup

pinksson skrev:slutföra sina rutterKlicka för att utvidga...
De piloterna som just nu kör över atlanten slutför ju sin rutt när de landar. De kör inte planet tillbaka till CPH utan det är ett nytt pilotteam. Men kanske har de kommit överrens om att ta hem alla kärror, dock inte säkert att de tar passagerare då, utan kanske bara flyger hem piloterna som är där

pinksson skrev:Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backupKlicka för att utvidga...

Jag hade inte varit helt säker på att ditt flyg går. Enligt SAS hemsida är det inställt. På Lax hemsida inte ens listat.

pinksson skrev:Ska flyga LAX-CPH-ARN OM 8 timmar ca.. planet från CPH är redan på väg hit och som det verkar så kommer alla piloter slutföra sina rutter och då också åka tillbaka till CPH.Min rädsla är att min resa ändå ska bli avbokad för att CPH-ARN flyget ställs in. Finns den risken tro? Borde jag ringa SAS? Har bokat återbetalbar biljett med SJ Kastrup-Stockholm som backupKlicka för att utvidga...
Min gissning är att den kommer ställas in..

Alltså LAX-CPH

Antingen parkeras flygplanet på LAX eller möjligtvis flygs det tomt hem.

Räkna med att bli ombokad annan resväg med annat bolag

I strejkbeskeden pratade man om att besättningarna som ska hem kör hem planen. Det sades inget om att de på en sådan hemresa skulle ta med passagerare.

Chatten på SAS har ballat ur. Stod i chattkön över 1h. När jag väl fått kontakt med en operatör så gick mina meddelanden inte fram. Så chattoperatören stängde av samtalet. Nice.

Canadien skrev:De piloterna som just nu kör över atlanten slutför ju sin rutt när de landar. De kör inte planet tillbaka till CPH utan det är ett nytt pilotteam. Men kanske har de kommit överrens om att ta hem alla kärror, dock inte säkert att de tar passagerare då, utan kanske bara flyger hem piloterna som är därKlicka för att utvidga...
Jag hoppas innerligt att de inte kör hem någon strejkande personal om det blir en tomflygning hem! De ska självklart få betala sin egen enkelbiljett hem! Den icke-strejkande kabinpersonalen ska däremot tas hem, så klart.

Det är inte säkert att bara för att planet står att det ska flygas av SAS Connect att det kommer att gå.

Här är ett exempel på en London-flight senare i veckan som ska trafikeras av SAS Connect, men står som inställt. Sen kan ju mycket ändras fram till fredag också

upload_2022-7-4_13-40-59-png.130819

pinksson skrev:JJag ser bara att det står likely to cancel? Och är scheduled på flygradarn..Klicka för att utvidga...
Jag hade försökt att få kontakt med SAS, men även åkt ut till LAX. Så oerhört mycket som är oklart nu, så alltid bästa att ta det säkra före det osäkra.

011430121 skrev:Maskinen från Arlanda till Toronto avgång klockan 12.05 kom iväg 12:26Om jag uppfattade pilotföreningensordförande Andreas Lindberg rätt så skall de maskiner som befinner sig i Europa och värden flygas tillbaka till basenHan sa inget om att de skall tom flygasOm någon på BC skall resa från USA i eftermiddag informera vad ni får för meddelande från SASVisa bifogad bild 130818Klicka för att utvidga...
Är det mainline SAS som kör även 321LR ?

En åsiktsfråga denna...

Har en awardresa med familjen i början av Augusti. Vi vill ju väldigt gärna komma iväg för barnens skull. Tittar på att boka upp ett alternativ med LH som då för 4 personer kommer gå på 26kkr ToR med biljetter på full flex så att vi kan få återbetalt om SAS skulle överleva. Hotellet är också på flexbokning. Det är som sagt en hel del pengar som skulle kunna kunna riktas till att semestra någon annanstans. Hur hade ni resonerat?

En kompis ringde, hans dotter skall åka till Split (SPU) i morgon em med egentliga SAS (SAS nativt eller vad man säger). Flyget kommer med all säkerhet att bli inställt. Att be SAS boka om via LH/LX verkar bli kostsamt och generera långa flygtider. Jag antar att det är dödfött att be SAS boka om en biljett som kostat ca 4 000 kr ToR till LH/LX på över 10 000 Kr??. Men tror ni att han kan be SAS boka om dottern till Palma (PMI) istället, dit går att det flyga no-stop med SAS Connect ut/ Air Baltic hem. (Dotterns vill ”bara komma iväg till solen).

Det som komplicerar det hela är förbetalt boende (AIrBNB) som inte längre är ombokningsbart, tar hemförsäkringen (resedelen) eller kortet sådana kostnader?

sh1pment skrev:Sker ombokning till ett annat bolag automatiskt eller måste jag göra något själv?Klicka för att utvidga...
Tror det beror på hur bråttom du har, vissa har lyckats bli ombokade tidigare pga att dom ringt och tjatat och krävt det kan tänka mig att det kan ta längre tid om SAS får välja själva.

Back