SAS öppnar Köpenhamn-Haneda, stänger Narita

sandek skrev:Har dock något minne av att det inte ingick fast track på Haneda som Star Alliance Gold?Klicka för att utvidga...


I dagsläget finns endast ANA Premium incheckning (Gold Track-ish) med dedikerad fast track i inrikesterminalen. Ingen Gold Track/Fast Track för Star Alliance Gold+ i utrikesterminalen.



Dock i regel korta köer där men med fler avgångar kanske köerna ökar och då är det nog inte omöjligt med en Gold Track (och motsvarande för oneworld).
 
Remington Steele skrev:Jag har varit mycket i Asien, men ännu inte Japan. Blir förhoppningsvis under 2020! Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? Vilken föredrar ni? Är det bättre att SAS flyger till Haneda istället?Klicka för att utvidga...


Betydligt närmare city än Narita:



Haneda Airport (HND)



Narita Express till Tokyo Station tar nästan en timme och avgår ca var 30:e minut. Den enda fördelen jag kommer på är reserverade sittplatser på Narita Express till skillnad från monorailen till Haneda.



Det är även möjligt att åka Narita Express ända till Kawaguchiko i närheten av Fuji under vissa delar av året.
 
M.K skrev:Dags för en replik på flera felaktiga kommenterar. Men nya A350 ökas kapaciteten faktiskt med drygt 19000 stolar från CPH per år med en större maskin. Samtidigt får vi ytterligare ett *A alternativ från Stockholm.Klicka för att utvidga...
En daglig ökning med 0 businessplatser, 4 Plus platser och 49 ekonomistolar jämfört med dagens A340.



Dvs ingen faktisk ökning i premiumkapacitet.
 
Remington Steele skrev:Jag har varit mycket i Asien, men ännu inte Japan. Blir förhoppningsvis under 2020! Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? Vilken föredrar ni? Är det bättre att SAS flyger till Haneda istället?Klicka för att utvidga...
Jag tycker ju att ANA-loungen på Haneda är fett trevlig med bra käk osv. Sen är det ju närmre och så till stan också (beroende på vart du ska bo såklart).


dino_81 skrev:I dagsläget finns endast ANA Premium incheckning (Gold Track-ish) med dedikerad fast track i inrikesterminalen. Ingen Gold Track/Fast Track för Star Alliance Gold+ i utrikesterminalen.Dock i regel korta köer där men med fler avgångar kanske köerna ökar och då är det nog inte omöjligt med en Gold Track (och motsvarande föroneworld).Klicka för att utvidga...
Japp, detta låter helt korrekt!
 
Remington Steele skrev:Jag har varit mycket i Asien, men ännu inte Japan. Blir förhoppningsvis under 2020! Vad är skillnaden mellan flygplatserna Narita och Haneda? Vilken föredrar ni? Är det bättre att SAS flyger till Haneda istället?Klicka för att utvidga...


Har varit i båda flygplatserna och föredrar Haneda främst för att det ligger närmare. Flera gånger där jag har behövt ta något hotell kring flygplatsen för morgonflygningar i Narita.
 
Crewet måste bli glada av att slippa tråkiga övernattningar ute i Narita.
 
Haneda låter ju trevligt. Betydligt närmare och så.

Jag funderar naturligtvis på vad som händer med de SAS awardbiljetter CPH-NRT och vice versa (i juli) som jag bokade förra veckan men det antar jag att bara SAS kan svara på.
 
jonaseriksson84 skrev:Haneda låter ju trevligt. Betydligt närmare och så.Jag funderar naturligtvis på vad som händer med de SAS awardbiljetter CPH-NRT och vice versa (i juli) som jag bokade förra veckan men det antar jag att bara SAS kan svara på.Klicka för att utvidga...


Kan svara mig själv på det, loggade in och kollade min resa. Den har flyttats till HND, i övrigt verkar tider etc vara samma.

SK983 | Aircraft Airbus A350-900 på vägen dit, SK984 | Aircraft Airbus A340-300 på vägen hem.
 
Så då har vi fått svaret på ytterligare en A350-destination. Är detta slutet på A340?
 
crown skrev:Ja, det har jag läst flera gånger med. Samtidigt står det "kommer SAS att sluta flyga till Narita i Tokyo" vilket jag tolkar som man slutar helt till Narita. Hade själv räknat med utökad trafik till Tokyo, tråkigt om det inte blir så.Klicka för att utvidga...


Den engelska pressreleasen säger "In connection with the route between Copenhagen and Haneda, SAS will discontinue the service between Copenhagen and Tokyo Narita Airport." - det stänger ju inte helt dörren till Oslo-Narita, men med ANAs Arlanda-linje blir det ju mycket mer kapacitet mellan Skandinavien och Tokyo med bara de två nyheterna.
 
Verkar vara lite annorlunda flygtider, kollar i Juli 2020 och då får jag fram

CPH-HND 14:05-07:55

HND-CPH 11:50-16:10
 
Johans00 skrev:Verkar vara lite annorlunda flygtider, kollar i Juli 2020 och då får jag framCPH-HND 14:05-07:55HND-CPH 11:50-16:10Klicka för att utvidga...
Aj,synd att det inte kunder vara lite senare avgång från HND.
 
jumbooze skrev:Aj,synd att det inte kunder vara lite senare avgång från HND.Klicka för att utvidga...
Gillar inte avgången dit heller, lyckas aldrig sova på vägen till Tokyo, sen när jag börjar bli sömnig så tänds kabinen och det serveras frukost. Slutar alltid med att jag somnar mitt på dagen i Tokyo och förstör dygnsrytmen.
 
Johans00 skrev:Verkar vara lite annorlunda flygtider, kollar i Juli 2020 och då får jag framCPH-HND 14:05-07:55HND-CPH 11:50-16:10Klicka för att utvidga...


Att ha en maskin stående på outstation i fyra timmar låter inte som SAS vanliga modell.
 
Hoppas bara att de kan hålla hyfsade priser trots att de flyger till Haneda...

I övrigt blir det intressant att se från vilken flygplats NRT-linjen kommer att utgå.
 
Johans00 skrev:Gillar inte avgången dit heller, lyckas aldrig sova på vägen till Tokyo, sen när jag börjar bli sömnig så tänds kabinen och det serveras frukost. Slutar alltid med att jag somnar mitt på dagen i Tokyo och förstör dygnsrytmen.Klicka för att utvidga...
Skulle gått senare så att man slapp få kabinen släckt vid bebistid..
 
Back
Top