Det är en del i Berlingskes uppgifter som jag tycker är lite mysko, och därför inte kan utgöra den enda tänkbara vägen framåt för SAS. Visst, blir det 2-3 stora ägare som har nära 100% av aktierna, låter väl en avnotering rätt rimlig. Att slippa diverse rapporteringstillfällen och investor relations-verksamhet kan spara lite pengar och kanske framför allt tid för företagsledningen. Det jag tycker är mysko är däremot:
- Förra veckans besked lät ju däremot som att SAS letar efter tänkbara anbud från en bredare uppsättning investerare än danska staten och Apollo Global Management. Om det finns sådana som kan tänka sig att gå in med säg 5-10% vardera, kan de ju vara intresserade av en fortsatt börsnotering för att kunna få en löpande värdering av sitt innehav och kunna handla med poster. Annorlunda uttryckt, om en avnotering ingår i planeringen bör det nog påverka vilken typ av investerare som är aktuella?
- Även om befintliga aktieägare drabbas av rejäl utspädning, kommer deras innehav av det rekonstruerade SAS ju inte att gå ner exakt till noll av att det tas in nytt kapital. Tidigare har det väl spekulerats i 90-95% utspädning, vilket ändå skulle innebära att 5-10% blir kvar i "befintliga händer".
- Svenska och norska staten har tydligt sagt att de inte vill skjuta till mer kapital, men båda har ju gett nya lån till SAS härom året och har väl sagt sig vara villiga att konvertera dessa lån till eget kapital? (Eller är det bara svenska staten som sagt det?) Så i ett första skede skulle även dessa ha ett aktieinnehav, så vida inte SAS behåller lånen eller löser dem med nytt kapital (vilket låter onödigt komplicerat).
- Som
@Ricci påpekar krävs det >50% ägare från EU/EES för ett EU-baserat flygbolag, så 70% amerikanskt ägande är helt klart emot reglerna. Om Apollo går upp till 49% och Danmark 30% behövs det alltså 21% ytterligare från andra EU/EES-ägare (inklusive de små restposter som blir kvar från befintliga ägare efter utspädning).
Dessutom behöver danska staten rimligen godkännande från EU-kommissionen för att stoppa in nytt kapital (utöver konvertering av lån) p.g.a. EUs statsstödsregler. Frågan är om det verkligen är något som får ett automatiskt godkännande och går väldigt fort?
Jag har inte riktigt blivit klokare om vart ägandet av SAS är på väg av dagens spekulationer. Men jag hoppas det är på väg någonstans så vi slipper konkurs.