Senaste nytt

Sas bokar om resa till 3 dagar senare

Gajonen

Medlem
Har planerat en resa till Syechellerna i 6 mån, flygbiljetterna bonusbiljetter bokades för några månader sedan . Vi ska rör på oss en del på plats så hotell, båtar , färjor, transfer hyrbilar etc är bokat och betalt på förhand inte ombokningsbart.

Om 9 dagar går resan och idag får jag ett sms att kenya airways som kör sista sträckan nairobi - mahe har ställt in flyget och bokat oss ett dygn senare, så fasti. nairobi ett dygn är en total besvikelse och sabbar vår planering och jag ringer sas för att hitta en annan lösning.
Den första agenten är så sjukt otrevlig , skriker att hon inget kan göra och slänger på i örat på mig. Agent 2 är trevlig och försöker hitta lösningar men är begränsad av att vi ska resa om en dryg vecka och han får bara boka om med bonusbiljetter och sådana hittar han inte.

Jag förklarar att vi absolut inte kan komma fram senare och han försöker hitta flyg som går någon dag tidgare men då har de 5 stopp och är hiskeligt långa och det gör jag inte med 2 barn. Vi ger upp, lägger på, och jag börjar kolla efter hotell i Naioribi.

2 h senare har jag fått ett mail från sas med 4 nya flygbiljetter ett datum med utresa 3 dagar senare än de biljetter vi hade, våra ursprungliga biljetter är bara borta och de har bokat om oss till ett flyg 3 dagar senare än när vi skulle flyga !!!

Ringer åter igen SAS men blir nu slussad runt bland engelsktalande som inte förstår vad som hänt, hur det gått till, och inte har några som helst lösningar. De kan inte hoitta några bonusbiljetter att boka om till och får inte boka om till andra....

Hamnar tillslut hos en svensk agent som bara konstaterar att bonusavdeleningen stängt och jag får ringa igen imorgon.

Jag är tvärförbannad och förtvivlad, hela vår resa är just nu förstörd, vi kan inte komma fram 3 dagar senare, resan blir för kort och vi missar det vi planerat och redan betalat för Hur tusan kan Sas utan vårt godkännande bara boka om våra biljetter med utresa 3 dagar senare?

Vad har vi för rättigheter ?
Jag kollade med vår extra reseförsäkring men där kan vi inte få någon hjälp mer ersättning, då resan måste " vara påbörjad "

Kan inte Sas lösa detta imrogon bitti , så ser jag ingen annan utväg än att boka andra biljetter på Quatar airways och kräva ersättning för dessa av SAS , får jag rätt ?

Kan Sas boka om oss till " vanliga biljetter " när det inte finns några bonusbiljetter, det är ju de som har sabbat det för oss, de måste väl lösa det oxå då .

Om det är kenya airways som har ställt in ert flyg så är det som som ska boka om er, när det är mindre än 14d till avresa ska man kunna bli ombokad på betalda biljetter. Jag har ingen erfarenhet av kenya airways dock men oftast kräver det rätt många samtal och envishet för att lösa.

Det SAS kan hjälpa till med är att boka om till andra bonus biljetter i den mån det finns sådana. Och såklart om du lyckas få kenya airways att boka om er så behöver SAS ställa ut nya biljetter.

Har du varit i kontakt med kenya airways?

Vilket datum ska ni vara framme i SEZ? Vet ju inte hur många ni är eller om du bokat biz. Finns ju CDG-SEZ 6/2, övernattning i NBO och framme i SEZ 7:e 16:45. Men kanske inte funkar. Verkar finnas 6 platser iaf.

Om det är kenya airways som har ställt in ert flyg så är det som som ska boka om er, när det är mindre än 14d till avresa ska man kunna bli ombokad på betalda biljetter. Jag har ingen erfarenhet av kenya airways dock men oftast kräver det rätt många samtal och envishet för att lösa.

Det SAS kan hjälpa till med är att boka om till andra bonus biljetter i den mån det finns sådana. Och såklart om du lyckas få kenya airways att boka om er så behöver SAS ställa ut nya biljetter.

Har du varit i kontakt med kenya airways?
Jag skulle kontakta kenya airways men hann inte förrän jag upptäckte att Sa bokat om hela resan till datum 3 dagar senare , så då känns det som det blev en fråga med Sas ?

Vilket datum ska ni vara framme i SEZ? Vet ju inte hur många ni är eller om du bokat biz. Finns ju CDG-SEZ 6/2, övernattning i NBO och framme i SEZ 7:e 16:45. Men kanske inte funkar. Verkar finnas 6 platser iaf.
Det var ju så vi skulle åka via CDG - NBO och vara framme i Seychellerna 02.15 mot den 9/2 , den svenska agenten hittade ju något flyg dagarna innan men det var 5 stopp , och många timmar extra som jag ville undvika, den utländska agenten några timmar senare hittade inga möjliga flyg några dagar .

Frågan är dock hur SAS själva utan någon kontakt med oss kan ändra hela vår resa, 9 dagar innan, och boka om flyget så att det går 3 dagar senare och vilka rättigheter vi har , kan jag boka ett annat bolag och de får betala? , kan jag kräva 400/600 euro per flygning som de " ställt in " , Sas flög ju inga sträckor, fast det är ju de som har bokat av ovh om våra biljetter

Frågan är dock hur SAS själva utan någon kontakt med oss kan ändra hela vår resa, 9 dagar innan, och boka om flyget så att det går 3 dagar senare och vilka rättigheter vi har , kan jag boka ett annat bolag och de får betala?
Jag har väldigt svårt att tro att SAS har bokat om er på eget initiativ. Det mest troliga är att det är Kenya Airways, sen får du biljetter från SAS. Eftersom de är köpta där, du får försöka se det mer som att SAS är en resebyrå. I teorin kan du boka en ny resa och kräva ersättning men om du lyckas i praktiken är en annan fråga, ett sådant krav ska i så fall ställas mot Kenya Airways.

Vi var 4 bokade i economy , vart ser du dessa biljetter ?
Jag har inte kollat själv men gissningsvis om du söker på bara den sträckan. Om du pratar med SAS så kan du be att de först bokar CDG-NBO-SEZ och därefter lägger till anslutning till CDG.

Sas säger själv at det ser ut som att det är en agent i danmark som har bokat om oss. Kenya airways bokade först om oss på flyget nbo-sey med 1 dygn , sen kom denna ändring av hela flygrutten från sas så nej jag tror det är sas , eller deras system per automatik , jag kan inte se annat än att kravet då ska riktas mot dem, resebyrå eller ej

Vi var 4 bokade i economy , vart ser du dessa biljetter ?
De finns hos SAS partnersök, boka dock inte dessa separat utan ring in och be SAS lägga in de biljetterna om det är ett bra alternativ. Verkar inte finnas något bättre.
Som skrivet efter ni lagt till detta så be SAS lägga till anslutning till CDG. Ser ut som ni får ta en natt i CDG också dock.

Såg också att Kenya endast säljer revenue 6/2+7/2 så er flight verkar ju inställd på riktigt.

Tar ni det alt så ta AF-flighten (10:50), antar deras eco är bättre än KQs?
IMG_0030.png

Toppen