Senaste nytt

SAS har ställt in 700 flygningar de senaste 3 månaderna

Flygplatserna med störst andel försenade flyg hittills i år (minst i genomsnitt tre avgångar/dag under 1 januari – 30 juni)
Åre Östersund: ca 33 % försenade flyg
Luleå: ca 30 % försenade flyg
Örebro: ca 29 % försenade flyg
Arlanda: ca 28 % försenade flyg
Kiruna: ca 26 % försenade flyg
Karlstad: ca 26 % försenade flyg
Ronneby: ca 26 % försenade flyg
Bromma: ca 26 % försenade flyg
Landvetter: ca 25 % försenade flyg
Umeå: ca 25 % försenade flyg

Flygrutterna med störst andel försenade flyg hittills i år (minst 180 avgångar under 1 januari – 30 juni)
Dala (Borlänge) – Landvetter: ca 49 % försenade flyg
Örebro – Malmö: ca 47 % försenade flyg
Landvetter – Düsseldorf: ca 46 % försenade flyg
Ronneby – Arlanda: ca 39 % försenade flyg
Åre Östersund – Bromma: ca 36 % försenade flyg

Källa: 2018 ett rekordår för flygförseningar – Travel News
Hm, jag som precis tänkte boka returen på Örebro Malmö, dvs omvänt. Kanske får tänka om där...

Om det inte finns besättning att skola in spelar det ingen roll hur lång tid det tar, det är mig veterligen där problemet ligger.
Det är inte direkt höga krav som ställs för att börja jobba som cabin crew och man tjänar faktiskt skapligt men av någon anledning är det inte så intressant för folk att jobba som crew längre.
Om det är SAS Ireland vi har att göra med tjänar kabinpersonalen inte skapligt. Hela poängen med det är ju att kabinpersonalen och cockpit ska tjäna betydligt mindre än vad befintlig skandinavisk crew gör.

Om det är SAS Ireland vi har att göra med tjänar kabinpersonalen inte skapligt. Hela poängen med det är ju att kabinpersonalen och cockpit ska tjäna betydligt mindre än vad befintlig skandinavisk crew gör.
Skapligt? De har marknadsmässig lön där de är baserade. De tjänar betydligt mer än vad kabinpersonal i en del andra länder gör.

Skapligt? De har marknadsmässig lön där de är baserade. De tjänar betydligt mer än vad kabinpersonal i en del andra länder gör.
Det givna svaret är förstås att arbetsvillkoren då inte anses marknadsmässiga. Varför har man annars problem att locka personal på alla fronter? Någon tanke kring det?

Det givna svaret är förstås att arbetsvillkoren då inte anses marknadsmässiga. Varför har man annars problem att locka personal på alla fronter? Någon tanke kring det?
Det var du som relativiserade lönerna genom att göra en jämförelse med SAS Scandinavien.

Lönen är marknadsmässig då det är den lön som betalas. Kan vara att jämvikt inte har uppnåtts på den marknaden ännu dock.

(Och det beror nog på att arbetstagaren fortfarande tror att jobbet i en kabin för en scandinavisk flagg carrier skall inhålla de anomalier som tidigare gällde)

Det var du som relativiserade lönerna genom att göra en jämförelse med SAS Scandinavien.

Lönen är marknadsmässig då det är den lön som betalas. Kan vara att jämvikt inte har uppnåtts på den marknaden ännu dock.

(Och det beror nog på att arbetstagaren fortfarande tror att jobbet i en kabin för en scandinavisk flagg carrier skall inhålla de anomalier som tidigare gällde)
Haha, dagens understatement. Jo, det ser ut så va...
Har lite svårt att säkert uttala mig om graderna svårigheten för en liten scandinavisk arbetsgivare att rekrytera personal utomlands så mina kommentarer är mer på ett generellt nationalekonomiskt plan.

Vad som är intressant dock är att arbetsgivare och arbetstagare i detta fall kommer att mötas och jämvikt uppstå. Allt annat lika.

Det är inte som att säga att nu skall vi ha 20 000 fler poliser i Sverige och ingångslönen är 2x xxx. Där finns ingen marknad och skevheten kommer att bestå. Allt annat lika.

Har lite svårt att säkert uttala mig om graderna svårigheten för en liten scandinavisk arbetsgivare att rekrytera personal utomlands så mina kommentarer är mer på ett generellt nationalekonomiskt plan.

Vad som är intressant dock är att arbetsgivare och arbetstagare i detta fall kommer att mötas och jämvikt uppstå. Allt annat lika.

Det är inte som att säga att nu skall vi ha 20 000 fler poliser i Sverige och ingångslönen är 2x xxx. Där finns ingen marknad och skevheten kommer att bestå. Allt annat lika.
Låt oss återgå till lite fakta.

1. Detta är ingen skandinavisk arbetsgivare. Flygande personal är anställd av ett irländskt bemanningsföretag, Dublinbaserade CAE Parc. Flygande personal har överhuvudtaget ingenting med skandinaviska SAS att göra annat än att man tjänstgör ombord ett flygplan vars stjärtfena är målad med SAS logga.

2. Det enda vi kan fastslå i detta nu är följande: (i) CAE Parc erbjuder inte marknadsmässiga (eller varför inte kalla det konkurrenskraftiga istället, man ska ju uppenbarligen locka över folk) arbetsvillkor, och (ii) detta har lett till att personalbristen är stor (så t.ex. står tre stycken färdiga A320Neo i en hangar i Hamburg och väntar på att CAE Parc ska erbjuda marknadsmässiga (och/eller konkurrenskraftiga) arbetsvillkor och därmed locka till sig personal som kan tjänstgöra ombord dessa plan).

Personligen har jag inget problem med olika lönelägen och ser positivt på att man flaggar ut. I det här fallet har dock CAE Parc (på uppdrag av SAS) uppenbarligen misslyckats totalt. Det är ett riktigt haveri och det drabbar passagerarna.

Låt oss återgå till lite fakta.

1. Detta är ingen skandinavisk arbetsgivare. Flygande personal är anställd av ett irländskt bemanningsföretag, Dublinbaserade CAE Parc. Flygande personal har överhuvudtaget ingenting med skandinaviska SAS att göra annat än att man tjänstgör ombord ett flygplan vars stjärtfena är målad med SAS logga.

2. Det enda vi kan fastslå i detta nu är följande: (i) CAE Parc erbjuder inte marknadsmässiga (eller varför inte kalla det konkurrenskraftiga istället, man ska ju uppenbarligen locka över folk) arbetsvillkor, och (ii) detta har lett till att personalbristen är stor (så t.ex. står tre stycken färdiga A320Neo i en hangar i Hamburg och väntar på att CAE Parc ska erbjuda marknadsmässiga (och/eller konkurrenskraftiga) arbetsvillkor och därmed locka till sig personal som kan tjänstgöra ombord dessa plan).

Personligen har jag inget problem med olika lönelägen och ser positivt på att man flaggar ut. I det här fallet har dock CAE Parc (på uppdrag av SAS) uppenbarligen misslyckats totalt. Det är ett riktigt haveri och det drabbar passagerarna.
Anledningen till anomalin och svårigheten att rekrytera är enligt mitt förmenande att arbetstagaren ser arbetsgivaren som scandinavisk och förväntningar sig vilkor därefter. Arbetstagaren läser att man skall arbeta "för SAS" att det sen står det CAE parc eller nåt annat i avtal är underordnat. Men visst har de bevisligen tillfälligt inte lyckats med bemanningen, min poäng är dock att jämvikt kommer att uppstå.

Anledningen till anomalin och svårigheten att rekrytera är enligt mitt förmenande att arbetstagaren ser arbetsgivaren som scandinavisk och förväntningar sig vilkor därefter. Arbetstagaren läser att man skall arbeta "för SAS" att det sen står det CAE parc eller nåt annat i avtal är underordnat.
Haha, du har inte mycket tro till människors egna förmåga att tänka.

Men OK. Så arbetsvillkoren hos CAE Parc är alltså marknadskraftiga och konkurrenskraftiga på den lokala marknaden (London respektive Malaga) men flygande personal förväntar sig skandinaviska villkor? Det är alltså personal som kommer från Monarch Airlines och Ryanair vi talar om, varför skulle de helt plötsligt tro på guld och gröna skogar? Tror jag ger upp den här diskussionen.

Toppen