Senaste nytt

Sas måltider Intra-Europa Plus

Sir Lemon

Medlem
Vi vet många att på vissa ”kortare” Europaflygningar serveras ingen mat eller ens snacks (Hamburg, Polen etc). Min fråga är var gränsen går för fd kubenservering som mat. Läste 80 min ngnstsns, men stämmer det? Kan man hoppas på det på ex ARN-AMS? Står inför en potentiell MR torsdag-fredag och har möjlighet att flyga ex GOT-ARN-AMS eller GOT-ARN-OSL-AMS/GOT-ARN-CPH-AMS. Vi kanske kan skapa en lista här på de destinationer vi vet erbjuder fd kubenservering/liknande i plus.

Last edited:
Var länge sen jag flög till just AMS men har aldrig (i alla fall inte vad jag kan komma ihåg) serverats varm mat i SAS Plus inom Europa. Men jag har haft fel förr

Var länge sen jag flög till just AMS men har aldrig (i alla fall inte vad jag kan komma ihåg) serverats varm mat i SAS Plus inom Europa. Men jag har haft fel förr
Korrigerat tråden. Menar förstås måltid generellt. Alltså vad som numera efterträtt kuben.

Last edited:
Varma måltider i Plus finns väl bara på long haul? Så gränsen är ca 7 h? :)
Har aldrig någonsin fått varm mat i Plus inom Europa och kan garantera att det inte ingår på ca 2,5 h-rutter som LHR-ARN. (Om man inte lyckas tjata till sig en mikrad pizza slice från "till salu i Go"-menyn.) I luften är ju Plus faktiskt inte business utan Premium economy, det är bara markförmånerna som är väldigt lika business inom Europa.

De enda varma som serveras i Plus på Europalinjerna är frukostbrödet, några CRJ sakar ugnar så där är det inte självklart varmt bröd.

Flygningar till Hamburg har servering av (kall) mat i Plus när man flyger från Stockholm eller Oslo, det är nog bara Hamburglinjen från CPH som det inte ingår. Jag tror SAS, som vanligt, är inkonsekventa i frågan om servering ingår på korta linjer eller inte. Mellan CPH och Berlin får man endast kaffe/te (ingen annan dryck) men mellan Arlanda och Visby får man förutom kaffe/te även läsk och bulle i Plus. Jag har också fått mig en Carlsberg när jag bett om det.

Jag flyger Arlanda - Amsterdam hyfsat ofta och då ingår servering i Plus. Även CPH - AMS om jag minns rätt.

Last edited:
Både Arlanda-Amsterdam och Köpenhamn-Amsterdam har full normal europaservering i plus. Kall måltid, valfria alkoholhaltiga drycker, kaffe och praliner.

Även flygningar från Köpenhamn till Tyskland som är strax över timmen har enligt min erfarenhet samma servering, exempelvis har Düsseldorf det.

Från Stockholm tror jag alla flygningar som är klassade som utanför Norden har motsvarande full servering. Exempelvis fick jag den serveringen till Vilnius.

Det blev GOT-ARN-OSL-AMS ToR med övernattning på Radisson (rätt nära Schiphol) med kvällsöl i city på kvällen. Nu ska efterträdaren till kuben testas, samt diverse fikainköp och loungehäng. :)

Både Arlanda-Amsterdam och Köpenhamn-Amsterdam har full normal europaservering i plus. Kall måltid, valfria alkoholhaltiga drycker, kaffe och praliner.

Även flygningar från Köpenhamn till Tyskland som är strax över timmen har enligt min erfarenhet samma servering, exempelvis har Düsseldorf det.

Från Stockholm tror jag alla flygningar som är klassade som utanför Norden har motsvarande full servering. Exempelvis fick jag den serveringen till Vilnius.
Stockholm-Tallinn går "utan mat, med sprit". Tror det är enda linjen från ARN med det bantade konceptet.

Det blev GOT-ARN-OSL-AMS ToR med övernattning på Radisson (rätt nära Schiphol) med kvällsöl i city på kvällen. Nu ska efterträdaren till kuben testas, samt diverse fikainköp och loungehäng. :)
Använd länken nedan för att få 5EUR rabatt vid köp av 25EUR. Går att använda flera gånger men endast en kupong per köp.

Toppen