Ja, det är inte många A319. Men det är ändå en försämring, eller hur?
Att sitta tillsammans med en kollega, vän eller ett barn måste inte betyda att man vill och uppskattar att sitta trångt i business och skava armbågar med varandra?
Och även de som reser i par har kanske väskor? Min erfarenhet är att om bolaget säljer 4 av 4 säten per rad i en Embraer, så blir det en utmaning med carry-on i business.
Tänk om SAS verkligen trodde så mycket på sitt nya business-koncept att man tog tillfället som nu ges att konfigurera nya plan med en business-kabin? Dvs inte som one-class med samma pitch rakt över. Kanske t.om. våga sig på att konfigurera business som 1+2 platser per rad, à-la Embraers standard?
Här kommer 55 nya plan med räckvidd på 5500 km, helt oskrivna blad. Och så ska de flygas som om det vore ATR42 fast med jet-motor?
Att installera speciella business stolar i varje plan på maskiner som går på kort / medeldistans är inte aktuellt. Genom att kunna flytta gardinen framåt och bakåt kan SAS uppnå bättre flexibilitet över säsong och på olika destinationer med olika resmönster.
Men önskar du CRJ900 och Embraer med seatblock i Business delen så skicka in det som förslag/önskemål till SAS