Senaste nytt

SAS och TSA Precheck

mha321

Medlem
The Transportation Security Administration today announced the expansion of its TSA Pre✓® expedited screening program to six additional international carriers. The six new partnering airlines are Air Serbia, Condor Airlines, Porter Airlines, Scandinavian Airlines, Thomas Cook Airlines (UK) and Thomas Cook Airlines (Scan.).

TSA Pre✓® expands to include 6 additional international airlines | Transportation Security Administration


Edit: gäller ju inte skandinaver utan permanent residency fortfarande, förstås. Men intressant att ett på USA såpass litet bolag ändå är med i PreCheck. Fast det finns iofs många skandinaver med permanent residency.
 

Canadien

Medlem
Vad betyder detta i praktiken? Att amerikaner kan köra TSA Precheck när de ska resa med SAS från US? Skandinaver kan ju inte ansöka om TSA Precheck.
 

mha321

Medlem
Vad betyder detta i praktiken? Att amerikaner kan köra TSA Precheck när de ska resa med SAS från US? Skandinaver kan ju inte ansöka om TSA Precheck.
Så tolkar jag det.

Skandinaver kan ansöka på TSA Pre om de är US Lawful Permanent Resident (AKA gröna-kortare).

Tror det också påverkar dem om de flyger från Skandinavien med connection - då kan de använda Pre på connection-flygplatsen, vilket de annars inte kan.

(Men ja, det vore mycket trevligare med Global Entry för svenskar..)
 

agehall

Medlem
Vemsomhelst kan få precheck på ett boardingkort. Även icke-amerikaner. Tydligen finns det något slags lotteri bakom kulisserna där vissa väljs ut för att få precheck på vissa flighter. Exakt hur det går till har jag ingen aning om men jag har sett icke-amerikaner få det två gånger.
 

mha321

Medlem
Vemsomhelst kan få precheck på ett boardingkort. Även icke-amerikaner. Tydligen finns det något slags lotteri bakom kulisserna där vissa väljs ut för att få precheck på vissa flighter. Exakt hur det går till har jag ingen aning om men jag har sett icke-amerikaner få det två gånger.
Precheck är väl dock inte samma sak som TSA Pre. Bara väldigt nästan.
 

Kricka

Medlem
TSA Pre fick jag en gång inrikes/inter-island Hawaii - vet fortfarande inte varför.
@nota bene som checkade in samtidigt på samma flight fick den vanliga kontrollen.
Skulle vara rätt bekvämt att ha TSA Pre varje gång man passerar en TSA-kontroll !
 

Hachans

Medlem
TSA Pre fick jag en gång inrikes/inter-island Hawaii - vet fortfarande inte varför.
@nota bene som checkade in samtidigt på samma flight fick den vanliga kontrollen.
Skulle vara rätt bekvämt att ha TSA Pre varje gång man passerar en TSA-kontroll !

Det är slumpvalt styrt av någon algoritm för att använda personalen i pre bättre. Först avgör algoritmen om du kvalificerar dig beroende på några x-faktorer och sen avgörs det av typ slumpen ifall du får stämpel eller ej.
 

AABack2ARN

Medlem
Under en period om cirka 2 år fick jag och frun TSA Pre på i stort sett varje boardingkort med American Airlines. Detta trots att vi inte är amerikaner och vi heller aldrig ansökt om TSA Pre (det är ju en avgiftsbelagd förmån). Det var såpass ofta att det inte enbart kan ha varit slumpen utan troligen beroende på status hos American.

Men så för ett år sedan försvann detta helt och vare sig jag eller frun har fått TSA Pre på våra boardingkort :( Detta sammanföll med en ändring hos TSA som jag läste om på united.com: Important Travel Notices | United Airlines

  • TSA Pre✓® program changes
    As of February 2017, TSA will significantly reduce access to TSA Pre✓® expedited screening for non-enrolled travelers. TSA strongly recommends that you enroll in a DHS Trusted Traveler program such as TSA Pre✓, Global Entry, NEXUS or SENTRI to obtain access to expedited airport security screening. Learn more and start your application at united.com/TSAprecheck

Jag tror inte det är omöjligt att få TSA Pre utan anmälan till programmet men jag tror det är väldigt ovanligt numer.
 

Nilann

Medlem
Kompisen och jag fick TSA Pre T/R Los Angeles- Honolulu i januari/februari i år. Så bekvämt och enkelt att jag glömde plocka fram plattan på LAX när vi skulle åka hem till Sverige!
 
Toppen