Senaste nytt

SAS Go KRK-ARN – 40 min tidiga och landning i Alfrida

Mikado

Medlem
Slog till på billiga biljetter till Krakow under senaste F&F-kampanjen. Egentligen inget att skriva reserapport om men gårdagens hemfärd fick mig att ändra mig. Dessutom bra övning inför framtidens förhoppningsvis lite mer spektakulära rapporter.

Utsikt över Wawel från vårt rum på Queen Boutique Hotel. Fyrstjärnigt hotell med helt okej rum (om än svårt att få korrekt temperatur), perfekt läge och väldigt bra frukost.
upload_2019-1-2_12-35-0.png


Hälften av alla måltider intogs på polska restaurangen Pod Baranem. Fruktansvärt bra.

upload_2019-1-2_12-37-48.png


Vill också tipsa om lunch på Lunch Bar Marco, tvårätters för 16 PLN, god polsk mat och gigantiska portioner.

Så till hemresan, SK1800 kl 21.45. Boarding enligt boardingpass kl 21.25. Vi stannade kvar inne i Krakow lite längre än vad vi tänkt oss, och taxin tog god tid på sig att komma så vi blev sena. Men det var inte en människa på flygplatsen på nyårsdagen med bara fem flighter kvar för kvällen, så ensamma i säkerhetskontrollen och utan bagage gick det snabbt och smidigt. 20.55 hade vi lokaliserat vår gate och satte oss i baren för lite öl och kortspel. Två minuter senare plingar det till i högtalarna och prioboarding för vår flight annonseras. Då var det bara att packa ihop sig, hälla i sig ölen och bege sig mot gaten. När vi kom fram var prioboardingen avslutad och vi övriga fick gå på.

21.15 var det boarding complete. 21.25 taxade planet ut och 21.33 lämnade vi marken.

Gott om benutrymme på rad 11 i en Boeing 737-700. Gångsätet var ledigt så vi hade tre säten till vårt förfogande.

upload_2019-1-2_12-42-34.png


En uppmärksam flygvärdinna gav mig en filt. Mycket uppskattat.

upload_2019-1-2_12-48-5.png


En dryg timme efter start började vi gå neråt. Innan vi lämnade Krakow sa kapten att det var fint flygväder på sträckan men att stormbyar väntades i Stockholm senare under kvällen. Tyvärr hann vi inte före dessa stormbyar trots den tidiga starten. Vi landade alltså mitt i Alfridas tilltagande vindar vilket resulterade i en minst sagt skakig landning. Men det gick bra och 23.10 befann vi oss i säkerhet på marken – 40 minuter före tidtabell.

Det var allt för den här gången. Nästa gång blir det förhoppningsvis lite mer spännande än en SAS Go-flygning inom Europa, men det kanske roade någon i alla fall.
 

Plus

Medlem
Trevlig rapport.

Ett tips, om du ska använda iata-koder, se till att få rätt. Krakow har KRK som kod.
 

Malu

Medlem
Jag roade mig med att följa trafiken på Flightradar24 igår kväll och vet att jag såg just din flight. Förstår att det var lite skakigt - det var några som fick ta ett extra varv, bl a en LOT CRJ-900 från WAV, men tack vare rak vindriktning mot inflygningen så landade de flesta direkt!
 
Trevligt att läsa en kort reseberättelse! Jag tänkte nog försöka komma iväg till Krakow i vår på eurobonusbiljetter, vad tyckte du om stan?
 

Mikado

Medlem
Trevligt att läsa en kort reseberättelse! Jag tänkte nog försöka komma iväg till Krakow i vår på eurobonusbiljetter, vad tyckte du om stan?

Gillar verkligen Krakow! Det här var vårt andra besök. Liten och behändig stad, går bra att gå överallt i princip. Väldigt bra mat till bra priser, schyssta barer och caféer, saltgruvan är kul att besöka. Har bara varit där i augusti och nu i dec/jan, kan tänka mig att det är perfekt på våren. Rekommenderas!
 
Gillar verkligen Krakow! Det här var vårt andra besök. Liten och behändig stad, går bra att gå överallt i princip. Väldigt bra mat till bra priser, schyssta barer och caféer, saltgruvan är kul att besöka. Har bara varit där i augusti och nu i dec/jan, kan tänka mig att det är perfekt på våren. Rekommenderas!

Då får det förhoppningsvis bli en resa dit! Tack för svaret! :)
 
Toppen