SAS koll på läget? SK963 till Hong Kong på väg att landa i en tyfon

robhk

New member
Flight SK963 är påväg att landa runt 07:00 lokal tid i Hongkong. Ungefär samtidigt som tyfonen Haima kommer träffa Hongkong med full kraft. Andra flygbolag har valt att cancellera flighter till Hongkong redan nu. Hur tänkte SAS när man begav sig iväg, fullt medveten om att man enligt senaste prediktionen kommer landa just när stormen riskerar att vara som värst?

Kommer man fortfarande att landa eller diverta till annan flygplats? Jag hade inte velat sitta på den flighten i alla fall..

Tropical cyclone track information - GIS version

UW-Madison CIMSS (@UWCIMSS) | Twitter

SU212 flyger också, men BA, AF och LH har ställt in eller flyttat fram sina avgångar 12-15 timmar ser det ut som. Aeroflotplanet beräknas dock 3h senare än SK963.

Tänker man sig kanske gå ned i Shanghai för att iallafall få folk närmare destinationen?

På Flightradar24 ser det ändå ut som om det är gott om andra plan som är på väg dit och är i trakten av var SK963 är nu. Ett helt gäng Cathay Pacific plan bland annat. Enligt Hong Kongs arrival info är det mest flighter med ankoms kring 09:00 lokal tid som är inställda. Gott om andra flyg än SK963 som ska landa kring 07:00.

Spänningen stiger, man ser att SAS flighten försöker komma in för landning tidigare än normalt, estimerat redan vid 06:45 lokal tid.

Just nu kom denna nyhet upp ifrån HK Observatory:

"The Hong Kong Observatory announces that the Tropical Cyclone Warning Signal Number 8 is expected to be issued at or before 6:30 a.m. today (21 Oct 2016). Winds locally will strengthen further."

Normalt landar inte plan i T8, utan flygplatsen stängs, med vissa undantag för plan som är påväg in för landning. Kanske får SAS passagerarna vara med om något väldigt ovanligt, att landa under en T8 tyfon signal.

Canadien skrev:SU212 flyger också, men BA, AF och LH har ställt in eller flyttat fram sina avgångar 12-15 timmar ser det ut som. Aeroflotplanet beräknas dock 3h senare än SK963.Tänker man sig kanske gå ned i Shanghai för att iallafall få folk närmare destinationen?Klicka för att utvidga...

Helt kört att den kommer få landa i HKG skulle jag säga, blir att landa någon annanstans.

T8 signalen lyfts ju dock för att varna allmänheten, så just när den höjs, så är inte vindarna särskilt starka än, utan det brukar vara cirka 2h förvarning.

Ser ut som att de bytt kurs nu, ser mer ut som Peking eller Shanghai är målet.

Eller inte, nu är det dikt an mot HKG igen,,,

RobHK skrev:Ja det har du rätt i, den ska ju dra iväg igen 09:10 normalt. Själv ska jag flyga ARN - HKG på söndag, hur ser slingningen ut. Om flighten HKG - ARN blir försenad vad blir drabbat efteråt?Klicka för att utvidga...
Går till Chicago efter Hongkong

Verkar som hela raddan av plan satsar på landning i HKG. SAS är näst längst bak i en lång kö av plan, sist ut är CX358 ifrån Manchester med landning 5 min efter SAS.

Eftersläntrare KC929 som ska landa 1h senare

Vilken kul underhållning en torsdagskväll, undra hur medvetna folk ombord är om läget.

Om det skulel bli landning i "full storm" är det något kapten brukar meddela om i förväg att det kan bli lite "skakigt"?

palmen skrev:Vilken kul underhållning en torsdagskväll, undra hur medvetna folk ombord är om läget.Om det skulel bli landning i "full storm" är det något kapten brukar meddela om i förväg att det kan bli lite "skakigt"?Klicka för att utvidga...
Jo, det gör dom ju. Fasten-seat-belt skylten lär ju ha varit tänd en god stund redan också....

MU5030 verkar ha passerat rakt över stormens öga.. China Eastern tillagt till listan av bolag att aldrig flyga med

RobHK skrev:MU5030 verkar ha passerat rakt över stormens öga.. China Eastern tillagt till listan av bolag att aldrig flyga medKlicka för att utvidga...
Att passera stormens/tyfonens öga är inget problem.

Det brukar att vara fint väder i tyfonens öga. Jag har varit med några gånger.

Dr. Miles skrev:Att passera stormens/tyfonens öga är inget problem.Det brukar att vara fint väder i tyfonens öga. Jag har varit med några gånger.Klicka för att utvidga...

Jo det vet jag, men man måste ju ta sig till ögat och därifrån också. Men det var lite på skämt, har förstått att det är hyffsat lugnt högt ovanför molnmassan. Har sett kompisar tagga bilder i luften ovanför tyfoner på facebook.

Back