SAS introducerar två nya serviceklasser inom Europa och Skandinavien - SAS Go & SAS Plus

Jocke08 skrev:I dagens DI, som har ett par sidor om affärsresande, så står det i en artikel om bl.a. SAS nya koncept att priserna på SAS Plus hamnar någonstans mellan dagens Extra och Business-priser.Tycker själv spontant att det låter lite mycket, även om SAS Plus ju faktiskt motsvarar Economy Extra idag, fast med bättre intjäning och med loungeaccess. Dock så blir ju det man betalar för väldigt transparent när man idag kan betala sig in i SAS Lounge (eller en PP-lounge etc.), man kan köpa exakt samma mat/dryck som i SAS Plus osv.Klicka för att utvidga...


Tror tyvärr detsamma och att många av oss kommer bli hyggligt besvikna. Det kommer fortfarande säljas C-biljetter för 10000 SEK t/r ARN-LHR men förhoppningsvis kan vi få ner de lägsta priserna i SAS Plus till kanske 5000 SEK. Vilket inte känns helt prisvärt.
 
AABack2ARN skrev:Tror tyvärr detsamma och att många av oss kommer bli hyggligt besvikna. Det kommer fortfarande säljas C-biljetter för 10000 SEK t/r ARN-LHR men förhoppningsvis kan vi få ner de lägsta priserna i SAS Plus till kanske 5000 SEK. Vilketintekänns helt prisvärt.Klicka för att utvidga...



Har man sedan ett EBG/EBP så är det ju bara baggagemängden & deluxemackan & poängen som är skillnaden om jag inte har missat något...
 
jumbooze skrev:Har man sedan ett EBG/EBP så är det ju bara baggagemängden & deluxemackan & poängen som är skillnaden om jag inte har missat något...Klicka för att utvidga...



Som EBP får man ju fri mat ombord så då är det bara poängen och baggagemängden och något säger mig att en EBP sällan har med sig mer än vad denne får ta med sig, misstänker att de inte är så hårda med gränserna där.
 
Har tidigare skrivit ett kritiskt inlägg här i tråden men kom på ett annat problem nu. Amex 2-4-1 checken blir ju ännu mindre värd nu då jag bara lyckats med en IC-reward sedan kortet lanserades. De andra åren har jag fått utnyttja den på resor till södra europa i C-klass. Inte lika mycket värde men ändå en behaglig resa. Vad nu då? En resa med fri smörgås och dryck, i värsta fall på ett mittensäte... Känns som att det kan kvitta faktiskt om jag betalar denna eller använder checken. Jag är också mer och mer övertygad om det enbart är GO som gäller på privatresor hädanefter om jag måste boka SAS. Tidigare har jag nästan uteslutande bokat extra eller C på dessa och alltid bokat SAS då det varit möjligt. Trist utveckling. EBG har jag redan genom mina resor i tjänsten så det kanske är läge att satsa på status i BA också? Flying Blue gold fick jag genom matchningen men har inte lyckats hitta några attraktiva kampanjer än.



Tankar och åsikter om detta?
 
M.K skrev:Har tidigare skrivit ett kritiskt inlägg här i tråden men kom på ett annat problem nu. Amex 2-4-1 checken blir ju ännu mindre värd nu då jag bara lyckats med en IC-reward sedan kortet lanserades. De andra åren har jag fått utnyttja den på resor till södra europa i C-klass. Inte lika mycket värde men ändå en behaglig resa. Vad nu då? En resa med fri smörgås och dryck, i värsta fall på ett mittensäte... Känns som att det kan kvitta faktiskt om jag betalar denna eller använder checken. Jag är också mer och mer övertygad om det enbart är GO som gäller på privatresor hädanefter om jag måste boka SAS. Tidigare har jag nästan uteslutande bokat extra eller C på dessa och alltid bokat SAS då det varit möjligt. Trist utveckling. EBG har jag redan genom mina resor i tjänsten så det kanske är läge att satsa på status i BA också? Flying Blue gold fick jag genom matchningen men har inte lyckats hitta några attraktiva kampanjer än.Tankar och åsikter om detta?Klicka för att utvidga...


Håller med om att det blir svårt att finna mervärdet med Plus om man ska fastna i ett trångt mittsäte med en svettig macka. Är nyfiken på hur detta nya koncept kommer att fungera i praktiken, förändringar är oftast till det bättre. Bara att hoppas att det gäller även för SAS nya påhitt.



Kommer även jag att fokusera på en ny "äkta" guldstatus att lägga pengar på. EBG kommer jag som du att ha svårt att undvika genom resor med jobbet.
 
Von Mögen: Ja visst känns det som att mycket av mervärdet med programmet riskerar att försvinna. Jag har speciellt uppskattat C-klass med familjen då jag endast har betalat min biljett och kört resten på poäng. 8000-9000 kronor (plus poäng) för en behaglig resa med familjen ner till Italien eller Spanien var en uppskattad bonus för mig. Jag har i nuläget snart 300 000 poäng som inte går ut förrän 2016 - 2017 samt två amex checkar snart. Kanske läge att bränna dem på en star alliance award nästa gång reslusten infinner sig? De vägrar ju som sagt att släppa C-platser till US i bägge riktningar trots tomma platser typ varje gång jag flugit dit.
 
När det gällde avskaffandet av Champagne i kabinen så hänvisade SAS som bekant till att kundundersökningar visade att det var så kunderna ville ha det. Inte för att jag tror att någon på BC någonsin medgav att denna/e hade varit delaktig i den åsikten. Gud vet vem det var egentligen.




Nu läser jag på Check-in följande citat apropå SAS Go/Plus:




"I udviklingen af det nye servicekoncept har vi ikke kigget til branchestandarder men lyttet til kunders behov. Så SAS Plus og SAS Go er udarbejdet sammen med kunderne. Vi har haft fokusgrupper med agenter og med rejseansvarlige hos vores erhvervskunder. Vi har ogsåi gennemført interviewundersøgelser blandt rejsende og samlet input fra de tilfredshedsundersøgelser vi i øvrigt foretager månedligt," fortæller pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark."




Är det någon på detta forum som har varit delaktig i dessa "kundundersökningar"? Någon må det ju finnas i ett så stort forum.
 
SWEDE skrev:När det gällde avskaffandet av Champagne i kabinen så hänvisade SAS som bekant till att kundundersökningar visade att det var så kunderna ville ha det. Inte för att jag tror att någon på BC någonsin medgav att denna/e hade varit delaktig i den åsikten. Gud vet vem det var egentligen.Nu läser jag på Check-in följande citat apropå SAS Go/Plus:"I udviklingen af det nye servicekoncept har vi ikke kigget til branchestandarder men lyttet til kunders behov. Så SAS Plus og SAS Go er udarbejdet sammen med kunderne. Vi har haft fokusgrupper med agenter og medrejseansvarlige hos vores erhvervskunder. Vi har ogsåi gennemført interviewundersøgelser blandt rejsende og samlet input fra de tilfredshedsundersøgelser vi i øvrigt foretager månedligt," fortæller pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark."Är det någon på detta forum som har varit delaktig i dessa "kundundersökningar"? Någon må det ju finnas i ett så stort forum.Klicka för att utvidga...


Frågan är om inte de reseansvariga varit mest intressanta för SAS i detta arbete, och att döma av min sådan så känns inte förändringen konstig... Troligen tankegångar som "Vi reser ändå inte i C eftersom priset styr, därför finns det inget behov av en sådan kabin".
 
erhel skrev:Frågan är om inte de reseansvariga varit mest intressanta för SAS i detta arbete, och att döma av min sådan så känns inte förändringen konstig... Troligen tankegångar som "Vi reser ändå inte i C eftersom priset styr, därför finns det inget behov av en sådan kabin".Klicka för att utvidga...



Det är väl för att Economy Extra har blivit så bra. För en EBG/P:are så är det ju egentligen bara matbrickan, bagagevikten, ombokningsmöjligheten (som jag antar inte så är dålig på Y heller) och på vissa flygplan om man har otur mittsätet som skiljer klasserna åt. Fram tills för ett tag sedan så ingick ju champagne på båda sidor skynket vilket jag anser vara helt vansinnigt.




Tog man istället bort Eco Extra, och presenterade en ny konsekvent Business-service med jämn servicenivå som verkligen höll måttet så tror jag att man skulle kunna få en viss snurr på det hela.
 
twiggs skrev:Det är väl för att Economy Extra har blivit så bra. För en EBG/P:are så är det ju egentligen bara matbrickan, bagagevikten, ombokningsmöjligheten (som jag antar inte så är dålig på Y heller) och på vissa flygplan om man har otur mittsätet som skiljer klasserna åt. Fram tills för ett tag sedan så ingick ju champagne på båda sidor skynket vilket jag anser vara helt vansinnigt.Tog man istället bort Eco Extra, och presenterade en ny konsekvent Business-service med jämn servicenivå som verkligen höll måttet så tror jag att man skulle kunna få en viss snurr på det hela.Klicka för att utvidga...


Den uppfattningen delar jag.
 
erhel skrev:Frågan är om inte de reseansvariga varit mest intressanta för SAS i detta arbete, och att döma av min sådan så känns inte förändringen konstig... Troligen tankegångar som "Vi reser ändå inte i C eftersom priset styr, därför finns det inget behov av en sådan kabin".Klicka för att utvidga...



Jag instämmer i det. Likaväl har jag förespråkat en annan lösning. Allt fler kunder vill ha exklusivitet, i ordets rätta betydelse, d.v.s. separeras från de tilltagande massorna, att få resa bland gelikar, långt fram i kabinen. Det finns därför många goda skäl för de som flyger mycket. Svenne Banan på lustresa med vänner har andra behov än en trött arbetstagare som återigen vänder hem en fredag eftermiddag och (som jag själv) ligger på mellan 140 och 180 flygningar per år.




SAS' C-koncept var totalt felaktigt prissatt, och orsaken till det var i huvudsak E-flex-produkten som förhindrade dem att göra något med priset. Hade de nu istället tagit bort E-flex, och infört långt mer flexibla priser i C, på linje med LX, d.v.s. under LH's C-pris, ja då hade jag köpt det konceptet. Nu har det istället blivit LX och BA i C, mycket komfort och sparade pengar för mig! Det där fria klämsätet är värt Guld många gånger! Men nu erbjuder SAS inte det längre. Big mistake - me think.
 
Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".



Sedan glömmer vi alldeles för ofta här inne att en stor del av resande på SAS är storkunder med avtalspriser som vi inte ser. Jag är helt övertygat att det är inköpschefer och Travel Managers bland SAS Topp 10 kunder (Statoil, några banker, statliga myndigeter etc) som har drivit fram detta tillsammans med SAS. När SAS säger man lyssnar på kunder, är det inte den trogna skara på 2 500 resenärer på Businessclass.se man talar om, men kunder som handlar hos SAS för 100MSEK och upp per år. "That's how they roll my friends".
 
Senator skrev:Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".Sedan glömmer vi alldeles för ofta här inne att en stor del av resande på SAS är storkunder med avtalspriser som vi inte ser. Jag är helt övertygat att det är inköpschefer och Travel Managers bland SAS Topp 10 kunder (Statoil, några banker, statliga myndigeter etc) som har drivit fram detta tillsammans med SAS. När SAS säger man lyssnar på kunder, är det inte den trogna skara på 2 500 resenärer på Businessclass.se man talar om, men kunder som handlar hos SAS för 100MSEK och upp per år. "That's how they roll my friends".Klicka för att utvidga...


Helt klart så. Det var det jag lite taffligt försökte få fram. Jag jobbar på en av SAS topp 10-kunder så därför tror jag att vår reseansvarige haft en hel del att säga till om nämligen.
 
Senator skrev:Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".Sedan glömmer vi alldeles för ofta här inne att en stor del av resande på SAS är storkunder med avtalspriser som vi inte ser. Jag är helt övertygat att det är inköpschefer och Travel Managers bland SAS Topp 10 kunder (Statoil, några banker, statliga myndigeter etc) som har drivit fram detta tillsammans med SAS. När SAS säger man lyssnar på kunder, är det inte den trogna skara på 2 500 resenärer på Businessclass.se man talar om, men kunder som handlar hos SAS för 100MSEK och upp per år. "That's how they roll my friends".Klicka för att utvidga...



Helt riktigt - tyvärr. Money rules. Fördelen med BA är ju att det fula ordet inte syns! Därför borde SAS ha gjort detsamma. Nu försvinner både det fula ordet och produkten.


LX är lika fiffigt om man flyger P, en biljett som dock bara är för resande med lång framförhållning och en flexibel kalender. Men OK, på ARN-CPH får man också i framtiden trängas med banknissarna eller med en ung kille i hängjeans, bakåtvänd keps men med ett TP betat av Statoil i handen på ARN-OSL.
 
Här har vi alltså fokusgrupperna:




"Vi har haft fokusgrupper med agenter og med rejseansvarlige hos vores erhvervskunder. "




Knappast dom som värdesätter Champagne och andra bekvämligheter som vi gör...




Mvh


/NotRyan
 
Nej,



men å andra sidan är det nog de som ligger bakom rätt många av bokningarna så deras åsikt väger tungt.
 
Fredrik skrev:Nej,men å andra sidan är det nog de som ligger bakom rätt många av bokningarna så deras åsikt väger tungt.Klicka för att utvidga...



Som sagt, det vore bättre om vi som flyger får mer inflytande. Reseansvariga i all ära, de har nog viktiga synpunkter också, men när det gäller flygningarnas innehåll, så borde vi bestämma. BA har så vitt jag vet en referensgrupp av (very) Frequent Flyers för sådan syften!
 
Senator skrev:Jag tror så här... Nu står det inte "Business" på fakturan från SAS eller resbyrån men SAS "Plus". Många storföretag har strikt policy med "icke affärsklass". Skälet att Y+ fanns var för att hantera storkunder med sådan policy, men ge lite flexibilitet. Så länge det inte står "Business" på fakturan kommer plötsligen en rad resenärer som har ekonomiklasspolicy, men inte nödvändigtvis "billigast möjligt" att utan problem få resa SAS "Plus".Klicka för att utvidga...


Nåja, i GDSerna (som de flesta storföretag använder) kommer det enligt uppgift stå Business för C, Premium Economy för övriga klasser inom SAS Plus och Economy för SAS Go.



Säga vad man vill om Travel Managers men de är medvetna om vad som gömmer sig bakom klassbeteckningar som Club Europe, SAS Plus och annat smått och gott. Däremot kanske man kan "lura" en och annan omedveten kund om man själv bokar, betalar och vidarefakturerar biljetterna. Etiskt kan man förvisso fråga sig om det är korrekt...
 
Utöver vad som diskuterats tidigare, kan inte en delförklaring vara att SAS är medvetna om att de inte kan upprätthålla en konsistent servicenivå som håller C-standard?
 
Back
Top