SAS och förlorat baggage

ELOS skrev:Reste CPH-LHR (22 timmars uppehåll på LHR)-CAI-JNB med SAS och Egypt Air. Väskan checkades bara in till London då det var avresa vidare först nästa dag. Ingen väska kom på bagagebandet. Gjorde lost property report och man fann inget fram tills dags för avresa till Kairo. Först nu efter 5 veckor är väskan hittad - i Lusaka!Inte mycket har blivit rätt här....Klicka för att utvidga...


underligt. Antar du inte hunnit få ersättning? För vad händer isf?
 
Viktigt att vara noggrann vid registrering av tag nummer i systemet - råkade slå in fel flygbolagskod (LC istf LX) och då händer ingenting. Filade en ny rapport när jag såg misstaget så nu hoppas jag att personalen på ARN börjar matcha alla föräldralösa väskor.
 
Min väska har stått hos Bring nu i över en vecka, de svarar inte på mail - och går inte att komma fram på telefon. Nog för att de har mycket att göra, men det här är helt underkänt.
 
EkstromChris skrev:Min väska har stått hos Bring nu i över en vecka, de svarar inte på mail - och går inte att komma fram på telefon. Nog för att de har mycket att göra, men det här är helt underkänt.Klicka för att utvidga...


Har haft strul med Bring i annat ärende i veckan, använde chatten och där fått svar inom några minuter, kanske prova den? Först kommer du till en chattbot, men där frågar du efter mänslig kontakt (eller liknande) så kopplar den till kundtjänst.
 
ssh9721 skrev:Har haft strul med Bring i annat ärende i veckan, använde chatten och där fått svar inom några minuter, kanske prova den? Först kommer du till en chattbot, men där frågar du efter mänslig kontakt (eller liknande) så kopplar den till kundtjänst.Klicka för att utvidga...


Det var tyvärr ingen idé! Sämst kundservice.





screenshot-2022-08-11-at-09-31-41-png.132738
 
Tyvärr resultatet av en upphandling i konkurrens där lägsta pris vinner affären, hade med dem att göra nyligen då. swiss slarvade bort väskan, tröttare och mer omotiverad personal får man leta efter…
 
plover skrev:Tyvärr resultatet av en upphandling i konkurrens där lägsta pris vinner affären, hade med dem att göra nyligen då. swiss slarvade bort väskan, tröttare och mer omotiverad personal får man leta efter…Klicka för att utvidga...


Funderar ju på att anmäla lost luggage till SAS nästa vecka, när jag inte haft väskan på 3 veckor. För mig är ju väskan förlorad, bara ren tur (otur att jag inte har några planerade resor) att jag inte behövt använda själva väskan ännu.
 
trist, min har ”bara” varit på vift en vecka, men redan nu så har jag blivit ombedd att fylla i på minsta detaljnivån om allt i väskan samt värdet och inköpsort samt datum. Jag tänkte ge dem två veckor till innan jag lägger tid på att claima AXA.
 
Fick just en väska som varit på vift sedan 2 juli. Det står tydligen ett antal väskor i Brings terminal på Arlanda som inte är registrerade. Mejlade dem och de letade manuellt och skickade väskan dagen därpå.
 
jaha kanske har de åteeveänt från en välbehövlig ? fick oxå besked om att en väska som varit på vift sedan 5 aug kom,er med bring på fredag. Swiss denna gång, men seeing is believing…. fick också min merkostnader ersatta utan knussel.
 
plover skrev:jaha kanske har de åteeveänt från en välbehövlig ? fick oxå besked om att en väska som varit på vift sedan 5 aug kom,er med bring på fredag. Swiss denna gång, men seeing is believing…. fick också min merkostnader ersatta utan knussel.Klicka för att utvidga...
När anmälde du till axa? Eller menar du ersättning från swiss?
 
Håper det går greit poste denne her:



Ankom ARN 24. Juli med TK - reiserute var DUB-IST-ARN



Bagasjen dukket ikke opp å båndet



I følge Turkish og Menzies er baggagen bekreftet sendt DUB-FRA-ARN 25. Juli, men den er ikke bekreftet mottat på ARN. Hvor mye de faktisk har lett etter en vet jeg ikke.



Vurderer bestille en poeng billett OSL-ARN-OSL for å se etter den selv, noen som tror det er mulig finne baggagen i baggagehallen på T5, eller er den nå tatt ut av hallen og til ett annet lager?



Noen som har noen tips eller erfaring?
 
Väska från 15e juli fortfarande inte åter. Skicka in claim (feedback) efter 21 dagar inklusive lista med innehåll. Inte hört ett ljud från sas. Ringt in en gång. De bad mig vänta på återkoppling.



borde man göra något mer? 6v utan ersättning eller väska.



hemförsäkringen säger de kan ersätta om sas inte ersätter hela värdet men de kan inget göra förens de beslutat.
 
Claim sedan väskor var försvunna mer än 24h (bröllopskläder fick inhandlas på nytt för att inte behöva komma till bröllopet i bekväma reskläder) - Anmält till SAS och AMEX(AXA) i början av augusti - Ingen ersättning ännu. Det enda jag har hört ifrån AXA var att de ville få bevis på 75% av resan bekostades med AMEX. Ligger således ännu ute med 5-6k för kläder och hygienartiklar till mig och sambon.
 
RimaZ skrev:Claim sedan väskor var försvunna mer än 24h (bröllopskläder fick inhandlas på nytt för att inte behöva komma till bröllopet i bekväma reskläder) - Anmält till SAS och AMEX(AXA) i början av augusti - Ingen ersättning ännu. Det enda jag har hört ifrån AXA var att de ville få bevis på 75% av resan bekostades med AMEX. Ligger således ännu ute med 5-6k för kläder och hygienartiklar till mig och sambon.Klicka för att utvidga...


Tråkigt, men lär lösa sig till slut förutsatt att försäkringen gäller.



@Håkan Hansson angående den påstådda myten om 75%-regeln....
 
Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.

Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?

Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?
 
Hubert skrev:Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?Klicka för att utvidga...
Kan inte svara på motpart. Men om hon är ute och reser med kollegor bokat av företagets resebyrå så låter det som tjänste resa? Då borde det vara företagets reseförsäkring kan jag tänka.
 
Hubert skrev:Min fru med kollegor är på resande fot och bokades av företagets resebyrå med SAS och sedan vidare med Air Baltic mellan Stockholm och Riga. Bagaget checkades in hela vägen av SAS. Air Baltics flyg försenades flera timmar så de blev ombokade till Norwegian. Dock kunde de inte få ut sina väskor på Arlanda utan Norwegian "tog över" deras bagage och vid ankomst till Riga dök naturligtvis inga väskor upp. De har taggar från SAS med bagagenummer och har anmält försvunna väskor i Riga och fått PIR.Vem är motpart ifall väskorna inte dyker upp? SAS som checkade in väskorna inledningsvis eller Norwegian som "tog över" bagaget? Jag gissar att det inte är Air Baltic iaf?Småstökigt med tre olika flygbolag samt resebyrå... Inga kreditkortsförsäkringar gäller ju heller eftersom Resebyrån har skött bokning och betalning. Någon som vet ifall Resebyrån kan ha någon försäkring för detta eller är man hänvisad till hemförsäkring etc?Klicka för att utvidga...
Det är alltid flygbolaget som utför sista flyget som är motparten när bagage försvinner. Så i ert fall är det Norwegian.
 
Back
Top