SAS finansiärer tvekar om nya lån

Så du tror på fullaste allvar att den så kallade ryktesspridningen och spekulationerna är helt tagna ur luften? Likaså är det alltså en slump att SAS inte dementerar uppgifterna bestämt?



Det är ju ytterst få negativa nyheter som kablas ut av ett företag i förväg. Ta bara SAAB, de förnekade det mesta ända in i graven. Var spekulationerna och ryktena osanna? Knappast!
 
Som fd. SAS-anställde måste jag ändå säga att man måste diskutera även sådant som du Traveller säger är rykten. Min erfarenhet säger att oftast är det klappat och klart när en förändring kommer. Personalen vet inte ett skit. Har det då läckt ut lite i förväg är det bra att media granskar det vilket kan göra att SAS ändrar sig.



Att inte diskutera vissa bolag här på BC är för mig lite DDR-varning...



Öppen diskussion och gillar man inte rykten så kan man ju avskärma sig från sociala medier.



Förstår din tanke traveller, men i en demokrati är yttrandefrihet ett måste.
 
Det finns ju oftast en anledning till rykten, "ingen rök utan eld...". Jag tycker hur som helst att det är en mkt oroande utveckling.
 
Det som är "dumt" i frågan är att ingen talar om vilka tillgångar SAS har, som t.ex. väldigt många slots på LHR.



Nu har inte jag hunnit läsa genom allt kopplat till detta, men min amatörbedöming är att "boven i drama" är frågan om pensionsskulderna och hur dessa skall redovisas. Innan detta är löst kommer "allt negativt" röras runt i samma gryta. T.ex. vem vill finansiera obligationer om man inte vet om kapitalet är förbrukat inom 12mnd? Som en parentes, har jag uppfattat om samma bokföringsregler skulle appliceras i en kommun skulle per definition, alla Sveriges kommuner gå konkurs.



Tittar man på SAS resultat senaste tiden så är det två väldigt positiva detaljer som inte lyfts fram:

Genererar positivt kassaflöde

Cash och motsvarande finns rätt bra av



Så likvida medel hos SAS verkar vara ok, men boven är nya redovisningsregler...
 
Alx skrev:Så du tror på fullaste allvar att den så kallade ryktesspridningen och spekulationerna är helt tagna ur luften? Likaså är det alltså en slump att SAS inte dementerar uppgifterna bestämt?Det är ju ytterst få negativa nyheter som kablas ut av ett företag i förväg. Ta bara SAAB, de förnekade det mesta ända in i graven. Var spekulationerna och ryktena osanna? Knappast!Klicka för att utvidga...


Alx, Du läser ju inte vad jag skriver. Inte ett ord av det jag skriver handlar om vad jag tror eller att något är taget ur luften. Börja om från början Alx.
 
Adam skrev:Som fd. SAS-anställde måste jag ändå säga att man måste diskutera även sådant som du Traveller säger är rykten. Min erfarenhet säger att oftast är det klappat och klart när en förändring kommer. Personalen vet inte ett skit. Har det då läckt ut lite i förväg är det bra att media granskar det vilket kan göra att SAS ändrar sig.Att inte diskutera vissa bolag här på BC är för mig lite DDR-varning...Öppen diskussion och gillar man inte rykten så kan man ju avskärma sig från sociala medier.Förstår din tanke traveller, men i en demokrati är yttrandefrihet ett måste.Klicka för att utvidga...


Adam, jag håller med dig till fullo är är själv inblandad i processer som är liknande detta så hur svängen går är jag väl medveten om. Min poäng är absolut att man skall diskutera men det är en stor skillnad på att diskutera fakta, funderingar kring "om och men" jämfört med att starta en lavin gentemot ett företag/person baserat på rykten som pressen gör nu. Det är allt för vanligt att pressen skriver "säger en initierad källa" eller liknande. Ingen rök utan eld dock. Diskussionen är utan tvekan fri. SAS skall diskuteras!
 
SAS behöver komma ner till Norwegians kostnadsnivå för att ha en säkrad framtid. Det funkar inte att betala ut miljonlöner till piloter, och skyhöga löner till kabinpersonalen och samtidigt ha en ineffektiv, spretig flygplansflotta som nyttjas alldeles för dåligt. Det omtalade Alexander hugget behövs verkligen när det gäller bolagets höga lönekostnader ifall SAS ska ha någon framtid.

Det är brottom att utdela hugget.



Uppgifter i natt: SAS hotas av konkurs | Ekonomi | Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen
 
Concorde skrev:Det här får mig att bli förbryllad:SAS svart hål för staten | Sverige | SvDMao. mina redan hårt beskattade pengar placeras i ett bolag som konsekvent går back. Det är som om att Penser/EKF/Catella/Soros/Blackrock/JPM etc. konstant skulle placera dina pengar i förlustbolag, år efter år, med garanterad 100% risk och ingen möjlighet till utdelning.Klicka för att utvidga...


Nja.... Det är väl ändå att raljera? SAS är ju inte bara ett företag som alla andra, utan en infrastruktursatsning som årligen transporterar åtskilliga svenskar från norr till syd, och från öst till väst.



Även skola, vård etc är ju samhällsfunktioner som i det korta loppet är icke vinstgivande. Dock bör man ju se det i ett bredare perspektiv (slipper sjukskrivningsdagar, mer utbildad arbetskraft).



Det är de facto MÅNGA svenska företag som är beroende av SAS. Att bedriva affärsverksamhet mot Göteborg från Kiruna är inte alltid möjlig över internet, och att pendla med bil/tåg ofta omöjligt (20h+).
 
Det är väldigt brottåm nu.

Enligt Expressen har stylelsen fört samtal om att försätta SAS i konkurs.

Även i Norge är beskedet att SAS inte kan råkna med några mer pengar.



I den norska artikeln framgår också att SK sålt tillgångar för ofattbara 65 MIJARDER kr under de sista 10 åren för att finansiera flygtrafiken. Något är tydligen väldigt sjukt i bolaget...





http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article2495979.ece



Uppgifter i natt: SAS hotas av konkurs | Ekonomi | Privatekonomi Bolån Räntor Ekonominyheter | Expressen
 
Expressen har hämtat sina uppgifter från DI, surprise.



Är ingen jättesupporter av SAS, vilket säkert framgått, men det är intressant att notera att nästan all negativ press gällande SAS kommer från Dagens industri - liksom nästan all positiv press gällande Norwegian. Klart att pressen alltid älskar att "kora" vinnare och förlorare, men jag tycker ändå det är något med DI:s rapportering som stinker. Vad har den tidningen för kopplingar till Norwegian, är det någon som granskar det?
 
Visst har du helt rätt, något stinker hos di. Norwegians bästa reklam i Sverige kommer nog just från di. Har aldrig läst en negativ artikel om Norwegian hos di.se

Är inte DIs ägare också en storre ägare i Norwegian?



Även Pandion bomben briserade hos just DI.
 
Traveller skrev:Alx, Du läser ju inte vad jag skriver. Inte ett ord av det jag skriver handlar om vad jag tror eller att något är taget ur luften. Börja om från början Alx.Klicka för att utvidga...


Jodå jag läser det du skriver, både i den här och andra trådar om SAS. Den enda slutsats jag kan dra av det jag läser är att du vill tysta ner ALL negativ kritik mot SAS. Inga källor duger gott nog och rykten får under inga omständigheter diskuteras. Däremot är det fritt fram att kritisera andra företag utan några vidare säkra källor.



Det känns onekligen lite DDR över det hela.
 
Senator skrev:Det som är "dumt" i frågan är att ingen talar om vilka tillgångar SAS har, som t.ex. väldigt många slots på LHR.Nu har inte jag hunnit läsa genom allt kopplat till detta, men min amatörbedöming är att "boven i drama" är frågan om pensionsskulderna och hur dessa skall redovisas. Innan detta är löst kommer "allt negativt" röras runt i samma gryta. T.ex. vem vill finansiera obligationer om man inte vet om kapitalet är förbrukat inom 12mnd? Som en parentes, har jag uppfattat om samma bokföringsregler skulle appliceras i en kommun skulle per definition, alla Sveriges kommuner gå konkurs.Tittar man på SAS resultat senaste tiden så är det två väldigt positiva detaljer som inte lyfts fram:Genererar positivt kassaflödeCash och motsvarande finns rätt bra avSå likvida medel hos SAS verkar vara ok, men boven är nya redovisningsregler...Klicka för att utvidga...
Inte bara Sveriges kommuner.


Svenska staten hade också varit i konkurs för många årtionden sen om man tvingats leva efter AB:s redovisningsregler,


Anledningen till att detta inte är så allvarligt är att de har en mycket värdefull tillgång, nämligen monopol på en absolut beskattningsrätt över sina invånare.


Tyvärr har SAS ingen motsvarande tillgång, utan är varje dag man vaknar beroende av att övertyga ett tillräckligt antal kunder att välja just dem istället för konkurrenterna. Och detta till ett pris som täcker SAS relativt de flesta andra högre kostnadsmassa.


Detta i kombination med en åldrande törstig flotta, detorierande servicenivå och en routestrategi som är mer politisk än affärsmässig blir en ekvation som blir svårare att få ihop för varje år även om man stundtals kan visa positiva kassaflöden FRÅN RÖRELSEN.




Detta i sin tur leder till att finansiärer ser risknivån stiga och vill ha tillbaka utlånade pengar. Har då ägarna tröttnat på att ställa upp, blir kassaflödet FÖR BOLAGET kraftigt negativt, och konkursen är ett faktum.
 
JonW, en bra sammanfattning. Min poäng är att pensionsfrågan skapar en malströmsliknande ryktesflöde..Om inte kärnfrågan om vad händer med pensionerna i 2013 avklaras så vill jo ingen låna ut pengar.



Jag tittade snabbt på första halvår:

Kassaflöde från den löpande verksamheten 1 891 (164) MSEK

SAS finansiella beredskap uppgår per den 30 juni till 8,2 miljarder SEK

Den finansiella nettoskulden har under året minskat med 572 MSEK och uppgick till 6 445 MSEK på balansdagen.

Under andra kvartalet 2012 har tillgångar motsvarande ett värde om 2,7 miljarder SEK pantsatts.

Per den 30 juni 2012 uppgick den justerade soliditeten till24% (28%). Justerad skuldsättningsgrad uppgick till 1,40

(0,89). I de justerade måtten är hänsyn taget till leasingkostnader.


Källa: http://www.sasgroup.net/SASGROUP_IR/CMSForeignContent/2q2012se.pdf



Det som inte framgår när när "Due Date" är på obligationerna. Så om dessa skall lösas in nästa år och det sedan finns det oklarheter i pensionsfrågan som skulle käka upp hela det egna kapitalet är det klart att det är jobbigt.



Dina andra poäng håller jag med om, men jag försöker förstå vad det är som gör att detta plötsligen nu blåser upp när det är nästan ett år till "det smäller" gällande pensionsskulden om inte dessa obligationer förfaller tidigt 2013, och man är i en omöjlig situation att få finansmarknaden att refinansiera dessa. Om det inte är så känns det lite som "A storm in a tea cup" som vår vänner i England säger så elegant.
 
Förmodligen för att dessa möten har ägt rum mellan SAS största ägare, banker och diverse andra långivare.

Vi kan bara vänta på att Gustafson presenterar SAS största stålbad någonsin. Inga heliga kor får finnas kvar.



Jag kan mycket väl se ett scenario när hela SAS interkontpogram avvecklas och samtliga linjer "tas över" av olika Star Alliance medlemmar. IC går tydligen bra men flottan är påtok för liten och dessutom långt ifrån optimal. SAS har inte pengar till att leasa fler widebody flygplan. Det är synd för det finns säkert efterfrågan och marknadsunderlag från många fler ic linjer, speciellt från Arlanda. En långsiktig ic satsning med leasade Airbus A330-200 hade kunnat vara SAS räddning om pengar till flygplanen funnits.

Med facit i hand var det fel att hårdsatsa på Europa under de gångna 10 åren. Konkurrensen från LCC, inte minst Norwegian har kostat SAS många miljarder..tillsammans med lagvidriga karteller och felinvesteringar i Air Baltic, Estonian, BMI och Spanair.

Hade tidigare ledningar tillsammans med kraftfulla besparingar och effektiviseringar satsat dessa pengar på fler långdistasflygplan så hade bolaget varit mindre sårbart. Så gjorde många av SAS gamla konkurrenter. Nästan samtliga Europas gamla "flag carriers" blöder på Europa linjerna men kan kompensera det pga av stor efterfrågan på interkonttrafiken. Ytterliggare ett enormt problem har varit avsaknaden av relevant kompetens i SAS ledningar och styrelse.
 
Senator skrev:Det som inte framgår när när "Due Date" är på obligationerna. Så om dessa skall lösas in nästa år och det sedan finns det oklarheter i pensionsfrågan som skulle käka upp hela det egna kapitalet är det klart att det är jobbigt.Klicka för att utvidga...



Jag tolkar artiklarna som att obligationerna förfaller i mars nästa år. Jag tror också att det är pensionsfrågan som är avgörande för SAS. Kan de komma fram tlll en lösning på den ser ju rörelsen rätt ok ut nu.
 
Eb poäng



Om Sas konkar och man har bokat resa för poäng med ett annat Star A-bolag. Försvinner resan då?
 
Back
Top