Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Apollo kommer ju definitivt vara en relativt kortsiktig ägare som säkert kommer sikta på att avyttra sin andel inom 5-8 år. Detta innebär troligen att det kommer vidtas ganska drastiska åtgärder för att göra bolaget så attraktivt som möjligt vid framtida försäljning - huruvida det innebär förändringar som är positiva för oss medvetna resenärer återstår att se.
 
Det är en del i Berlingskes uppgifter som jag tycker är lite mysko, och därför inte kan utgöra den enda tänkbara vägen framåt för SAS. Visst, blir det 2-3 stora ägare som har nära 100% av aktierna, låter väl en avnotering rätt rimlig. Att slippa diverse rapporteringstillfällen och investor relations-verksamhet kan spara lite pengar och kanske framför allt tid för företagsledningen. Det jag tycker är mysko är däremot:
- Förra veckans besked lät ju däremot som att SAS letar efter tänkbara anbud från en bredare uppsättning investerare än danska staten och Apollo Global Management. Om det finns sådana som kan tänka sig att gå in med säg 5-10% vardera, kan de ju vara intresserade av en fortsatt börsnotering för att kunna få en löpande värdering av sitt innehav och kunna handla med poster. Annorlunda uttryckt, om en avnotering ingår i planeringen bör det nog påverka vilken typ av investerare som är aktuella?
- Även om befintliga aktieägare drabbas av rejäl utspädning, kommer deras innehav av det rekonstruerade SAS ju inte att gå ner exakt till noll av att det tas in nytt kapital. Tidigare har det väl spekulerats i 90-95% utspädning, vilket ändå skulle innebära att 5-10% blir kvar i "befintliga händer".
- Svenska och norska staten har tydligt sagt att de inte vill skjuta till mer kapital, men båda har ju gett nya lån till SAS härom året och har väl sagt sig vara villiga att konvertera dessa lån till eget kapital? (Eller är det bara svenska staten som sagt det?) Så i ett första skede skulle även dessa ha ett aktieinnehav, så vida inte SAS behåller lånen eller löser dem med nytt kapital (vilket låter onödigt komplicerat).
- Som @Ricci påpekar krävs det >50% ägare från EU/EES för ett EU-baserat flygbolag, så 70% amerikanskt ägande är helt klart emot reglerna. Om Apollo går upp till 49% och Danmark 30% behövs det alltså 21% ytterligare från andra EU/EES-ägare (inklusive de små restposter som blir kvar från befintliga ägare efter utspädning).

Dessutom behöver danska staten rimligen godkännande från EU-kommissionen för att stoppa in nytt kapital (utöver konvertering av lån) p.g.a. EUs statsstödsregler. Frågan är om det verkligen är något som får ett automatiskt godkännande och går väldigt fort?

Jag har inte riktigt blivit klokare om vart ägandet av SAS är på väg av dagens spekulationer. Men jag hoppas det är på väg någonstans så vi slipper konkurs.
 
Last edited:
Det är som upplagt för att LH Group ska ta över men jag är tveksam till om de vill det. Vad som är säkert är att nuvarande ägare bortsett från danska staten är på väg bort.
 
Vet inte om denna artikel är öppen för alla finns i dagens SvD och skrivets av Tomas Augustsson som är deras analytiker när det flygbolag.
Artikeln går ut på att SAS aktien är i princip värdelös för nuvarande aktieägare.

Avslutas med
Som ett kraftigt omgjort och ekonomiskt sanerat bolag skulle SAS i så fall kunna drivas vidare som ett skandinaviskt varumärke i Lufthansagruppen. Precis på samma sätt som flygbolagen Swiss, Austrian och Brussels Airlines redan gör.
 
Det är en del i Berlingskes uppgifter som jag tycker är lite mysko, och därför inte kan utgöra den enda tänkbara vägen framåt för SAS. Visst, blir det 2-3 stora ägare som har nära 100% av aktierna, låter väl en avnotering rätt rimlig. Att slippa diverse rapporteringstillfällen och investor relations-verksamhet kan spara lite pengar och kanske framför allt tid för företagsledningen. Det jag tycker är mysko är däremot:
- Förra veckans besked lät ju däremot som att SAS letar efter tänkbara anbud från en bredare uppsättning investerare än danska staten och Apollo Global Management. Om det finns sådana som kan tänka sig att gå in med säg 5-10% vardera, kan de ju vara intresserade av en fortsatt börsnotering för att kunna få en löpande värdering av sitt innehav och kunna handla med poster. Annorlunda uttryckt, om en avnotering ingår i planeringen bör det nog påverka vilken typ av investerare som är aktuella?
- Även om befintliga aktieägare drabbas av rejäl utspädning, kommer deras innehav av det rekonstruerade SAS ju inte att gå ner exakt till noll av att det tas in nytt kapital. Tidigare har det väl spekulerats i 90-95% utspädning, vilket ändå skulle innebära att 5-10% blir kvar i "befintliga händer".
- Svenska och norska staten har tydligt sagt att de inte vill skjuta till mer kapital, men båda har ju gett nya lån till SAS härom året och har väl sagt sig vara villiga att konvertera dessa lån till eget kapital? (Eller är det bara svenska staten som sagt det?) Så i ett första skede skulle även dessa ha ett aktieinnehav, så vida inte SAS behåller lånen eller löser dem med nytt kapital (vilket låter onödigt komplicerat).
- Som @Ricci påpekar krävs det >50% ägare från EU/EES för ett EU-baserat flygbolag, så 70% amerikanskt ägande är helt klart emot reglerna. Om Apollo går upp till 49% och Danmark 30% behövs det alltså 21% ytterligare från andra EU/EES-ägare (inklusive de små restposter som blir kvar från befintliga ägare efter utspädning).

Dessutom behöver danska staten rimligen godkännande från EU-kommissionen för att stoppa in nytt kapital (utöver konvertering av lån) p.g.a. EUs statsstödsregler. Frågan är om det verkligen är något som får ett automatiskt godkännande och går väldigt fort?

Jag har inte riktigt blivit klokare om vart ägandet av SAS är på väg av dagens spekulationer. Men jag hoppas det är på väg någonstans så vi slipper konkurs.
Tror inte Apollo kan runda 49% reglerna genom att sätta upp ett EU baserat SPV eller investment fund?
 
Tror inte Apollo kan runda 49% reglerna genom att sätta upp ett EU baserat SPV eller investment fund?
Förmodligen inte, eftersom begreppet "Europa-kontrollerat" används i reglerna. Men jag vet inte säkert. Känner du till något fall där det funkat för ett icke-europeiskt bolag att äga >50% av ett EU-baserat flygbolag via en sådan bulvankonstruktion?
 
Tror inte Apollo kan runda 49% reglerna genom att sätta upp ett EU baserat SPV eller investment fund?
Om det hade varit så enkelt så känns det osannolikt att ingen skulle gjort det tidigigare, tex mellanösternbolagen som stannat vid 49%.

Antagligen kopplat till liknande saker som regler för verklig huvudman, som ju är konstruerade just för att hindra sådana konstruktioner.
 
  • Gilla
Reactions: hco
En fråga från en som inte förstår. Om det nu är så som det sägs att SAS aktier i princip blir värdelösa, vad är då incitamentet för långivarna att omvandla SAS skulder till aktier? Då kan man väl istället bara skriva av skulden så är det klart, eller?

För övrigt så tror jag att ett fåtal stora ägare och en avregistrering från börsen skulle ge SAS lite arbetsro och möjlighet till lite mer långsiktighet, vilket jag tror är behövligt för att kunna bygga upp sig inifrån och ut.
 
En fråga från en som inte förstår. Om det nu är så som det sägs att SAS aktier i princip blir värdelösa, vad är då incitamentet för långivarna att omvandla SAS skulder till aktier? Då kan man väl istället bara skriva av skulden så är det klart, eller?
SAS nuvarande aktier blir i princip värdelösa eftersom långivarna måste erbjudas många gånger fler aktier än de som finns idag, just eftersom lånen är på många gånger det nuvarande börsvärdet (aktiekurs * antal aktier). Om sedan SAS skulle gå med vinst igen, är det de nya aktieägarna som "äger" 95% eller 99% av vinsten.
 
Toppen