Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Fredrik

Medlem
Nu förstår jag inte riktigt…. SAS och lönsamma linjer????;)

Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.

Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.

Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.
 

maswan

Medlem
Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.
Det är med viss oro jag ser på framtiden då mitt jobb är beroende av ett nätverksbolag med hyggliga föbindelser till en rätt stor mängd sekundära städer i Europa (Geneve, Hamburg, Manchester, Ljubljana, etc), med utgång från Umeå. Om det är SAS, Lufthansa, Finnair, eller KLM gör mig inte så mycket egentligen (förutom att Schipol och Helsingfors är rätt eländiga flygplatser), men varken Norwegian, BRA, eller Ryanair är alternativ för en majoritet av mina resor.
 

Hachans

Medlem
Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.

Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.

Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.

Det är precis vad jag argumenterat för tidigare. Låt SAS försvinna. Det är ingen naturlag att vi måste ha ett flygbolag där vi kan prata svenska med personalen medan vi flyger till de svensktalande byarna i Spanien.

De lönsamma linjerna fylls av någon annan som du säger. BRA kanske flyttar till Arlanda och blir någon connecting partner till andra bolag. Ryan, norsken och Eurowings är i faggorna redan. Finnair kanske blir kreativa med orterna norröver. Ronneby och Ängelholm kanske blir utan flyg men staten får handla upp ifall det är viktigt.
 

ARN01

Medlem
Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag.

För en majoritet här är väl EGENTLIGEN en stor anledning till oron, mig inkluderat, helt enkelt att man har "investerat" mycket i SAS. Poäng/lojalitet, kreditkort, uppbokade resor etc. Att det sedan är ett minst sagt tunt argument/fullkomligt ointressant för en borgenär, skattebetalare eller riktig investerare håller nog de flesta med om.
 

RickardG

Medlem
Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.

Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.

Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.
Det som i mina ögon främst blir en försämring skulle vara att det blir svårt att få genomgående biljetter från Sverige om det i huvudsak blir Norwegian och Ryan som tar över flertalet linjer. Om bolaget heter SAS eller något annat är inte viktigt för min del, men att slippa åka på separata biljetter, samt att få möjlighet att samla bonuspoäng till en allians är något jag värdesätter.
 

CarlT

Medlem
Det kan ha varit en överdrift men grejen är såklart den att om SAS inte är lönsamma någonstans har de inte livets rätt.

Grejen är den att jag inte riktigt förstår varför vi ska hetsa upp oss över att vi eventuellt inte längre får vara kund hos ett företag. Det är inte som att företaget erbjuder en sån fantastisk tjänst. Det gäller för övrigt båda sidor av argumentet.

Mediamarkt är precis på väg bort från den svenska marknaden och kommer vara bortglömda inom ett år. Skulle SAS gå i konkurs kommer de också vara bortglömda av allmänheten inom kort. Den som faktiskt flyger med SAS kommer kunna ta Ryanair eller Norwegian eller något annat bolag.
Det är ganska enkelt - det blir en stor förlust för Sverige utanför Stockholm att inte ha ett lokalt nätverksbolag med fokus på landet. Kommer KLM/LH/BA ta över alla linjer som SAS flyger inom Skandinavien till sin hub? Flyger man ofta är det rätt skönt att ha en bokning till exempel, och ska man då behöva flyga via Amsterdam och man flyger Umeå - Oslo känns det helt iskallt måste jag erkänna, om nu KLM ens tar linjen.

Kvar får vi ett land med mycket sämre infrakstruktur för tjänsteresor och alla städer utanför Stockholm blir mindre intressanta att etablera sig i då de kommer få sämre kommunikationer. Dessutom lär många svenska städer få sämre utbud även till Stockholm då många linjer kan hjälpas till av att det finns en efterfrågan av folk som ska vidare.

Men det är inte bara Sverige utanför Stockholm som påverkas negativt. Vi har som affärsresenärer i Stockholm ett relativt bra utbud till flera städer som möjliggörs över att ett nätverksbolag har hub här och med det de fördelarna som gers såsom status för lounge/fast track/uppgraderingar m.m. Affärsresande kommer helt enkelt bli mer omständigt och vi får ett sämre utbud.

Jag vet att SAS har försämrat sin service och sitt utbud men det är fortfarande ett nätverksbolag som har en större hub i Sthlm vilket man ska vara väldigt tacksam för att man har om man reser mer än till solen någon gång om året. Jämförelsen med mediamarkt är tyvärr helt fel då de konkurrerar med företag som har en identisk produkt, vilket inte är fallet här.
 

DRG

Medlem
Håller helt med om svårigheterna att resa från Sverige. Men den viktigaste aspekten för landet Sverige och svenska företag är att det också blir svårare att åka åt andra hållet. Intresset för utländska investeringar lär minska när det inte går att ta sig till och titta på de platser där investering i en fabrik skall ske eller man dundrar att flytta en regional ledningshub till. I teorin kanske detta inte borde spela så stor roll, men i den verkliga världen är det människor som tar beslut och de påverkas av sina privata preferenser och erfarenheter. Titta bara på hur danskarna alltid (och framgångsrikt) har lyft fram just sina goda förbindelser med övriga världen som ett sätt att få investeringar.
 

LPC123

Medlem
Håller helt med om svårigheterna att resa från Sverige. Men den viktigaste aspekten för landet Sverige och svenska företag är att det också blir svårare att åka åt andra hållet. Intresset för utländska investeringar lär minska när det inte går att ta sig till och titta på de platser där investering i en fabrik skall ske eller man dundrar att flytta en regional ledningshub till. I teorin kanske detta inte borde spela så stor roll, men i den verkliga världen är det människor som tar beslut och de påverkas av sina privata preferenser och erfarenheter. Titta bara på hur danskarna alltid (och framgångsrikt) har lyft fram just sina goda förbindelser med övriga världen som ett sätt att få investeringar.
Håller helt med dig i detta. Har många exempel på att man flyttat HK från en mindre ort till närhet av Kastrup, Arlanda eller Landvetter för att man har utländska ägare som tycker det är smidigare att flyga in till orten direkt istället för att köra ex antal mil från det man landat. Om dessa möjligheter försvinner blir det färre etableringar av utländska företag och även investringar i redan utlands ägda bolag.
 
Det är ganska enkelt - det blir en stor förlust för Sverige utanför Stockholm att inte ha ett lokalt nätverksbolag med fokus på landet. Kommer KLM/LH/BA ta över alla linjer som SAS flyger inom Skandinavien till sin hub? Flyger man ofta är det rätt skönt att ha en bokning till exempel, och ska man då behöva flyga via Amsterdam och man flyger Umeå - Oslo känns det helt iskallt måste jag erkänna, om nu KLM ens tar linjen.

Kvar får vi ett land med mycket sämre infrakstruktur för tjänsteresor och alla städer utanför Stockholm blir mindre intressanta att etablera sig i då de kommer få sämre kommunikationer. Dessutom lär många svenska städer få sämre utbud även till Stockholm då många linjer kan hjälpas till av att det finns en efterfrågan av folk som ska vidare.

Men det är inte bara Sverige utanför Stockholm som påverkas negativt. Vi har som affärsresenärer i Stockholm ett relativt bra utbud till flera städer som möjliggörs över att ett nätverksbolag har hub här och med det de fördelarna som gers såsom status för lounge/fast track/uppgraderingar m.m. Affärsresande kommer helt enkelt bli mer omständigt och vi får ett sämre utbud.

Jag vet att SAS har försämrat sin service och sitt utbud men det är fortfarande ett nätverksbolag som har en större hub i Sthlm vilket man ska vara väldigt tacksam för att man har om man reser mer än till solen någon gång om året. Jämförelsen med mediamarkt är tyvärr helt fel då de konkurrerar med företag som har en identisk produkt, vilket inte är fallet här.
Vilka flyger med SAS på jobbresor idag? Väldigt få. De jag känner som flyger i jobbet tvingas välja det billigaste alternativet, vilket ofta är Norwegian, Wizz, Ryan, Easyjet eller Eurowings. SAS är, som påvisats i andra trådar här, till 50% ett charterbolag.
 
Toppen