Är det någon som har koll på hur de här nya festliga avgifterna appliceras på nya skyteambokningar? Tidigare har ju inte serviceavgiften på 450 kronor varit återbetalningsbar. Men nu är det så svårt att tyda vad som ska återbetalas eller ej vid en avbokning tycker jag. Det framgår inte av villkoren heller.
Det här är ju hela nuvarande villkoren:
Spoiler: SAS Bonusresevillkor för Skyteam-resor
Du kan använda dina
EuroBonus-poäng för att betala för bonusresor med SAS och andra
partnerflygbolag
Du betalar hela biljettpriset med poäng.
Poängpriset är fast och beror på avreseort, destination och reseklass.
Tillämpliga skatter och avgifter måste betalas med betalkort eller kreditkort vid bokningstillfället.
En multiplikator på 2x tillämpas på poängpriset när resan inkluderar flyg med Air Europa, China Airlines eller Vietnam Airlines.
Du kan använda en Amex 2-for-1-voucher med SkyTeam-partners. Endast en voucher kan användas per bokning (online eller via telefon), och bokningen får inte omfatta fler än två resenärer när vouchern används.
Du kan boka enkelresor för 60 % av poängpriset för en tur- och returresa.
Det ges ingen barnrabatt (2 till 11 år) på partnerbonusresor.
Inga stopovers (uppehåll över 24 timmar) är tillåtna.
Du kan kombinera olika flygbolag i samma bokning, men endast om de är medlemmar i SkyTeam-alliansen.
Du kan kombinera
reseklasserför ut- och hemresa (t.ex. utresa i Economy och hemresa i Business), men inte inom samma riktning (t.ex. CPH–AMS i Economy och AMS–JFK i Business).
Vår kundservice kan hjälpa medlemmar att lägga till anslutningsflyg (inklusive i annan reseklass) till befintliga bonusbokningar. Anslutningsflyg är sträckor från Norden till någon av våra navflygplatser: CPH, ARN, OSL, AMS, PAR, LON. Till exempel kan du lägga till UME–ARN–CPH till en befintlig bokning CPH–EWR. Att lägga till ett anslutningsflyg kostar 15 EUR / 150 SEK / 150 NOK / 100 DKK / 15 USD / 25 CAD per person.
Du kan avboka/omboka upp till 24 timmar före utresans avgång. När resan har påbörjats kan returresan inte avbokas eller ombokas. Om du avbokar senast 24 timmar före utresan återbetalas alla giltiga poäng. Poäng som har gått ut återbetalas inte.
Vid resa med
partnerflygbolag tar SAS ut en administrationsavgift på 50 EUR / 450 SEK / NOK / DKK per resenär vid bokning online eller via telefon.
En serviceavgift på 45 EUR / 400 SEK / NOK / DKK per person tillkommer vid nybokning via kundservice (med vissa undantag om onlinebokning inte är möjlig).
Ombokningar görs genom att kontakta kundservice. Ombokningsavgiften är 25 EUR / 250 SEK / 250 NOK / 175 DKK / 25 USD / 32 CAD per person för bokningar med flyg inom Skandinavien och Europa, och 75 EUR / 750 SEK / 750 NOK / 525 DKK / 75 USD / 96 CAD per person för bokningar med interkontinentala flyg.
Kontakta
SAS kundservice för information eller för att boka retur från en annan flygplats.
Produkter och tjänster som erbjuds av partnerflygbolag kan skilja sig från SAS-flyg, och extra bagageavgifter kan tillkomma.
Du tjänar inga
EuroBonus-poäng på bonusresor.
SAS förbehåller sig rätten att ändra poängpriser och biljettregler.
Källa:
https://www.sas.se/eurobonus/poang/anvand/partnerbonusresor/
Det står ju inget om avbokning men jag utgår ifrån att det likställs med ombokning, d.v.s. 750 kronor. Per resa utgår jag ifrån och inte per väg, även om man skulle boka om båda benen av en resa. Administrationsavgiften på 450 kronor, återbetalas den? Ska man räkna med att det numera är 450 + 750 = 1200 kronor per person som brinner inne om man behöver avboka en Skyteam-bokning?
Vad gäller för en resa som inte är interkontinental men som inte är inom Skandinavien och Europa? Säg en inrikesresa i USA eller en resa mellan två länder i Asien som tillhör samma zon? De är ju inte interkontinentala men ej heller inom Europa. Gissningsvis 750 kronor + 450 kronor per person men SAS är ju inte så bra på att vara tydliga.