Senaste nytt

SAS EuroBonus Mileage Run (Baspoäng) tråd

Om du inte har något bättre för dig på lördag, följande rutt ger 8000 poäng för ca 6600 kronor. Finns säkert billigare till andra destinationer för 5000 poäng. Denna resan är i D-klass, men det räcker med Z om du kan hitta det.

Flight on Saturday, 25.11.2017 from Stockholm to Amsterdam
  1. Departure time 09:35
    Departure airport
    Stockholm (ARN)
  2. Arrival time 11:45
    Arrival airport
    Frankfurt/Main International Airport (FRA)
Cabin class
Business Saver
Departure airplane number LH flight
LH801
  1. Departure time 12:30
    Departure airport
    Frankfurt/Main International Airport (FRA)
  2. Arrival time 13:40
    Arrival airport
    Amsterdam - Schiphol (AMS)
Cabin class
Business Saver
LH992
Flight on Saturday, 25.11.2017 from Amsterdam to Stockholm
  1. Departure time 16:55
    Departure airport
    Amsterdam - Schiphol (AMS)
  2. Arrival time 18:20
    Arrival airport
    Munich - Franz Josef Strauss (MUC)
Cabin class
Business Saver
LH2307
  1. Departure time 20:55
    Departure airport
    Munich - Franz Josef Strauss (MUC)
  2. Arrival time 23:10
    Arrival airport
    Stockholm (ARN)
Cabin class
Business Saver
LH2420

Du har nog missat att du börjar på 0 igen i din nya period. Bara för att du blev silver i den förra perioden så hjälper inte det till med poängintjäningen. Ny period och man börjar från scratch igen för att tjäna status till nästföljande år. Så i ditt fall, lägg inte ned ngn energi på att bli silver nu, vänta istället tills ditt konto är nollat på baspoäng när din nya period börjar, skaffa då Amex Elite (du kan PMa ngn valfri medlem här och fråga om värvning så tjänar ni båda extra poäng) . Då tar Amexet dig till silver direkt med de 20k baspoängen, sedan får du bygga från det mot guld (25k ytterligare poäng behövs)
OK, jag är med.
Tänkte på nåt sätt att det skulle varit smart att "redan vara" silver när nästa sjok trillar in. Men den statusen kommer ju bara gälla under nästa "år" hur som helst. Då känns det ju faktiskt bara som slöseri med 400 kr att köra plusgrade på den korta flygningen till CPH :) Skulle jag, i teorin kunna bjuda in någon med mitt befintliga SAS Amex Premium först, tjäna 12000 p och sen låta någon värva mig till Elite och tjäna 18000 p till? Inte fel med 30K extrapoäng på ett bräde isf ju...?

Ännu bättre är väl att göra en snabb MR nu i november OCH skaffa elite nu och bli guld innan perioden är slut. LH brukar ha biljetter som ger bra med poäng för hyfsat pris sent. Kör ARN-FRA/MUC-Europa i en klass som ger minst 1250 poäng per ben och du får in 5000 poäng, troligen kan du hitta detta för en bit under 5000 kronor.
Jag skippar nog MR innan brytpunkten i år, men tack för tipset! Är inte beredd att lägga ut de pengarna just nu. Å andra sidan hade det antagligen varit smart att redan vara EBG inför de lite längre flygningar som ska göras nästa år till Asien i tjänsten. Då hade jag tjänat 25 % fler poäng på dessa ifall jag flyger med SAS (inte omöjligt)...

Tack för all input, grymt!

Skulle jag, i teorin kunna bjuda in någon med mitt befintliga SAS Amex Premium först, tjäna 12000 p och sen låta någon värva mig till Elite och tjäna 18000 p till? Inte fel med 30K extrapoäng på ett bräde isf ju...?
Poängen du får för att bjuda in någon är extrapoäng och räknas inte mot din status.
Du kan värva för upp till 1M poäng per år så det ska inte vara några problem. Huruvida du får värvningspoäng för at bli värvad till Elite är dock lite random, enligt reglerna ska man inte haft amex under 6 månader för att få värvningsbonus men många har rapporterat om att de fått i alla fall.

Kanske är blind och kollade bara några sidor bakåt i tråden men hittade ingen frågemall riktigt så here it comes.

En kollega behöver 2500 poäng innan sista november och vill ha tips på

- Billigaste biljetten (fanns plus till LHR för 6000kr vilket inte räknas som billigt).
- Kortaste rutten för att uppnå intjäningen.
- Undvika vändande plan (dvs gärna några timmar på destinationen).
- Utgår från ARN.
- Nuvarande status EBG.
- Kan flyga vilken dag som helst under November.

Tack på förhand!

Edit: Uppdaterade inlägget med svar på alla frågor som kom nedan, tack.
Köp 2500 statuspoäng och skippa att flyga

Jag ser ut att behöva ca 5250 poäng innan första mars för att kunna nå EBG.
Jag bor i Göteborg, men kan lika gärna flyga ifrån CPH.
Har någon ett prisvärt förslag till hur man tjänar in dessa poäng?

Tack på förhand!

Om jag flyger hem den sista februari alltså dagen innan min kvalificerinstid börjar om, kan jag räkna med att det räknas in. Även om jag landar i Skandinavien på just den första mars?

Ajdå..... i min välvilja att hjälpa andra att uppnå EBG så ser jag nu att jag själv ligger i farozonen. Måste skrapa ihop 7992 innan sista januari.
När jag dessutom kollar månadens schema så har jag följande dagar att resa på.

5/1
8/1
19/1
20/1
21/1
22/1
24/1
31/1

Behöver både CPH och OSL men dessa ger ju endast 312 EB i SAS Go och Plus är hutlöst dyrt om man som jag, måste resa ut på morgonen.
Kollade HKG också men eftersom jag bara har 19-21/1 på mig att flyga med vändande flyg så var priserna ca 15000kr t/r i Go.

Kanske flyga någon *A partner och kreditera till EB. Vet inte hur det fungerar dock med att det kan ta sin tid innan poängen trillar in på kontot om jag inte flyger SAS metall.

Tips?

Toppen