Senaste nytt

SAS och British Airways i nytt Interline Irregularity Agreement

Agö

Medlem
Goda nyheter även om SAS hade behövt detta denna sommar...

Check-in.dk rapporterar idag att SAS och British Airways har ingått ett Interline Irregularity Agreement som trädde i kraft 14 augusti 2018. Detta innebär att passagerare nu kommer att kunna ombokas till det andra bolaget vid problem och bagage kunna skickas i efterhand m.m. Som bekant sades det förra interlineavtalet upp 2012. Artikeln bakom betalvägg men lägger in ett citat.

“Aftalen blev signeret i begyndelsen af juni, og vi har været i dialog med British Airways siden foråret. Begge vores selskaber flyver meget mellem Skandinavien og London, og derfor kan vi få behov for at hjælpe hinanden ved driftsforstyrrelser,” siger pressechef Mariam Skovfoged fra SAS i Danmark til CHECK-IN.dk."

SAS og British Airways genoptager samarbejdet - CHECK-IN.dk

Intressant! Detta är en kategori av interline agreement som jag aldrig hört talas om - undrar om det finns någon tjänst som kan visa dessa för olika bolag. ExpertFlyer gör det ju inte.

Riktigt bra för oss resenärer. Lite smått frustrerande att åka till USA med SAS när de ställer in och enda alternativen kvar för dagen är att flyga via London och med British Airways eller American Airlines men då inte få åka British Airways.

Intressant! Detta är en kategori av interline agreement som jag aldrig hört talas om - undrar om det finns någon tjänst som kan visa dessa för olika bolag. ExpertFlyer gör det ju inte.

Min tolkning, enbart baserat på ordvalen och artikeln är att detta är djupare samarbete än bara att interlina bagage.

Interline Irregularity Agreement skulle jag tro betyder att man har gjort upp om priser på t.ex. rutter mellan Skandinavien och UK innan så man vet vad det kommer kosta, inte att man behöver betala fullpris från varandra när det behövs.

Detta finns redan idag inom Joint Ventures, jag tror SAS och Lufthansa har ett sådant.

• Gilla
Reactions: bnr
På den tiden jag hade tillgång till salesinfo-siten kunde jag med jämna mellanrum se tillfälliga Interline-avtal mellan SAS och olika partners oftast i anslutning till att SAS la ner än rutt eller ändrade mellan vilka datum en viss rutt beflögs. Nu känns det som om de har skapat ett mer permanent avtal som enbart gäller i händelse av irrops.

Det skall bli intressant att se om det gäller när en individuell passagerare missar en flight eller om det enbart träder i kraft i händelse av en inställd flight eller strejk motsvarande?

Eller kan det vara så att SAS planerar att sälja slot tider igen och förbereder för ökad risk med att ha mindre frekventa egna flygningar ?

Eller kan det vara så att SAS planerar att sälja slot tider igen och förbereder för ökad risk med att ha mindre frekventa egna flygningar ?

Du menar ännu mer ökad risk än att låta SAS Ireland flyga..? ;)

Vet egentligen inte varför men det skulle tyvärr inte förvåna mig om SAS är på väg att avyttra något ytterligare slotpar på Heathrow. :(

Min tolkning, enbart baserat på ordvalen och artikeln är att detta är djupare samarbete än bara att interlina bagage.

Interline Irregularity Agreement skulle jag tro betyder att man har gjort upp om priser på t.ex. rutter mellan Skandinavien och UK innan så man vet vad det kommer kosta, inte att man behöver betala fullpris från varandra när det behövs.

Detta finns redan idag inom Joint Ventures, jag tror SAS och Lufthansa har ett sådant.
Ja, det är ju just det jag menar - i ExpertFlyer finns ticketing interline och baggage interline agreements men inte irregularity interline agreements. Det låter som en tredje form som vore högst relevant att kunna undersöka.

Håller med om att det vore intressant att kunna se vilka dessa avtal är för att säkerställa att agenterna gör sitt jobb. De verkar inte vara publicerade på BAs egna trade support sidor så det kanske bara är personal på flygplatserna som kan se/nyttja dem.

@palmen: jag tror inte att ditt fall med ombokning till BA från London till New York kommer gå ens med dessa avtal på plats utan jag TROR att avtalen enbart gäller specifika rutter, dvs London-Skandinavien tur och retur. Så var det i alla fall skrivet på sas salesinfo förr. Men jag hoppas jag har fel

Håller med om att det vore intressant att kunna se vilka dessa avtal är för att säkerställa att agenterna gör sitt jobb. De verkar inte vara publicerade på BAs egna trade support sidor så det kanske bara är personal på flygplatserna som kan se/nyttja dem.

@palmen: jag tror inte att ditt fall med ombokning till BA från London till New York kommer gå ens med dessa avtal på plats utan jag TROR att avtalen enbart gäller specifika rutter, dvs London-Skandinavien tur och retur. Så var det i alla fall skrivet på sas salesinfo förr. Men jag hoppas jag har fel
Ja det lär väl visa sig, tidigare har det ju varit omöjligt att boka British Airways. I och med att sas har 3-4 New York flighter om dagen kanske de avtalat in att man kan åka några av de sena British Airways flighterna dit då allt med Star Alliance blir för sent i stort sätt.

Toppen