Senaste nytt

SAS Eurobonusshop hackade

Verkar som att ett gäng gått på en phishingattack. Det är alltså inte shoppen som blivit hackad, ut ett gäng som inte varit uppmärksamma på vilken sajt de lämnade ut sitt lösenord till och vips var skadan skedd.
Nej så är det inte enligt den jag pratade med. Jag har inte varit i den där shoppen och förra helgen var jag på rymmen när detta skulle skett ingen dator på :)

@Vera jag förstår att du menar väl men din historia är väldigt osammanhängande och kortfattad. Skulle du kunna förklara alla turer utförligt och vem som gjort och sagt vad?
Försöker arbeta samtidigt. :) Jag och flera med mig har fått mail av säkerhetsavdelningen att det har handlats med våra poäng i en shop. Gissar att lite större saldon är av primärt intresse för den som använt dem. SAS säkerhetsavd hörde av sig igår via mail. Pratade med en tjej imorse som sa att det var hos dem men att de har stoppat beställningarna som är gjorda som skulle levereras till en svensk adress. Gissar att de ville bekräfta. Jag har redan fått tillbaka mina poäng idag. Direkt tänkte jag att min dator var angripen men hon sa att det var hos dem. Summarum, har det försvunnit poäng som verkar handlats för har man troligen "drabbats". För att inte lösenord ska vara på avvägar är det klokt att regelbundet byta. Jag forskade inte mer utan bytte mitt. SAS har skött sig galant.

Men om det var fiske så var det ju precis det som hände. Sedan behöver det inte vara just på eurobonus shop eftersom den inte har eget lösen. Kan varit vilken sas site som helst. Tyvärr har de ju ingen single sign in utan delar lösenord hejvilt.

Det andra troliga alternativet är folk som har har samma lösenord på flera ställen och tappat ut dem i någon av de stora läckorna. Inte heller direkt osannolikt, och där kan det vara lång fördröjning innan något används på det här sättet.

Inget av dem handlar dock om att sas eurobonus shop skulle ha hackats. De är bara "budbäraren"...

Men om det var fiske så var det ju precis det som hände. Sedan behöver det inte vara just på eurobonus shop eftersom den inte har eget lösen. Kan varit vilken sas site som helst. Tyvärr har de ju ingen single sign in utan delar lösenord hejvilt.

Det andra troliga alternativet är folk som har har samma lösenord på flera ställen och tappat ut dem i någon av de stora läckorna. Inte heller direkt osannolikt, och där kan det vara lång fördröjning innan något används på det här sättet.

Inget av dem handlar dock om att sas eurobonus shop skulle ha hackats. De är bara "budbäraren"...
Fiske kan vara mitt ordval. Jag forskade inte i det, eftersom jag antog att de inte ville säga eftersom många var drabbade och det säkerligen blir en polissak.

Fiske kan vara mitt ordval. Jag forskade inte i det, eftersom jag antog att de inte ville säga eftersom många var drabbade och det säkerligen blir en polissak.
Gotcha. Ja räknar man bort uppgiften att det var fiske kan det definitivt vara så att de hackades.

Gotcha. Ja räknar man bort uppgiften att det var fiske kan det definitivt vara så att de hackades.
Tänkte mer bara uppmärksamma folk att byta lösen och hålla lite koll på saldot, ev om man har samma lösen på olika ställen. Att jag insåg att jag skulle inte få för mycket info av dem men att det hade en adress dit paketen skulle gå och ville kanske inte vara för tydlig här om det inte var till fördel...

Toppen