Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Men jag tror jag har en lösning. Jag ska till LIS även i februari och kan saxa två biljetter. Jag bokar så jag flyger hem den 24/1 med TAP nonstop i V klass som ger 1900 poäng. Gjorde iaf det i september när jag flög.
Sen har jag hittat en ARN-MUC-LIS med LH den 20/1 med ankomst LIS 13.10. I vilken klass behöver jag boka den för att få 1250 poäng är då min fråga?

Economy Basic, Economy Flex eller Business Flex?

Tror inte alla de bokningskalsserna finns då det är LH. Det är ganska komplicerat att veta hur mycket poäng man får på andra bolag tycker jag. Det står på http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/Lufthansa/ hur mycket poäng man får på Lufthansa t.ex. och det är inte direkt tydligt. Det är som så om jag fattat det rätt att står det min 600 så är det 100% intjäninng (Då man får man helt enkelt antalet miles som är avrundat uppåt till närmaste 100 tal för resan). För lufthansa inom europa får man som du ser inte mycket poäng.

Det kanske är bättre att åka swiss ner och tap+sas hem, jag lyckas få upp den här bilejtten för typ 2000 kr (går att köpa från ticket för strax över 1900)

arn-lis.jpg

MXP-ARN = 1500 poäng + ev bonus om an är guld eller silver i eurobonus.
Alla andra sträckor kan ge allt från 0 poäng upp till ca 2000 poäng beroende på vilken bokningsklass det är och vad den ger för poäng.

Sen står den en bokningsklass som blir konverterad till någon annan bokningsklass när det är ett flygbolag som utfärdar biljetten och ett annat som flyger sträckan....
Det är med andra ord svårt att veta hur mycket poäng en sådan här resa ger när sas inte flyger..

Hej! Jag ska åka från Stockholm ARN till Miami MIA cirka 12 jan till 18 jan och vill maximera min Eurobonuspoäng för resan men samtidigt få en hyfsat bekväm resa till ett vettigt pris. Finns det någon vettig sökfunktion jag kan använda för att scanna av vilka alternativ som finns? Jag reser i Economy. Vore mycket tacksam för tips!

Som exempel hittar jag en flight av SAS men som sköts av Lufthansa och flyger över FRA i bokningsklass K. Antal miles är drygt 11000 enligt ITA Matrix. Vad jag inte rikigt förstår är hur jag räknar ut hur många poäng jag får för denna resa. På SAS hemsida under Lufthansa står endast några minimipoängintjäning per bokningsklass och rutt men jag förstår inte hur dessa ska användas för att räkna ut hur många poäng jag får.

Alla tips tages varmt emot!

Generellt gäller att resor med SAS och United ger 100% intjäning, När jag åkte till USA sist så var det SAS och united dit samt lufthansa och SAS hem och då såg mina poäng ut såhär när jag åkte på en billig ekonomi biljett (25% extra för att jag är EBG är medräknat på SAS sträckor)

LLA - ARN (SK) = 625 poäng
ARN - ORD (SK) = 5 375 poäng
ORD - SFO (UA) = 1 900 poäng

SFO - FRA (LH) = 1 425 poäng
FRA - ARN (SK) = 1 250 poäng
ARN - LLA (SK) = 625 poäng

På hemresan fick jag alltså mer poäng från Frankfurt till Luleå som är en mycket kortare sträcka än San Fransisco - Frankfurt...

Stort tack för svaret mry! Men det måste väl finnas något sätt att ta reda på hur många poäng en viss resa ger? När jag tittar under Lufthansa ser det ut som att klass K är Low Economy (och därmed borde ge mindre än 1 Eurobonuspäng per mile??). Jag hittar dock andra, lite dyrare biljetter vars bokningsklasser faller inom Economy. Men det är ju omöjligt att veta om det är värt att betala ett aningen högre pris när man inte kan se hur stor poängskillnaden är. Finns det verkligen inget sätt att kolla detta?

Så länge man köper biljetten av lufthansa och flyger med lufthansa vet man ju vilken bokningsklass det är. men blandar du flygbolag är det jobbigt :)

Om man köper biljetten av SAS på LH-nummer, (dvs inte codeshare) i bokningsklass K intercont så är det 25% intjäning (full economy min. 600, discounted economy min 150 poäng).

På codeshare-biljett KAN det bli så, men det kan bli hur som helst egentligen, 100 eller 25% av flugen sträcka

Mvh
/NotRyan

Skulle Behöva förslag på att uppnå 4000 Baspoäng på en dag, och om möjligt att landa på ARN Runt 16 tiden
Så jag kan vara hemma till kl 18 och frugan inte märker att jag varit borta :) jag kan resa på ungdomsbiljett

Mvh

Skulle Behöva förslag på att uppnå 4000 Baspoäng på en dag, och om möjligt att landa på ARN Runt 16 tiden
Så jag kan vara hemma till kl 18 och frugan inte märker att jag varit borta :) jag kan resa på ungdomsbiljett

Mvh

1. Vad har du för status nu?

2. Under förutsättning att du är statuslös är det lättaste nog att ta en tidig morgonavgång med SK (ev. via CPH) till Grekland eller Spanien och vända med samma kärra. Det ger 4 000 baspoäng och bör vara möjligt att göra på en dag.

http://www.sas.se/en/EuroBonus/Earn-points/airlines/SAS/Chart/

Postade fel tidigare så här kommer en dubblett:

Hej på er!

Jag har varit inställd på att inte förnya mitt EBG men kanske kommer på andra tankar. Jag behöver få ihop 28000p fram till 30/3. Ge mig tips..

Toppen