Senaste nytt

SAS - Förbättrad punktlighet och regularitet!

Nej, OAG (som står för statistiken) säger att "At OAG, airline on-time performance is based on the actual gate arrival times within 15 minutes of schedule." (Källa: https://www.oag.com/blog/defining-late-on-time-performance-in-the-aviation-industry).
...
Perfekt, det gör statistiken mer relevant för resenärerna och därmed också ett rimligt val för den som vill använda statistiken i marknadsföringen.

Jag har full respekt för om ett flygbolag vill välja ett annat statistikmått om de bara jobbar med siffrorna internt, tex ett som bara mäter det som bolaget kan påverka. Då avspeglar statistiken bättre det som motsvarar deras faktiska insats för att "vara i tid". Men ska man prata med kund och marknaden bör man använda siffror som är relaterbara för kunden.

Jag kan ogilla "15 minuter" som ett fixt värde eftersom på en kort rutt är 15 minuter sent en ganska stor försening. Men antagligen är det en rimlig kompromiss för att inte komplicera.

Det är dessutom sällan de (och nu räknar jag alla flygbolag här) säger något i stil med "vi beklagar att vi är 5 minuter sena". De (åtminstone sas) gör det hyfsat ofta om de är ordentligt sena. Men om det ska ropas ut när man är 5 minuter tidig borde det ju göra det även om man är 5 minuter sen.
Jag måste säga att det "nya sas" i viss mån gör det. Inte vid landning, men jag har ett par gånger senaste halvåret kaptener säga att de beklagar förseningen, förklara omständigheterna och säga att de räknar med att flyga in en del av förseningen. Jag låter det vara osagt om det är för att det finns luft i tidtabellen som de känner sig säkra på att flyga in förseningen eller inte.

Snackar vi inte punktligheten? Och hur man annonserar punktligheten? De båda bolagen gör lika dant.

Våga se verkligheten.

Hjulen har tagit mark, fanfaren och utannonserandet går på, sedan kommer autobreaks.
Fast skillnaden är väl ändå att Ryan sätter flygtiden till 1h 40min för en 55min flight så när de landar ”i tid” är de ju ändå 45min sena plus tiden det tar till Gate.

Nu är det över tio år sedan jag slutade med Ryanair så saker kan ha ändrats och jag kan minnas fel. Men jag vill minnas att Ryan sa ”Another Ryanair flight arrived on time” till skillnad från SAS ”vi har landat före tidtabell” landat är inte samma sak som ankommit enligt mig.

I övrigt instämmer jag att huruvida ett flyg är i tid borde mätas gate till gate även om flygbolaget inte direkt kan påverka det.

Jag är rätt säker på att jag även hört BA ropa ut att de anlänt före tidtabell, kan ha varit senast jag flög LHR-ARN med dem. Så det är inte bara Ry*n**r och SAS som gör detta. Eftersom LHR är så förseningsbenäget kanske inte BA ropar ut så ofta. :)

Jag drog tidigare en parallell till tågen, och fick i dag vatten på kvarnen.

Först, trafikverket sneglar nu på flyget och försöker snacka upp sina siffror genom att tillämpa flygets definition på "i tid". Tågen tillåter max 5 min. försening till slutstation jämfört med flygets 15 min. Så istället för att vilja prata om den officiella siffran (90,3%) vill trafikverket hävda 96,9% tåg i tid.

Varför är det här inte bra? Jo, för det första, om man ska likrikta statistiken, varför välja det sämsta måttet på "i tid"?
Vad är det för jäkla skräpmyndighet som istället för att erkänna problem talar för att ändra statistiken så att det ser bättre ut? För jobbigt att sköta trafiken, lättare att klaga på statistiken?

Jämför också siffrorna med personlig upplevelse. Om nu både SAS och SJ är i tid omkring 90% av avgångarna, är det en relevant siffra, stämmer det med upplevelsen? Jag vet ingen som åker tåg som tycker att man generellt kommer fram i tid. Tvärtom, det enda man hör folk säga är att de vågar inte boka den avgången med SJ som passar bäst, eftersom risken är så stor att man missar möten. De flesta jag pratar med bokar SJ med minst 1 timmes marginal. Vill man vara framme 12.00 så duger inte 11.40-tåget utan man tar ett som ska anlända 10.40 eller tidigare.

Hur går det ihop med 90,% eller 96,9% i tid? Jo, för statistik är en volym-business. För det finns massor av korta tåg-linjer som kommer i tid. Men rikstrafiken, som är den som faktiskt är relevant att jämföra med flyget, är bara i tid 75,9% av gångerna.

Så nu har vi två myndigheter med två nationella drakar som tävlar om statistik som inte har förankring i verkligheten.
Jag har tidigare klagat på att 90% inte är good-enough för SAS. Att 15 minuters försening inte är "i tid", speciellt inte i kortdistanstrafik. Men gå inte på siffer-trollningen att tåget skulle vara bättre.

IMG20250425113829.jpg

Toppen